تاثیر تشخیص به‌موقع در پیشگیری از بروز سرطان

متخصص رادیوانکولوژی گفت: اگر بتوانیم بیماری سرطان را به موقع تشخیص دهیم در بخش پیشگیری از بروز این بیماری موفق عمل می‌کنیم، اکنون در بخش درمان اطمینان داریم که پزشکان فعالیت خود را به درستی انجام می‌دهند و باید همت بیشتری در بخش پیشگیری و تشخیص به‌موقع داشته باشیم.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ششمین آئین جشن سپاس (سلامتی پس از سرطان) و وجود سونامی سرطان، اظهار کرد: در حال حاضر بسیار از سونامی سرطان شنیده‌ایم، اما سوال مورد بحث اینکه آیا سونامی سرطان وجود دارد، هرسال تعداد ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند و سالیانه پنج درصد نیز به این آمار اضافه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با این روند تا دو دهه آینده این آمار ۱۱۵ درصد بیشتر شود.

وی با بیان اینکه با وجود ارائه این آمارها هنوز نمی‌توانیم بگوییم سونامی سرطان داریم، افزود: به دلیل اینکه سونامی اتفاقی است که نتوان آن را پیش‌بینی کرد، اما می‌توانیم آمار سرطان را پیش‌بینی کنیم.

متخصص رادیوانکولوژی در خصوص عوامل مؤثر در ابتلاء به سرطان، تصریح کرد: سبک زندگی و عوامل محیطی در ابتلاء به این بیماری مؤثر است، اما افزایش سن بیشترین تأثیر را در بروز این عارضه دارد، پیر شدن جمعیت کشور در حال پیش‌بینی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در مورد بروز بیماری پیش‌بینی می‌شود، باید برای آن راه حل داشته باشیم، گفت: هنگامی که از اقدام کردن صحبت می‌کنیم این سوال به ذهن می‌رسد که چه اقدامی باید انجام دهیم، لذا ضروری است که همه افراد و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه تلاش کنند، در بخش دولتی هم تاکید به سمت وزارت بهداشت است، اما نقش وزارتخانه‌های دیگر نیز در جایگاه خود بسیار مؤثر است، نیاز به تشکیل قرارگاه ملی مبارزه و پیشگیری از سرطان داریم، در این حوزه نیازمند همکاری بین سازمانی نیز هستیم.

عادلی خاطرنشان کرد: طول عمر پنج ساله اصطلاحی در پزشکی است که این مدت در زمینه درمان سرطان اهمیت بالایی دارد، این طول عمر در سرطان سینه ۶۷ درصد است، چنانچه در مرحله پایین و اولیه کشف شود به بالای ۹۰ درصد می‌رسد و در مرحله چهار با وجود درمان‌ها به ۲۰ درصد خواهد رسید، بنابراین تشخیص به موقع سرطان موضوع بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: پیشگیری نکته بسیار مهمی در حوزه سرطان است، باید به افراد سبک زندگی سالم آموزش داده شود و حضور رسانه‌ها در این زمینه بسیار مؤثر است.

اهمیت بالای غربالگری بیماران سرطانی

متخصص رادیوانکولوژی با بیان اینکه غربالگری بیماران سرطانی نیز حائز اهمیت است، ادامه داد: علاوه‌بر دانشگاه‌ها، بیمه‌ها و رسانه‌ها می‌توانند در بحث غربالگری در خصوص سرطان کمک‌کننده باشند، در بخش درمان نیز نقش دانشگاه و بخش خصوصی پررنگ‌تر است، اما باز هم حمایت سایر سازمان‌ها نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در بحث درمان همیشه حمایت بیمه‌ها مطرح است، اظهار کرد: در حال حاضر همکاری خوبی با بیمه سلامت اصفهان داریم و باید دغدغه‌مندان در این زمینه به هم وصل شوند تا برای اصفهان اقدام مؤثری انجام دهیم و در نهایت اصفهان را به پایتخت پیشگیری و مبارزه با سرطان تبدیل کنیم.

عادلی گفت: اگر بتوانیم بیماری سرطان را به موقع تشخیص دهیم در بخش پیشگیری از بروز این بیماری موفق عمل می‌کنیم، اکنون در بخش درمان اطمینان داریم که همکاران پزشک فعالیت خود را به درستی انجام می‌دهند و باید همت بیشتری در بخش پیشگیری و تشخیص به موقع را داشته باشیم.

کد خبر 665026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.