بافت‌های فرسوده اراک با بسته‌های تشویقی جان می‌گیرد؟

در حال حاضر نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها به یکی از دغدغه‌های مدیران شهری تبدیل شده است که با توجه به اجرای برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و ارائه بسته‌های تشویقی برای شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در این بافت‌ها، انتظار می‌رود روند نوسازی در شهرهای مختلف از جمله اراک نیز رونق بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور زمینه‌ساز آن شده تا بسیاری از ساکنان این بافت‌ها برای نوسازی واحدهای مسکونی ترغیب شوند؛ در این راستا بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده به‌منظور شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در این بافت‌ها اجرا و از شهرداران تمام شهرها خواسته شده است تا نسبت به شناسایی، تصویب و معرفی محلات مشمول مشوق‌های تراکمی کالبدی تا پایان خردادماه اقدام کنند.

البته نوسازی بافت‌های فرسوده به تنهایی از توان دولت و شهرداری‌ها خارج است، در نتیجه باید مردمی‌سازی مورد توجه جدی قرار گیرد و مردم به عنوان نقش اول در میدان نوسازی حضور پیدا کنند.

به‌تازگی محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده است: ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور وجود دارد که نوسازی بافت‌های فرسوده و اجرای بسته ۱۹ بندی تشویقی در این خصوص، یکی از رویکردهای دولت برای کاهش سقف‌های لرزان و خطرناک و افزایش تولید مسکن است تا نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری که واجد امکانات لازم برای زندگی است، رونق یابد.

با توجه به اینکه سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده است، در این کار ضرورت دارد تا مشارکت مردم تقویت شود؛ بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی، برای دهک یک تا دو علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن، تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود بازپرداخت دو درصد و برای دهک‌های سه و چهار نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود دو درصد پیش‌بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن در شهرهای مختلف از جمله اراک فراهم خواهد کرد.

به گفته مدیران شهری مساحت بافت ناکارآمد شهری اراک نزدیک ۹۷۰ هکتار است که از این میزان ۴۲۰ هکتار را بافت‌های فرسوده، ۱۷۰ هکتار را بافت تاریخی و حدود ۳۸۰ هکتار را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهر اراک نیز در محدوده هدف بازآفرینی شهری زندگی می‌کنند که بی‌شک، نوسازی بافت فرسوده به جهت داشتن تمام خدمات زیربنایی و روبنایی به عنوان بهترین و سریع‌ترین روش تولید مسکن است.

بافت‌های فرسوده اراک با بسته‌های تشویقی جان می‌گیرد؟

املاک دارای سند امکان استفاده از بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده را دارند

اکبر حسینی، رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: دولت با هدف افزایش کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری سیاست‌های تشویقی جدیدی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به بسته تشویقی جدید دولت برای نوسازی بافت فرسوده اظهار می‌کند: در بسته تشویقی جدید نوسازی بافت فرسوده، مشوق‌هایی مانند ایجاد زمینه تراکم وجود دارد؛ همچنین در این بسته که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شده است، مشوق‌هایی مانند ایجاد زمینه تراکم، طبقات اضافه و پارکینگ وجود دارد.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی می‌افزاید: سازندگان شخصی، تجمیعی یا انبوه‌سازانی که قصد نوسازی محله‌ای و بلوکی در این مناطق را دارند می‌توانند از تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی برای هر طبقه استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: بسته‌های تشویقی منوط به ارائه سند از سوی مالکان است و ساکنانی که ملک آن‌ها قولنامه‌ای بوده و انشعابات شهری مانند آب، برق و گاز قبل از سال ۹۴ به نام آن‌ها ثبت شده است، می‌توانند نسبت به دریافت سند ملک خود اقدام کنند.

حسینی با اشاره به محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرهای استان مرکزی، تصریح می‌کند: ۱۱ محله در اراک، ۲۱ محله در ساوه، ۱۳ محله در خمین، ۶ محله در آشتیان، ۵ محله در مامونیه، سه محله پرندک، سه محله در غرق‌آباد، سه محله در کمیجان، چهار محله در شازند، سه محله در دلیجان به عنوان مناطق هدف در طرح بازآفرینی شهری شناسایی شده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: هزار و ۲۱۸ هکتار به نسبت وسعت استان مرکزی بافت‌های فرسوده در شهرهای استان وجود دارد، تاکنون ۹۱۸ واحد برای استفاده از تسهیلات بافت‌های فرسوده اقدام کرده‌اند اما در حال حاضر ۵۱۱ واحد با میانگین ۹۵ متر معادل ۴۸ هزار و ۵۴۵ متر مربع در استان مرکزی ساخته و برای هر واحد مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است که در مجموع ۱۷۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تاکنون برای این واحدهای تخصیص پیدا کرده است.

بافت‌های فرسوده اراک با بسته‌های تشویقی جان می‌گیرد؟

بسته تشویقی جدی دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده به افزایش تاب‌آوری شهرها کمک می‌کند

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دولت دیدی باز نسبت به حوزه مسکن دارد، اظهار می‌کند: مسکن در کشور ما به یک کالای تجاری تبدیل شده است در صورتی که یک کالای خدماتی به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: با توجه به ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی مکلف بوده است در راستای تولید مسکن درون بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر و نوسازی آن‌ها اقدام کند، این تکلیف به دلیل اینکه مشوق‌ها و زیرساخت‌های لازم، همچنین پروژه‌های محرک توسعه شهری را نداشتیم، مغفول واقع شد تا اینکه با توجه به پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی مشوق‌های جدید از طریق شورای عالی استان‌ها ابلاغ شد که در راستای قانون و سیاست‌های نوسازی بافت فرسوده بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: به‌صورت کلی سیاست‌هایی شکل گرفته است که بر اساس آن تا چند واحد به‌صورت تجمیعی در یک بلوک نوسازی شود و مشوق‌های خوبی برای آن در نظر گرفته شده است که اگر مردم، سازندگان و مالکان با آن آشنا شوند، تأثیر زیادی در نوسازی بافت فرسوده شهرها خواهد داشت.

چگینی با اشاره به اینکه این امر موجب افزایش تاب‌آوری شهری نیز می‌شود، ادامه می‌دهد: در تجمیع واحدهای مسکونی سیاست‌هایی وجود دارد که به موجب آن می‌توان در این بلوک‌ها تا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز مصوب در طرح را اجرا کرد، همچنین امکان تخصیص طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی به‌جای پارکینگ نیز وجود دارد و ۲۰ درصد از حیاط بنا هم می‌تواند به پارکینگ اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر معابر بن‌بست در محوطه وجود داشته باشد، در اثر تجمیع می‌تواند جزو اراضی ساختمان جدید قرار گیرد که از این طریق سطح زیربنای ساختمان نیز افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک تاکید می‌کند: لازمه تشویقی گرفتن در برخی مناطق شهر اراک مانند مناطق کوی امام علی (ع)، کوی سجادیه و کوی حضرت ولی‌عصر (عج) که بیشتر اراضی دولتی است و در مرحله نخست باید سند دار شود، احساس می‌شد، چراکه این امر موجب رغبت مردم برای سنددار کردن اراضی آن‌ها می‌شود و مشوق‌ها بلافاصله پس از صدور سند قابلیت اجرایی‌شدن خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: در این بسته تسهیلاتی در حوزه پارکینگ نیز وجود دارد تا بتوانند با شرایطی پارکینگ کمتری تأمین کنند یا از در اضافه برای پارکینگ استفاده شود تا مزاحم کمتری داشته باشند.

چگینی اضافه می‌کند: احتساب نشدن بالکن و تراس در تراکم ساختمانی از دیگر مواردی است که در این مشوق‌ها می‌توان به آن اشاره کرد؛ در کنار این موارد برای کم نشدن سرانه‌ها شهرداری هم مکلف به اقداماتی برای تسهیل‌گری در این موضوع شده‌اند.

وی می‌گوید: شهرداری اراک مکلف شده است پرونده‌هایی که در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده شکل می‌گیرد به صورت ویژه پیگیری کند. همچنین مقرر شده شهرداری پارکینگ‌های تجمیعی را در محلات بسازد تا از این طریق کسری پارکینگ‌های مسکونی محله جبران شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: با مشوق‌های جدید می‌توان توأم با افزایش سرانه‌ها به مستحکم‌سازی ساختمان‌ها نیز پرداخت و به‌نظر می‌رسد این مشوق‌ها کارآمد و مؤثر واقع شود، ضمن اینکه درباره آسیب‌های این طرح نیز فرصتی به شهرداری‌ها داده شده است تا موانع و مشکلات احتمالی گزارش شود که در این زمینه نیز تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

کد خبر 664953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.