امیر عبداللهیان: سازوکار عضویت کشورها در بریکس مشخص شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سازوکار عضویت ایران و دیگر کشورهای علاقه‌مند به عضویت در بریکس باید هرچه زودتر توسط اعضای اصلی مشخص شود.

به گزارش ایمنا، حسین امیر عبداللهیان که برای شرکت در اجلاس دوستان بریکس به شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی سفر کرده است، عصر امروز_ پنجشنبه یازدهم خرداد _ به وقت محلی با وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به خاطر دعوت به عمل آمده برای حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با گروه بریکس، ابراز امیدواری کرد: سازوکار عضویت ایران و دیگر کشورهای علاقمند به عضویت در بریکس هرچه زودتر توسط اعضای اصلی مشخص شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه نظم جهانی در حال تغییر است، اظهار کرد: سازمان شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پرتوریا، این نشست را در توسعه مناسبات فیمابین حائز اهمیت دانست.

وی بر اهمیت اجرایی شدن اسناد قبلی امضا شده میان دو کشور تاکید کرد و افزود: لازم است کمیته‌های فرعی کمیسیون مشترک دو کشور هر چه سریع‌تر فعال شوند.

امیرعبداللهیان بر بعضی ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های فنی و مهندسی تاکید و بر آمادگی ایران برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در کمک به کشورهای همسایه برای مبارزه با تروریسم، تاکید کرد: در این زمینه امکان مشورت‌های تخصصی میان طرف‌های ذی‌ربط ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد.

امیرعبداللهیان همچنین از حمایت‌های آفریقای جنوبی از ملت فلسطین قدردانی کرد.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز از حضور امیرعبداللهیان در نشست دوستان بریکس در کیپ تاون قدردانی کرد و گفت: وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس در این نشست در خصوص سازوکار عضویت کشورهای جدید تبادل نظر کرده و نتیجه آن را به اجلاس آتی سران بریکس ارائه خواهند کرد.

وی از پیوستن کشورهای جدید به بانک همکاری بریکس استقبال کرد. وزیر خارجه آفریقای جنوبی از تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور استقبال و ابراز امیدواری کرد: زمینه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پرتوریا و دیدار رؤسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به برخی تحولات در جنوب حوزه آفریقا، تروریسم را یکی از خطرات مهم پیش رو در این منطقه برشمرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 664874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.