ایجاد نخستین بزرگراه فرامرزی 5G در اروپا

بلغارستان و یونان قرار است تا سال ۲۰۲۵ برای حمایت از وسایل‌نقلیه خودران یکی از نخستین کریدورهای فرامرزی 5G را در اروپا بسازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رانندگی خودران در همه اشکال موجود بسیار نویدبخش اما نشان‌دهنده یک مانع زیرساختی قابل‌توجه برای دولت‌ها است. بزرگراهی که یونان را به بلغارستان و صربستان متصل می‌کند و در نهایت به اروپای غربی منتهی می‌شود، یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای تردد و حمل‌ونقل بار موجود است که یونان را به‌ویژه در طول تابستان که ساحل شهر میزبان مسافران بسیار است، با ترافیک سنگینی مواجه می‌کند. به همین دلیل فعال کردن اتصال سریع اینترنت در کل مسیر می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کیفیت سفر داشته باشد.

به این ترتیب بلغارستان، یونان و صربستان با هدف خاص پیشروی رانندگی خودران، در ژوئن ۲۰۱۸ برای توسعه یک کریدور 5G در طول این مسیر توافق کردند. مطابق با این توافق قرار است با ساخت یک کریدور فرامرزی که تسالونیکی یونان را به صوفیه بلغارستان و بلگراد صربستان متصل می‌کند، پایه‌های توسعه رانندگی خودران را در منطقه ایجاد کنند. این پروژه بخشی از ابتکار سراسری با بودجه اتحادیه اروپا برای ایجاد کریدورهای 5G است که کشورها را از طریق مسیرهایی با پشتیبانی از اینترنت پرسرعت به هم متصل می‌کند و در سال ۲۰۱۸ طرح‌ریزی شد، اما قرار است در سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

کریدور یادشده شامل گذرگاه‌های مرزی و بخش‌های کلیدی بزرگراه اصلی می‌شود و از طریق برنامه دیجیتالی تسهیلات اتصال اروپا در دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۷، مورد حمایت کمیسیون اتحادیه اروپا قرار دارد. اتحادیه اروپا به‌منظور حمایت مالی از استقرار گسترده این کریدورها در سراسر بلوک بودجه‌ای یک میلیارد یورویی در نظر گرفته است.

ایجاد نخستین بزرگراه فرامرزی 5G در اروپا

پروژه در دو طرف مرز بلغارستان و یونان به‌خوبی در حال انجام است. تأمین مالی آن در بخش یونان از محل بسته کمکی بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا حاصل خواهد شد، اما مخابرات بلغارستان اعلام کرده است که زیرساخت‌های بخش بلغاری پروژه را خود مدیریت خواهد کرد. به این ترتیب نیمی از کل سرمایه گذاری ۱۱ میلیون یورویی هر دو طرف توسط کمیسیون اروپا و نیمی توسط دولت‌های ملی پوشش داده خواهد شد. مخابرات بلغارستان همچنین اعلام کرده است که پس از اتمام پروژه اینترنت رومینگ مداوم در اختیار بزرگراه صوفیه به آتن قرار خواهد داد.

هنگامی که ساخت، ادغام و آزمایش شبکه‌ها در هر دو طرف کامل شد، در ابتدا وسایل‌نقلیه خودران مجهز به دستگاه‌ها و حسگرهای 5G برای سفرهای بدون راننده، برای مدتی به‌صورت آزمایشی در مسیر تردد خواهند داشت و با تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول آزمایش نتایج به سطوح گسترده‌تر تعمیم می‌یابد.

مقامات محلی شهرهای مشارکت‌کننده در پروژه همچنین تأکید کردند که پروژه حاضر پس از اتمام به گسترش نفوذ اینترنت به مناطق روستایی به‌ویژه در مناطق نزدیک بزرگراه کمک می‌کند.

کد خبر 664777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.