بازی، جزء جدانشدنی رشد کودکان است

یک روانکاو و روان درمانگر تحلیلی با بیان اینکه بازی کردن جزء جدانشدنی رشد کودکان است، گفت: کودکانی که می‌توانند بازی کنند، سلامت روان بهتری دارند، به این دلیل که می‌توانند محیط را بیشتر و بهتر کشف و درک کنند.

میترا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روز جهانی بازی اظهار کرد: بازی تنها مختص کودکان نیست، شاید کودکان بیشتر بازی می‌کنند، اما اگر بخواهیم به مفهوم تخصصی بازی بپردازیم، باید گفت که تمام انسان‌ها در سنین مختلف، نیازمند قرارگیری در شرایط بازی هستند.

وی افزود: تمام انسان‌ها از کودکی نیازمند فضای آزادی و خودمختاری هستند که در بازی کردن این فضا برای انسان‌ها و کودکان به‌شدت فراهم می‌شود و هر اندازه کودکان این آزادی و خودمختاری را تجربه کنند، بیشتر می‌توانند بازی کنند و هرچقدر بیشتر بازی کنند این خودمختاری و آزادی را بیشتر تجربه می‌کنند، به همین دلیل کودکانی که در محیط‌هایی رشد می‌کنند که بیشتر توانسته‌اند بازی و آزادی را تجربه کنند، اکتشاف بیشتری نسبت به محیط داشتند و هوش هیجانی بالاتری دارند و می‌توانند شرایط ارتباطی بهتری را رقم بزنند.

این روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی با بیان اینکه بازی کردن جزء جدانشدنی رشد کودکان است، تصریح کرد: بزرگسالان نیز گاهی نیازمند این هستند که آزادی و خودمختاری را مجدد تجربه کنند، از این‌رو برخی از انسان‌ها به ورزش‌های مختلف روی می‌آورند که آن هم نوعی از بازی بوده که شکل آن در بزرگسالی متفاوت شده است.

وی ادامه داد: برخی از والدین تنبیه و تشویق را برای کودکان، به عنوان بازی در نظر می‌گیرند؛ یعنی زمانی که قصد دارند کودک را تنبیه کنند آن را از بازی کردن محروم می‌کنند و زمانی که قصد دارند کودک را تشویق کنند اجازه بازی به او می‌دهند، این در حالی است که می‌توان زمان بازی کودک را کم کرد، اما نباید کودک را از بازی کردن محروم کرد.

نوری گفت: کودکانی که می‌توانند بازی کنند، سلامت روان بهتری دارند به این دلیل که می‌توانند محیط را بیشتر کشف و درک کنند؛ این مهم به سلامت روان کودک کمک می‌کند و نشانه رشدی سالم است.

وی اضافه کرد: والدین باید توجه کنند که اگر کودک هنگام بازی کردن، خود را در قالب نقش‌های مختلفی قرار می‌دهد یا با فردی صحبت می‌کند، نشان از سلامت رشدی وی دارد.

کد خبر 664695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.