وزارت ارتباطات در تمام ارکان نظام‌های ملی نقش دارد

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه وزارت ارتباطات در تمام ارکان نظام‌های ملی نقش دارد، گفت: نظام پدافند غیرعامل و خدمات الکترونیک کشور، نظام سالم‌سازی فضای سایبری به عنوان یکی از چهار دستگاه هماهنگ‌کننده دستگاه‌های غیر زیرساختی کشور مسئولیت هماهنگ کننده امنیت را عهده‌دار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود خالقی‌دخت، امروز _چهارشنبه دهم خردادماه_ در جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تقویت زیست‌بوم امنیت اظهار کرد: در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات طی دو سال گذشته پروژه‌ای با عنوان شناخت و شناسایی راهکارهای زیست‌بوم امنیت اجرا کردیم که یک سال و سه ماه پیش خاتمه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا در نقشی که وزارت ارتباطات در تقویت زیست‌بوم امنیت اجرا می‌کند تغییراتی ایجاد شود، افزود: سعی شد تا رویداد اعطای جایزه بزرگ تعالی امنیت با این رویداد همزمان شود که به‌واسطه حجم عظیم فعالیت‌ها این امکان مقدور نشد.

معاون امنیت سازمان فناوری‌اطلاعات ایران با اشاره به طبقه‌بندی زیست‌بوم امنیت گفت: زیست‌بوم امنیت در حوزه‌های ماهیتی، نهادی، تعالی، فناورانه و موضوعی طبقه‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدل زیست‌بوم امنیت از دیدگاه‌های مختلف طبقه‌بندی و بررسی می‌شود، گفت: دیدگاه‌های مؤثر در زیست‌بوم امنیت شامل ماهیتی، تعالی، نهادی، موضوعی و فناورانه است.

خالقی‌دخت با بیان اینکه در امنیت کشورهای مختلف دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد، تصریح کرد: نظام‌های مختلف در قلمرو سایبری هر کشور تعریف می‌شود، هر کدام از این نظام‌ها در بخشی از قلمرو سایبری کشور شکل گرفت. برخی از این نظام‌ها مانند پدافند غیرعامل توانستند خود را در همه اجزای سایبری کشور گسترش دهند، اما نظامی مانند امنیت محدود شده و هر بخش به یک ارگان اختصاص داده شده در صورتی که باید لایه‌ای این فعالیت صورت می‌پذیرفت.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در تمام ارکان نظام‌های ملی نقش دارد، تصریح کرد: نظام پدافند غیرعامل و خدمات الکترونیک کشور، نظام سالم‌سازی فضای سایبری به عنوان یکی از چهار دستگاه هماهنگ‌کننده دستگاه‌های غیر زیرساختی کشور مسئولیت هماهنگ کننده امنیت را عهده‌دار است. نظام دفاع سایبری، نظام مقابله با تروریسم سایبری به‌دنبال ایجاد تاب‌آوری و بقا در زیرساخت‌ها است. نظام رسیدگی به جرایم سایبری، نظام امنیت سایبری و تمام ارکان در کشورهای مختلف در کنار هم بوده که نحوه شکل‌گیری اعضا کنار هم بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای حکمرانی و سیاست‌گذاری امنیت، مراجع استاندارد و اعتباردهی، تنظیم و اعمال قوانین و مقررات امنیت، مدیریت، برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، عملیات امنیت، علمی و پژوهشی امنیت، صنعتی و خدماتی امنیت، توانمندسازی و ترویجی امنیت نهادهای مؤثر در زیست‌بوم است.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نقش زیست‌بوم امنیت از دیدگاه موضوعی گفت: خط مشی و راهبرد، مهارت و آگاهی، محصول و خدمت، دانش، پژوهش و فناوری، برنامه، همکاری، هماهنگی و نظارت، استاندارد، دستورالعمل، قانون و مقررات از عوامل مؤثر در موضوعات امنیت است.

وی با بیان اهمیت فناوری در زیست‌بوم امنیت تصریح کرد: بازیابی، شناسایی، تشخیص، مواجهه، محافظت کارکردها و قابلیت‌هایی است که در حوزه فناوری در زیست‌بوم امنیت نقش دارند.

خالقی‌دخت با بیان اینکه در این جشنواره شاهد مشارکت بخشی از زیست بوم امنیت خواهیم بود، گفت: در بخش‌های مختلف ایده‌گرایی، بازار و بازارسازی مراکز مشارکت وجود خواهد داشت.

کد خبر 664634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.