اصفهان پتانسیل بالایی در حوزه کوانتوم دارد

دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اصفهان به‌واسطه اکوسیستم دانشگاهی و فناورانه و دانش‌بنیانی که دارد می‌تواند یکی از مراکز مهم توسعه فناوری کوانتوم کشور باشد،گفت: مراکزی مانند شهرک عملی تحقیقاتی و صنایع اپتیک باعث شده اصفهان پتانسیل بالایی در مباحث کوانتوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا مسلم زارعی امروز _چهارشنبه دهم خردادماه_ در دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: این همایش با همکاری دانشکده فیزیک و برق دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری مجموعه‌های علمی کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ نفر در این همایش ثبت‌نام کردند، افزود: ۱۹ سخنران متخصص در فناوری کوانتوم از ۱۵ دانشگاه کشور در همایش حضور دارند که در دو روز و در کنار همایش نشست اصفهان با حضور مدیران بخش‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

این دانشیار فیزیک دانشگاه صنعتی تصریح کرد: در همایش فناوری‌های نوظهور در خصوص سیاست‌گذاری حمایت از پژوهش‌های کوانتومی بحث خواهد شد؛ برای نخستین بار مدیران کشور گردهم آمدند و در خصوص مباحث کوانتومی صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اکنون در دوران انقلاب دوم کوانتومی هستیم، ادامه داد: انقلاب اول کوانتومی مربوط به نظریه مکانیک کوانتومی است، به دنیای میکروسکوپی نوترون‌ها و الکترون‌ها پرداخته می‌شود؛ با استفاده از فناوری کوانتومی در سنسورهای کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی و ارتباطات کوانتومی اتفاقات درخشانی در این حوزه‌ها روی خواهد داد و باعث شده کشورها در این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهند.

زارعی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه نشان‌دهنده اهمیت کوانتوم است که از طریق ایجاد مراکز تحقیقاتی، فراهم‌کردن زیرساخت‌ها، حمایت از پژوهشگران در این حوزه و استارتاپ‌های کوانتومی است.

وی با اشاره به دستاوردهای کوانتومی، گفت: ساخت سنسورهای بسیار دقیق که در بخش‌های دفاعی و دریانوردی قابل استفاده است. تولید کامپیوترهای کوانتومی در دنیا بسیار قابل اهمیت است.

این دانشیار دانشکده دانشگاه فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ساخت کامپیوترهای کوانتومی بسیار چالش‌برانگیز است؛ ساخت آن نیاز به تکنولوژی‌های به روز دارد و در کشور ما بخش‌های مختلف متوجه اهمیت موضوع کوانتوم شده‌اند.

پتانسیل بالای اصفهان در حوزه کوانتوم

وی با بیان اینکه اصفهان به‌واسطه اکوسیستم دانشگاهی و فناورانه و دانش‌بنیانی که دارد می‌تواند یکی از مراکز مهم توسعه فناوری کوانتوم کشور باشد، تصریح کرد: بین دانشگاه‌های اصفهان خوشه‌ای تشکیل شده که با پژوهشگران همکاری دارند. همچنین مراکزی مانند شهرک عملی تحقیقاتی و صنایع اپتیک باعث شده اصفهان پتانسیل بالایی در مباحث کوانتوم داشته باشد.

زارعی تصریح کرد: توسط بخش‌های دفاعی و صنایع اپتیک استقبال بسیار خوبی از این همایش شده است، حدود ۲۵۰ نفر از بخش‌های مختلف در این همایش حضور دارند؛ این موضوع نشان‌دهنده اهمیت است البته بخشی از استقبال به واسطه ظرفیت بالای دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی با اشاره به نقش شهرک عملی تحقیقاتی و دانشگاه در توسعه علم کوانتوم گفت: شرکت‌های مختلف به این همایش و فعالیت در این حوزه دعوت شده‌اند، شرکت‌های مختلفی در حوزه لیزر و اپتیک در شهرک علمی تحقیقاتی فعال هستند، اما هنوز در حوزه کوانتوم وارد نشده‌اند، یکی از ظرفیت‌های اصلی اصفهان برای پیشرفت در کوانتوم شهرک علمی تحقیقاتی است؛ این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است.

این دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: زیرساخت‌ها باید فراهم شود که این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد؛ به‌ویژه تولید تک‌فوتون‌ها نیاز به یک‌سری بلورها دارد که اکنون باید به فکر رشد آن‌ها باشیم؛ این اتفاق نیاز به زیرساخت‌ها در بالادست دارد. دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، مالک‌اشتر و شهرک علمی‌تحقیقاتی در حال انجام پژوهش‌ها هستند که اگر حمایت صورت پذیرد به نتایج خوبی می‌رسند.

وی ادامه داد: درصورتی که از هم‌اکنون فعالیت در حوزه کوانتوم آغاز شود تا ۱۰ سال آینده به نتیجه خواهیم رسید. به دلیل زیرساخت‌هایی که نیاز است اگر از حالا به فکر نباشیم زمان را از دست خواهیم داد؛ کشورهای همسایه مانند قطر و امارات در این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند.

زارعی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه کوانتوم کمبود نیروی انسانی است، گفت: جذب فارغ‌التحصیلان و پژوهشگران این حوزه در کشور بسیار مشکل است و به سرعت جذب مراکز خارج از کشور می‌شوند، باید از فارغ‌التحصیلان دکتری حمایت شود.

کد خبر 664608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.