پسماندهای رها شده، گریبان‌گیر فومن

افزایش حجم زباله‌ها در فومن و نبود سیستم مدیریت پسماند موثر سبب شده است زباله‌های تولیدی شهروندان و گردشگران دپو شود، به نحوی که یک بحران زیست‌محیطی در این شهر گردشگرپذیر شکل گرفته و آسایش و سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد جمعیت در شهرهای شمالی ایران و حضور گسترده گردشگران طی سال‌های اخیر حجم زباله تولید را افزایش داده و دفن غیراصولی آنها سبب تخریب، آلوده شدن طبیعت و محیط‌زیست مناطق مختلف شده است. منابع طبیعی توسط زباله‌های خشک و تر تخریب شده و این شرایط بحرانی سبب شده است که مدیریت صحیح پسماند، تفکیک زباله و بازیافت آن برای مدیران شهرهای شمالی به یک دغدغه مهم تبدیل شود.

شهر فومن در استان گیلان دفن‌گاه بهداشتی زباله و امکانات و تجهیزات لازم به منظور مدیریت صحیح پسماند را ندارد و افزایش حجم زباله تولیدی در این شهر توریستی و گردشگرپذیر به یک بحران تبدیل شده است. حدود پنج سال است که زباله‌ها پس از جمع‌آوری توسط شهرداری در محوطه آتش‌نشانی و در خیابان شهید بهشتی که یک منطقه مسکونی است، دپو و پس از چند ساعت به منظور تفکیک با کامیون‌ها به کارخانه کود آلی رشت منتقل می‌شود.

از آنجا که حجم زباله تولیدی در فومن بیش از ۲۰ تن است، دپوی زباله‌ها حتی به صورت موقت سبب انتشار بوی نامطبوع در محوطه آتش‌نشانی و ناراحتی بسیاری از ساکنان این ناحیه شده است و به نظر می‌رسد اراده جدی برای رفع این معضل وجود ندارد.

بوی تعفن زباله امان شهروندان را بریده است

احمد مولایی یکی از شهروندان فومن که ساکن خیابان شهید بهشتی است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: من به همراه خانواده‌ام در آپارتمانی نزدیک محوطه آتش‌نشانی محل دپوی زباله‌های شهرداری زندگی می‌کنیم، انباشت حجم زیادی از زباله حتی برای چند دقیقه در منطقه مسکونی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی می‌افزاید: حدود پنج سال است بوی تعفن شدید و حضور مگس‌های ناشی از انباشت زباله‌ها در تمام فصول سال به ویژه هوای گرم تابستان، ما و ساکنان منطقه را آزار می‌دهد و این زباله‌ها در بلندمدت موجب آلودگی محیط شهر و انتقال بیماری‌های خطرناک می‌شود.

این شهروند فومنی خاطرنشان می‌کند: بر اساس قانون شهرداری‌ها، وظیفه ذاتی این نهاد در محیط شهری ایجاد رفاه و آرامش برای شهروندان است در حالی که شهرداری فومن با این اقدام خود آرامش شهروندان را سلب کرده است.

مولایی اضافه می‌کند: مشکل خود را بارها با مسئولان شهرستان فومن مطرح کرده‌ایم از مسئولان استان انتظار داریم این مشکل بزرگ را هرچه سریع‌تر رفع کنند.

حسن جعفری یکی دیگر از شهروندان فومن تصریح می‌کند: ساکن خیابان شهید بهشتی هستم، بوی تعفن ناشی از زباله‌ها تمام منطقه را پر کرده است و تا چندین کیلومتر به مشام می‌رسد، در هوای گرم، یک ثانیه نمی‌توانیم پنجره منزل را باز نگه داریم و اهالی منطقه از این وضعیت به شدت ناراحت و کلافه هستند.

وی اضافه می‌کند: برای نجات از بوی آزاردهنده زباله‌ها، چندین بار تلاش کرده‌ام که خانه خودم را بفروشم و به منطقه‌ای دیگری نقل مکان کنم، اما به دلیل این مشکل بزرگ موفق به فروش خانه‌ام نشده‌ام.

این شهروند فومنی با بیان اینکه منطقه مسکونی محل نگهداری و انباشت زباله نیست و شهرداری باید مکان مناسبی را خارج از منطقه مسکونی به دفن‌گاه زباله اختصاص دهد، خاطرنشان می‌کند: از شهرداری فومن خواهشمندم به حقوق شهروندان احترام بگذارد و زباله‌های شهری را در محوطه آتش‌نشانی دپو نکند، زیرا این اقدام باعث ناراحتی و عصبانیت بیشتر ساکنان می‌شود.

پسماندهای رها شده، گریبان‌گیر فومن

فومن دفن‌گاه بهداشتی زباله ندارد

جواد جباری، مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن با بیان اینکه نزدیکی روستاها به شهر فومن و رهاسازی زباله‌ها توسط روستاییان در حاشیه شهر سبب شده است تا شهرداری روزانه چهار تا پنج تن انواع زباله را از حاشیه شهر جمع‌آوری کند، تاکید می‌کند: در ایام تعطیلات نوروز امسال، فومن پربازدیدترین و پراقامت‌ترین شهرستان استان گیلان بود و زباله تولیدی این شهر به ۵۰ تن در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج تن افزایش را نشان می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: اواخر اسفندماه سال گذشته با بسته شدن سایت زباله سراوان و انباشت حجم زیادی زباله در کارخانه کود آلی رشت، دریافت زباله‌ها به کندی انجام شد، به همین دلیل حجم زیادی از زباله‌های شهری در محل دپوی موقت زباله (محوطه آتش‌نشانی در مساحتی حدود شش هزار متر مربع) دپو شد.

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن ادامه می‌دهد: محل دپوی موقت زباله شهرداری فومن در منطقه مسکونی قرار دارد و بوی نامطبوع زباله‌ها موجب رنجش خاطر ساکنان خیابان شهید بهشتی می‌شود که بابت مشکلات پیش آمده از شهروندان پوزش می‌طلبیم.

جباری با بیان اینکه زباله‌های دپو شده در محوطه آتش‌نشانی شهرداری جمع‌آوری و به دفن‌گاه زباله سایر شهرستان‌های گیلان منتقل شده است، تصریح می‌کند: اختصاص زمین مناسب به عنوان دفن‌گاه زباله موقت و استاندارد برای مواقع بحرانی از سوی منابع طبیعی به شهرداری، در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان تصویب شده است، اما شهرهای شمالی از جمله فومن به دلیل بالا بودن سطح سفره‌های آب زیرزمینی، وسعت زیاد اراضی کشاورزی و نزدیکی مناطق مسکونی به یکدیگر، زمین مناسب و استاندارد با شاخص‌های دفن‌گاه زباله موقت را ندارند.

رفع مشکلات دفن پسماند نیازمند اعتبارات ملی است

وی با بیان اینکه نبود دفن‌گاه زباله مناسب و استاندارد بزرگترین چالش مدیریت شهری فومن است، تاکید می‌کند: رفع مشکلات پسماند شهرهای گیلان نیازمند اختصاص اعتبارات ملی، نیروی انسانی مورد نیاز، تجهیزات و امکانات لازم از جمله ماشین‌آلات حمل زباله، زمین مناسب، احداث لندفیل بهداشتی، کارخانه کمپوست، تصفیه‌خانه شیرابه و نصب و راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز در تمام شهرستان‌های این استان است.

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن خاطرنشان می‌کند: شهرداری فومن، روزانه کار رفت‌وروب شهر را با ۱۶ نیروی پاکبان و جمع‌آوری زباله‌ها را با ۱۲ نیروی خدمات شهری، به‌کارگیری سه دستگاه ایسوزو شش تنی، یک دستگاه خاور هشت تنی و دو دستگاه نیسان کمپرسی انجام می‌دهد.

پسماندهای رها شده، گریبان‌گیر فومن

تأمین ماشین‌آلات لازم برای جمع‌آوری پسماند خشک ضرورت دارد

جباری با بیان اینکه واحد خدمات شهری نیازمند نیروی انسانی، امکانات لجستیکی و ماشین‌آلات حمل زباله است، اظهار می‌کند: در حال حاضر تعدادی زیادی از نیروی واحد خدمات شهری فومن بازنشسته شده‌اند و شهرداری نیز به دستور استانداری گیلان اجازه جذب نیروی روزمزد را ندارد.

وی می‌گوید: در حال حاضر، عمر ماشین‌آلات شهرداری فومن حدود ۱۵ سال است، طی چندین سال گذشته مدیریت شهری به منظور تهیه ماشین‌آلات جدید با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مکاتبات زیادی داشته، اما این درخواست‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن اضافه می‌کند: سال گذشته، طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر فومن توسط یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از اپلیکیشن «بهروب» آغاز شد، اما به دلیل اینکه این شرکت و شهرداری فومن ماشین‌آلات لازم برای جمع‌آوری پسماند خشک ندارد، این طرح تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

جباری ادامه می‌دهد: روزانه تعدادی زیادی افراد زباله‌گرد که بیشتر آنها معتاد به مواد مخدر هستند، اقدام به جمع‌آوری زباله‌های خشک از سطل‌های زباله در شهر فومن می‌کنند که این مسئله یکی دیگر از دلایل مهم موفق نشدن طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر بوده است.

وی می‌افزاید: شهرداری فومن در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، با آموزش و فرهنگ‌سازی از رتبه شانزدهم به رتبه دوم طرح تفکیک زباله از مبدا در سطح استان گیلان صعود کرد و این موفقیت در حالی اتفاق افتاد که در آن مقطع، ۲۵ درصد شهروندان در این طرح مشارکت داشتند.

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن تاکید می‌کند: موفقیت در طرح تفکیک زباله از مبدا نیازمند نیروی انسانی، ماشین‌آلات و امکانات لازم، آموزش شهروندان و فرهنگ‌سازی با هدف کاهش تولید زباله و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های نایلونی و اجرای این طرح در تمام نقاط شهرستان است.

وضعیت فومن در حوزه پسماند بحرانی است

سیامک احمدزاده، رئیس شورای اسلامی شهر فومن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تولید روزانه ۳۰ تن زباله که در زمان حضور مسافران تا ۴۵ تن افزایش پیدا می‌کند و نبود دفن‌گاه بهداشتی، فومن را در حوزه پسماند در وضعیت بحرانی قرار داده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر زباله شهر پس از جمع‌آوری توسط نیروی خدمات شهری به صورت موقت در محوطه آتش‌نشانی دپو و پس از دو تا سه ساعت با کامیون‌های ایسوزو به کارخانه کود آلی رشت منتقل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر فومن تصریح می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی شهر فومن در جلسات شورای تأمین و کارگروه مدیریت پسماند شهرستان، چندین بار اعلام کرده‌اند که آمادگی کامل دارند تا زمینی را معرفی کنند که مورد تأیید محیط زیست است، زمین را خریداری کنند و به دفن‌گاه زباله اختصاص دهند، اما درخواست مدیریت شهری به صورت جدی مورد توجه مسئولان شهرستان فومن قرار نگرفته است.

احمدزاده تاکید می‌کند: دو دوره است در شورای اسلامی شهر فومن حضور دارم و طی شش سال گذشته بیش از ۵۰ بار مشکلات مدیریت پسماند شهرداری را طی مکاتباتی با مسئولان وقت دستگاه اجرایی مرتبط از جمله فرمانداری، شورای تأمین، دادگستری و دادستان شهرستان و دفتر امور شهری استانداری گیلان، اطلاع داده‌ایم. جلساتی نیز در این زمینه برگزار شده، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

پسماندهای رها شده، گریبان‌گیر فومن

اختصاص دفن‌گاه بهداشتی و استاندارد با شاخص‌های زیست‌محیطی

وی بیان اینکه شهرداری فومن به شدت نیازمند ماشین آلات مدیریت بحران و حمل زباله است، می‌گوید: برای دریافت ماشین آلات مورد نیاز شهرداری از سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، از سوی نماینده شهرستان فومن در مجلس شورای اسلامی هیچ گونه حمایتی انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر فومن با تاکید بر اینکه زباله مشکل بزرگ تمام شهرهای استان گیلان است، اظهار می‌کند: مسئولان کشور باید با استفاده از دانش افراد متخصص و دانشگاهی و الگوبرداری از تجربیات موفق کشورهایی با اقلیم مشابه شهرهای شمالی ایران از جمله ژاپن، اندونزی و مالزی، این معضل را حل کنند.

احمدزاده می‌گوید: اختصاص دفن‌گاه بهداشتی استاندارد با شاخص‌های زیست‌محیطی، امکانات، تجهیزات و فناوری روز دنیا از جمله لندفیل، کارخانه کمپوست، تصفیه‌خانه شیرابه و زباله‌سوز می‌تواند مشکلات شهرهای شمالی را پیش از آنکه بحرانی‌تر شود، رفع کند.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 664451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.