بینش قابل دفاع مدیریت رسانه‌ای پلیس در مواجهه مرزبانان افغانستان با ایران

در روزهای گذشته که حادثه تلخ مواجهه مرزبانان افغانستان را شاهد بودیم؛ این در حالی است که فرماندهان انتظامی کل کشور بینش و مدیریت رسانه‌ای پلیس در حادثه تلخ مواجهه مرزبانان افغانستان با ایران را قابل دفاع و هوشمندانه می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور اظهار کرد: برخی از به اصطلاح فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی بدون در نظر گرفتن ملاحظات، راهبردها و سیاست‌های خارجی دست به انتشار پیام‌هایی می‌زنند و در نتیجه باعث ایجاد درک ناصحیح از مفهوم مرز، مرزداری، مرزنشینی و مبادلات و تعاملات مرزی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بینش و مدیریت رسانه‌ای پلیس در حادثه تلخ مواجهه مرزبانان افغانستان با ایران قابل دفاع و هوشمندانه بود، افزود: در خصوص درگیری سیاست رسانه‌ای پلیس در حادثه تلخ مواجهه مرزبانان افغانستانی و ایرانی در مرز ساسولی در ششم خردادماه جاری که بر اثر یک سوءتفاهم و تصمیم لحظه‌ای و هیجانی مرزبانان طالبانی رخ داد؛ نشان می‌دهد همواره باید به دور از شور و غضب و تعصب آنی و برانگیخته شدن، تصمیم گرفت؛ بینش رسانه‌ای فراجا در این فقره قابل دفاع است.

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور تصریح کرد: در ۴۴ سال اخیر تجربه نشان داده جمهوری اسلامی در چارچوب حُسن همجواری به دنبال روابط خوب و چندجانبه با همسایگان است و اجرای سه اصل سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت و صد البته حُسن همجواری مرزی را در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: مجموعه بزرگ فراجا نیز در ذیل سیاست‌های کلی نظام حرکت می‌کند و سیاست‌های مرزی پلیس نیز در همین قاعده و قانون قرار می‌گیرد.

سردار منتظر المهدی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت فراجا در اقدام و عمل و همچنین در مدیریت ترانزیت وقایع و مدیریت برداشت رسانه‌ای موضوع، صحیح‌ترین سیاست و راهکار را در پیش گرفت؛ چرا که در زمان رخدادهای هیجانی، اولین و کوچک‌ترین اشتباه، تبدیل به بحرانی ملی و منطقه‌ای می‌شود و نباید شتابزده عمل کرد؛ نمی‌توان با انتشار پیام‌هایی، آن هم از مبادی رسمی تبدیل به آتش بیار معرکه شد و به دور از تعقل و سیاست‌ورزی گام برداشت؛ باید علاوه بر تأمل در اصل ماجرا و ارائه راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت، به فرجام کار نیز اندیشید؛ در زمانی که کار هیجانی و ماجراجویانه‌ای صورت می‌گیرد نیاز به مدیریت صحنه است در غیر این صورت دو کشور به راحتی می‌توانند وارد جنگ شوند.

واکنش پلیس به اقدام نسنجیده نیروهای طالبان

سردار قاسم سلیمانی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور جزئیات اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران را تشریح و درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران، اظهار کرد: حدود ساعت ۱۰ روز -ششم خردادماه- نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کرده که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

وی افزود: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، بر اساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است، اما دوباره از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم به مرزبانان ابلاغ و تأکید کردند که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.

تلفات شدیدی به افراد تحت امر طالبان وارد شده است

فرماندهی مرزبانی فراجا با تأیید خبر شهادت یکی از مرزبانان کشورمان در جریان درگیری مرزی با نیروهای طالبان اعلام کرد که در این درگیری که با آتش پرحجم مرزبانان همراه بود تلفات شدیدی نیز به افراد تحت امر طالبان وارد شده است.

در اطلاعیه فرماندهی مرزبانی فراجا آمده است: در پی درگیری مرزی نیروهای طالبان با مرزبانان ایران در منطقه ساسولی حوزه هنگ مرزی زابل، یک نفر از مرزبانان غیور شهید و دو نفر دیگر مجروح شده‌اند؛ در این درگیری که با آتش پرحجم مرزبانان همراه بود تلفات شدیدی نیز به افراد تحت امر طالبان وارد شده است که اخبار تکمیلی آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

ساعاتی پیش «عبدالنافع تکور»، سخنگوی وزارت کشور طالبان با انتشار توئیتی مدعی شده بود که در جریان این درگیری از نیروهای طالبان تنها یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

اهمیت استفاده از پهپادها در تأمین امنیت مرزها

سردار قاسم رضایی، جانشین فراجا با واکاوی درگیری روز گذشته مرزبانان غیور فراجا با طالبان در نقطه صفر مرزی و همکاری مطلوب مرزبانی و ارتش، اظهار کرد: در عملیات روزهای گذشته طبق شواهد و قرائن، شروع‌کننده تیراندازی نیروهای طالبان بودند.

وی با بیان اینکه همکاری بسیار عالی بین مرزبانی فراجا و نیروی زمینی ارتش انجام شده است، افزود: در عملیات روزهای گذشته طبق شواهد و قرائن، شروع‌کننده تیراندازی نیروهای طالبان بودند و خط قرمز مرزبانان غیور ما خاک مقدس و مرز کشور عزیزمان ایران اسلامی است که به هیچ احدی اجازه تعرض نخواهند داد.

جانشین فراجا تصریح کرد: برنامه‌های ما به عنوان یک ارگان نظامی و امنیتی این است که از مرزها دفاع و حراست کنیم تا مردم ما بتوانند در امنیت کامل در حاشیه مرزها و مرکز زندگی کنند.

وی با تاکید بر ایجاد بستر پایش‌های هوایی و استفاده از پهپاد در مرزها توسط مسئولان مربوطه، گفت: استفاده از ظرفیت پهپادی در تأمین امنیت مرزها بسیار حائز اهمیت بوده و استفاده از این ظرفیت در کنترل مرزها بازدارنده خواهند بود

کد خبر 664386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.