نقش DNA درآینده درمان سرطان تیروئید! 

سرطان تیروئید که درنتیجه رشد غیرطبیعی سلول‌های تیروئید در بدن ایجاد می‌شود، یک سرطان شایع است.

انواع سرطان تیروئید و شایع‌ترین نوع آن!

پس از تشخیص سرطان تیروئید، بسته به نوع و مرحله آن، روش‌های مختلف درمانی تعیین و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با آگاهی نسبت به علائم سرطان تیروئید، می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان موثر را سریعاً آغاز کرد. سرطان تیروئید به ۵ دسته اصلی سرطان پاپیلاری، سرطان مدولاری، سرطان فولیکولار و سرطان آناپلاستیک تقسیم می‌شود. شایع‌ترین نوع کانسر تیروئید، سرطان پاپیلاری است. افراد ۳۰ الی ۵۰ سال معمولاً درگیر این سرطان می‌شوند اما خوشبختانه شانس درمان بالایی دارد. سرطان آناپلاستیک نادرترین نوع آن است.

روش اصلی درمان سرطان تیروئید و شانس موفقیت آن

روش درمان سرطان تیروئید بسته به عواملی مانند نوع سرطان، مرحله و گسترش آن، سطح سلامتی و تناسب اندام فرد، درجه طبیعی بودن سلول‌ها و… توسط پزشک تعیین می‌شود. این درمان شامل جراحی تیروئید، ترکیبی از جراحی و درمان با پرتوهای رادیواکتیو می‌شود. تیروئیدکتومی یا جراحی تیروئید اصلی‌ترین روش درمان سرطان تیروئید است. این عمل جراحی برای حذف بخشی از غده تیروئید، نصف یا کل آن انجام می‌گردد.

نوع و مرحله بیماری، سن و وضعیت سلامتی بیمار و نوع درمان انتخابی در شانس درمان سرطان تیروئید تاثیرگذار است. هرچه تشخیص و درمان سریع‌تر و صحیح‌تر انجام گردد، شانس بالاتری برای درمان سرطان تیروئید وجود دارد. برای برخی از انواع سرطان تیروئید، شانس بهبود و درمان بیمار بالاتر است. لازم به ذکر است که متاسفانه برای بعضی از بیماران، کانسر تیروئید ممکن است مقاوم به درمان شده و نیاز به درمان‌های بیشتری داشته باشد.

بیماران پس از جراحی باید همواره تحت نظارت قرار داشته باشند زیرا ممکن است پس از درمان، سرطان تیروئید دوباره بازگردد. در این صورت پزشک با تشخیص سریع، درمان را آغاز می‌کند. چکاپ بعد از جراحی سرطان تیروئید را نباید فراموش کرد. برای این منظور سطح تیروگلوبولین، آنتی بادی‌های تیروگلوبولین، هورمون محرک تیروئید TSH، تیروکسین T4 و تری یدوتیرونین T3 بررسی می‌شود.

نقش DNA درآینده درمان سرطان تیروئید! 

درمان سرطان تیروئید با بررسی DNA !

مقاله (بررسی متیلاسیون پروموتر ژن در سرطان پاپیلاری تیروئید) در سال ۲۰۲۳ توسط دکتر سید احمد فنایی و دیگر همکاران و پژوهشگران مرکز تحقیقات تیروئید به کنگره ATA (انجمن جراحان تیروئید آمریکا) ارائه شده است. این مقاله مورد پذیرش ATA قرار گرفته است. دکتر سید احمد فنایی، جراح تیروئید و پاراتیروئید از جمله جراحان فعال این انجمن بوده که در این تحقیق مشارکت داشته است.

طبق گفته دکتر سید احمد فنایی، درمان سرطان تیروئید به عنوان یکی از انواع شایع سرطان‌ها، ممکن است در آینده به کمک بررسی DNA ژن افراد انجام شود. بررسی DNA، می‌تواند به ‌عنوان یک ابزار مفید در پیش ‌بینی خطر ابتلا به سرطان تیروئید و همچنین در انتخاب روش درمان مناسب برای بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر فنایی در ادامه عنوان کردند که متیلاسیون رویدادی است که در ژن اتفاق می‌افتد. هرچقدر مقدار متیلاسیون کمتر باشد، خطر بدخیمی تومور بیشتر است. بنابراین برای درمان تومورهای تیروئید می‌توان متیلاسیون ژن بیمار را از نظر بالا بودن یا پایین بودن، بررسی کرد. نتیجه این تحقیق به متحول کردن روند درمان سرطان تروئید، کمک شایانی خواهد کرد.

در ادامه بیشتر به این مقاله به صورت تخصصی می‌پردازیم:

سرطان پاپیلاری ۵۰ الی ۹۰ درصد کانسرهای تیروئید را تشکیل می‌دهد. با وجود اینکه پیش آگهی بیماران مطلوب است، بخشی از آن‌ها دچار متاستاز غدد لنفاوی، بازگشت سرطان و مقاوم به دارو می‌شوند. به نظر میرسد که ناهنجاری‌های اپی ژنتیکی در مراحل اولیه تومورزایی، نقش اساسی در شروع و پیشرفت سرطان داشته باشند. متیلاسیون DNA به عنوان یک تغییر اپی ژنتیکی، درک مکانیسم سرطان تیروئید را بهبود بخشیده است.

مطالعه اول:

در این مطالعه ۲۸ نمونه بافت توموری و ۲۸ نمونه بافت سالم مجاور آن (از همان فرد) مورد بررسی قرار گرفت. از تکنیک Methylation Specific PCR برای بررسی الگوی متیلاسیون پروموتور ژن LIMS2 استفاده شد.

نتیجه:

در این مطالعه کاهش متیلاسیون ژن LIMS2 در بافت توموری نسبت به بافت سالم مشاهده شد. همچنین کاهش متیلاسیون این ژن با کاهش بدخیمی سرطان پاپیلاری تیروئید PTC همراه بود. در نتیجه می‌توان از این ژن به عنوان یک بیومارکر جهت پیش آگهی یا حتی درمان بعنوان یک داروی اپی ژنتیکی استفاده کرد.

همچنین، کاهش متیلاسیون با بدخیمی بیماری، جهش ژن BRAF V600E، متاستاز به غدد لنفاوی و گسترش به خارج کپسول مرتبط بوده است.

مطالعات نشان داده‌اند که الگوهای متیلاسیون DNA ممکن است به‌عنوان نشانگرهای بالینی برای پیش‌بینی نتایج و درمان سرطان پاپیلری تیروئید مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، بررسی ژن‌های خاص مانند BRAF V600E می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مفید در تشخیص سرطان تیروئید و همچنین بررسی اثربخشی درمان‌های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعه دوم:

در این مطالعه ۲۸ نمونه بافت تومور از بیماران مبتلا به سرطان پاپیلاری PTC و بافت سالم مجاور همان فرد برای بررسی وضعیت متیلاسیون پروموتر ژن p27KIP1 مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه از تکنیک PCR اختصاصی متیلاسیون استفاده شد.

نتیجه:

نتایج نشان دادند که متیلاسیون پروموتر ژن p27KIP1 با بدخیمی بیماری، افزایش اندازه تومور و کاهش سن بیمار همبستگی دارد.

با توجه به این نتایج، می‌توان نتیجه گرفت که الگوهای متیلاسیون DNA می‌توانند به‌عنوان نشانگرهای بالینی برای پیش‌بینی نتایج و درمان PTC مورداستفاده قرار گیرند.

نقش DNA درآینده درمان سرطان تیروئید! 

نتیجه گیری نهایی مطالعات انجام شده:

نتیجه این مطالعات می‌تواند به درمان سرطان توسط DNA افراد در آینده کمک بسیار شایانی کنند. با توجه به انجام این مطالعات می‌توان بیان کرد که بررسی متیلاسیون ژن افراد می‌تواند نوع بدخیمی و شدت بیماری، نوع درمان و داروی مناسب را در آینده تعیین کند. بنابراین، بررسی DNA ژن افراد مبتلا به سرطان تیروئید می‌تواند در تعیین درمان مناسب و بهبود نتایج درمان موثر باشد. با این حال، باید توجه داشت که هرگونه تصمیم‌گیری مربوط به درمان باید توسط پزشکان متخصص و با توجه به شرایط هر بیمار به‌صورت شخصی‌سازی شده گرفته شود.

کد خبر 664214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.