توسعه آموزش‌های مهارت‌محور اولویت دولت سیزدهم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در هر سفر ریاست جمهوری به استان‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزش‌های مهارت‌محور در اولویت است و موارد مناسبی برای تجهیز و تکمیل آموزشکده‌های فنی و دانشکده‌هایی که قرار است آموزش‌های نیازمحور و مهارت‌محور را گسترش دهند، اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل امروز _دوشنبه هشتم خردادماه_ در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش‌عالی کشور در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه و در آیین‌نامه آموزش‌های مهارت‌محور که با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود نحوه مشارکت دستگاه‌های اجرایی و صنایع خصوصی و دولتی خدماتی در زمینه آموزش‌های مهارت‌محور دانشگاهی مشخص می‌شود.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم خروجی همایش‌، آیین‌نامه‌ای شود که براساس آن بتوان آموزش‌های مهارتی را ساماندهی کرد.

زلفی‌گل گفت: همایش مهارت افزایی در راستای اصلاح ساختار آموزشی و نیاز جامعه و روز است. پیش بینی بسته مهارتی برای آموزش‌های دانشگاهی، امروز دیگر یک ضرورت است. قبلاً شاید برای دانشگاهی که نوع نگاهش به مهارت ویژه بود، یک امتیاز بود، ولی امروز داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش‌های دانشگاهی یک ضرورت است و دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزش‌های نظری لازم هست از مهارت‌های حرفه‌ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثرتر باشند، کارآفرینی کنند، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه‌های مهارت‌محور مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد در اقصی نقاط کشور در زمینه مهارت محوری نقش بارز دارند. میزان اشتغال در بین دانش آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بسیار بالاست. دانشگاه علمی‌کاربردی نیز بخش دیگری از ماموریت آموزش‌های مهارت محور را پیگیری می‌کند.

زلفی گل از روسای دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی برای پیگیری توسعه آموزش‌های مهارت محور و اتخاذ خلاقیت‌های خاص و نیز انجام اصلاحات در ماموریت‌های هر دو دانشگاه به‌خصوص دانشگاه علمی‌کاربردی، قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: آمایش دانشگاه علمی‌کاربردی در راستای «تعهد تضمین اشتغال» است

وی گفت: طرح‌های نوآورانه و خلاقانه در این دانشگاه به کار گرفته شده و میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان این بخش افزایش یافته است. کار بسیار زیبای طرح "آباد" که برای افزایش دانش مهارتی دانش‌آموختگان دانشگاهی به کار گرفته شده، جای تقدیر و سپاس را دارد.

وزیر علوم با بیان اینکه نوع نگاه دولت مردمی سیزدهم به آموزش عالی به‌خصوص آموزش‌های مهارت‌محور و نیازمحور ویژه است، گفت: در جلسه تصویب مصوبات سفر ریاست جمهوری در دور دوم به استان آذربایجان شرقی ۹۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هشت آموزشکده و دانشکده فنی در استان آذربایجان شرقی اختصاص یافت این کمک علاوه بر آن حمایتی است که به زودی وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در هر سفر ریاست جمهوری به هر کدام از استان‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزش‌های مهارت‌محور در اولویت است و موارد مناسبی برای تجهیز و تکمیل آموزشکده‌های فنی و دانشکده‌هایی که قرار است آموزش‌های نیاز محور و مهارت محور را گسترش دهند، اختصاص پیدا می‌کند.

زلفی گل گفت: نوع نگاه در این دوره از مسئولیت توسعه آموزش‌های مهارت‌محور و نیازمحور است. معاونت پژوهشی، آموزشی و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی پای کار آمده‌اند و ماموریت‌های آموزش‌های مهارت‌محور را پیگیری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است. بیمارستان‌ها در کنار دانشگاه‌ها کار می‌کنند ولی وزارت علوم از این امکانات محروم است. در آیین‌نامه مربوط به مهارت‌آموزی لایحه برنامه هفتم توسعه، مشوق‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی پیش بینی می‌شود تا در زمینه آموزش مهارتی به دانشجویان خدماتی را ارائه دهند.

وزیر علوم از متخصصان رشته‌های علوم انسانی به‌خصوص در رشته‌های مدیریت آموزشی و برنامه ریزی خواست برای نهادینه شدن همکاری صنایع و سازمان‌ها در ارائه خدمات به دانشجویان برای کارآموزی و کارورزی راهکار ارائه دهند.

زلفی‌گل تصریح کرد: ما نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آیین‌نامه‌ای عملیاتی تدوین کرد. همچنین در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارت‌محور کردن مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم تاکید کرد: در بخش فرهنگی نیز باید فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود. در پارک‌های علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیین‌کننده‌اند دانش مهارتی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

وی گفت: لازم است در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که دانشجویان با توجه به علایق‌، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارت‌محوری آموزش‌های دانشگاهی چه باید کرد؟ آیا امکان اشتغال در یک رشته مهارتی در حد کاردانی علاوه بر رشته نظری شدنی و کاربردی است.؟

وزیر علوم پژوهش و فعالیت کارشناسی را مبنای تصمیم‌گیری دانست و گفت: هدف از برگزاری همایش‌هایی مانند همایش امروز رسیدن به راهکار عملیاتی در حد یک آیین نامه است.

کد خبر 664207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.