توصیه‌های بهداشتی به مسافران کربلا / هیچ موردی از ابتلاء به وبا در اصفهان نداشته‌ایم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تا به حال در اصفهان هیچ مورد مثبت ابتلا به وبا نداشته‌ایم؛ افراد باید برای جلوگیری از ابتلا به وبا آب سالم همراه خود داشته باشند و اگر آبی می‌خواهند استفاده کنند که از سلامت آن مطمئن نیستند، آن را بجوشانند.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت وبا در اصفهان اظهار کرد: هر سال در فصل گرما احتمال ابتلاء به بیماری وبا وجود دارد، هنگامی که تردد و رفت‌وآمد زیاد شود، ممکن است احتمال شیوع آن افزایش پیدا کند؛ لازم است بدانیم تا به حال در اصفهان هیچ مورد مثبتی از ابتلاء به وبا نداشته‌ایم.

وی افزود: وبا از طریق آب آلوده منتقل می‌شود، هر زمان که نیاز به آب بیشتر شود، مانند فصل گرما و افراد در شست‌وشوی دست، مواد غذایی و لباس نتوانند از آب سالم استفاده کنند، احتمال اینکه وبا منتقل شود، نیز بیشتر خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دلیل ازدحام جمعیت، احتمال ابتلا به وبا در افرادی که در مسیرهای منتهی به مرزهای کشور به سمت عراق تردد می‌کنند، در صورتی که دسترسی به آب سالم و بهداشتی نداشته باشند، وجود دارد؛ اگرچه در حال حاضر هیچ مورد مثبتی از وبا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه وبا یکی از بیماری‌های واگیردار عفونی بوده و عامل این بیماری نوعی باکتری به نام «ویبریو کلرا» است که ممکن است از طریق آب، غذا و دست آلوده منتقل شود، همچنین فرد مبتلا دچار اسهال عفونی می‌شود، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد برای جلوگیری از ابتلاء به وبا، سعی کنند آب سالم همراه خود داشته باشند و اگر آبی می‌خواهند استفاده کنند که از سلامت آن مطمئن نیستند، آن را بجوشانند.

عقدک ادامه داد: لازم است برای شست‌وشوی ظروف غذا و مواد غذایی مانند میوه و سبزی از آب مطمئن استفاده شود و افراد باید قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌ها را با آب و صابون بشویند، همچنین از خوردن هرگونه سالاد، سبزیجات، ماهی، لبنیات غیرپاستوریزه خودداری شود و از آب و غذای سالم، تازه و گرم مورد استفاده قرار گیرد و میوه‌های تازه، پوست‌دار و شسته شده مصرف شود.

وی تاکید کرد: افرادی که از سفر بازمی‌گردند، اگر علائم اسهال حاد، سرگیجه و ضعف دارند، باید به مراکز درمانی مراجعه کنند که در صورت نیاز درمان و آزمایش لازم برای آن‌ها انجام شود.

کد خبر 664154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.