شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده‌نگر جهان

کشورهای سراسر دنیا در حال توسعه شهرهایی با بیشترین سازگاری با افزایش جمعیت در آینده هستند و طراحی این شهرها را با مفاهیمی نوین انجام می‌دهند، ضمن این‌که از فناوری‌های روز دنیا بیشترین بهره را برای ایجاد آن‌ها می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت شهرهای سراسر جهان به‌طور قابل‌توجهی رو به افزایش گذاشته و این در حالی است که فناوری‌های پیشرفته همه‌روزه نحوه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و همین امر، تغییرات چشمگیری را در طراحی شهرهای جهان به دنبال داشته است. مدیران در بسیاری از شهرهای سراسر دنیا در تلاش هستند طراحی‌های شهری را سازگار با شرایط جدید زندگی مردم تغییر دهند و این در حالی است که بحران‌های حاکم بر بعضی از شهرهای دنیا، مدیران را به توسعه مناطق جدیدی سوق داده است. بعضی از شهرهای جدید با هدف افزایش پایداری زمین طراحی شده است، حال آن‌که مدیران برای توسعه بسیاری از آن‌ها، اهداف دیگری نظیر رهاسازی مردم از سکونت در مناطقی با هرج‌ومرج‌های بسیار، مقابله با تغییرات اقلیمی و حتی اهداف سیاسی را در سر پرورانده‌اند. در ادامه به معرفی شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده جهان می‌پردازیم که در حال حاضر در حال احداث است.

شهر جنگلی لیوژو (Liuzhou)

دولت چین طی یک دهه اخیر عزم خود را جزم کرده است تا انرژی تجدیدپذیر را جایگزین نیروهای شهری کند. در این راستا، توسعه شهر جنگلی Liuzhou بهترین نمونه از اقدامات کشور به‌شمار می‌رود زیرا تمام سازه‌های آن پوشیده در گیاهان و درختان است، ضمن این‌که سراسر شهر را فضاهایی سبز برای سکونت و انجام فعالیت‌های کاری مردم فرا گرفته است. مدیران چین امیدوار هستند که پوشش سبز منطقه، آن‌ها را در تحقق اهداف صفر کربن یاری کند و رفاه را برای ساکنان به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که این منطقه میزبان سازه‌ای کاملاً سبز است که در حال حاضر از ظرفیت سکونت ۵۰۰ نفر برخوردار است، با این حال معماران ادعا کرده‌اند که در آینده ۳۰ هزار شهروند، ۴۰ هزار درخت و بیش از یک میلیون گیاه جدید از ۱۰۰ گونه متفاوت سراسر این شهر پایدار چین را فراگیرد.

شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده‌نگر جهان

دیامنیادیو لیک‌سیتی در سنگال

دیامنیادیو لیک سیتی یکی از شهرهای آینده‌نگر جهان در سنگال، به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق اقتصادی غرب آفریقا، محسوب می‌شود که با هدف رهاسازی مردم از سکونت در شلوغی‌های داکار و فعالیت‌های اقتصادی آن طراحی شده است. معماران هزینه لازم برای احداث این شهر سبز را بیش از دو میلیارد دلار تخمین زده و از تکمیل آن تا پایان سال ۲۰۳۵ خبر داده‌اند. دیامنیادیو لیک سیتی میزبان سازه‌های آینده‌نگر متعددی خواهد بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرکز کنفرانس بین‌المللی Abu Diaf اشاره کرد که قرار است به عنوان یک ورزشگاه و مرکز نمایشگاهی برای ساکنان داکار مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه احداث این سازه از چند سال گذشته آغاز شده، با این حال بسیاری از مراحل آن نیمه‌تمام باقی مانده است و تنها گذر زمان پرده از تکمیل آن یا ناکامی پروژه برخواهد داشت.

شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده‌نگر جهان

شهر پایدار نوسانتارا (Nusantara) در اندونزی

اگرچه جاکارتا، پایتخت کنونی اندونزی شهری زیبا و زیست‌پذیر به‌شمار می‌رود، با این حال بسیاری از محققان استدلال کرده‌اند که استخراج آب زیرزمینی یک تهدید جدی برای این شهر محسوب می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ سال آینده حتی به نابودی آن منجر شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که بعضی از مناطق شمالی جاکارتا طی ۱۰ سال گذشته به اندازه ۵۰ سانتیمتر در آب شناور شده است و بر همین اساس، بسیاری از برنامه‌ریزان شهر بر این باور هستند که چنین مناطقی تا سال ۲۰۵۰ کاملاً به زیر آب فرو رود. همین بحران بزرگی که بر جاکارتا حاکم شده، دولت اندونزی را به فکر احداث پایتخت جدیدی به نام Nusantara برای کشور سوق داده است.

ساخت و ساز پروژه شهر جدید اندونزی از جولای ۲۰۲۲ آغاز شده است و معماران، صرف هزینه‌ای ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را برای تکمیل نهایی آن برآورد کرده و مدعی شده‌اند سراسر شهر را آسمان‌خراش‌های پایدار فراخواهد گرفت، ضمن این‌که طراحی آن بسیار بهتر از پایتخت کنونی (جاکارتا) خواهد بود. آگوست ۲۰۲۴ به عنوان زمان تقریبی احداث نهایی شهر Nusantara در نظر گرفته شده است و به ادعای معماران این شهر جایگاه یکی از زیباترین شهرهای جهان را از آن خود خواهد کرد.

شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده‌نگر جهان

شهر اقتصادی ملک عبدالله در عربستان

رونق حاصل از نفت در عربستان زمینه را برای رشد کشور در زمینه‌های مختلف فراهم آورده و به‌تازگی آغاز پروژه‌ای بسیار عظیم به نام شهر اقتصادی ملک عبدالله را به دنبال داشته است. ایده احداث شهر اقتصادی ملک عبدالله برای اولین بار توسط پادشاه وقت عربستان (عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود) در سال ۲۰۰۵ مطرح شد که وی هدف خود از احداث این شهر را ایجاد یکی از بزرگ‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری جهان معرفی کرد و مدعی شد سراسر شهر را در زیرساخت‌های اقتصادی نظیر بنادر و کارخانه‌های صنعتی محصور خواهد کرد. مساحت شهر جدید عربستان برابر با اندازه واشنگتن دی. سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا خواهد بود و بیش از دو میلیون نفر در نیروگاه‌های آن مشغول به کار خواهند شد و جالب این‌که ملک عبدالله ادعا کرده است، شهر اقتصادی جدید به جواهر خاورمیانه تبدیل خواهد شد، با این حال تاکنون تنها حدود ۴۰ درصد از پروژه تکمیل شده است و تنها ۱۰ هزار نفر در آن سکونت گزیده‌اند. شهر اقتصادی ملک عبدالله در حال حاضر مملو از ویلاهایی فرامدرن است که تقریباً همه آن‌ها خالی از سکنه است و تنها گذر زمان ثابت خواهد کرد که شهر جدید تا چه اندازه اهداف بلندپروازانه پادشاه پیشین عربستان را محقق خواهد کرد.

شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده‌نگر جهان

شهر زیرزمینی فنلاند

فنلاند و روسیه از دیرباز رابطه بسیار ناملایمی با هم داشته‌اند که شرایط میان روسیه و اوکراین، خصومت میان آن‌ها را تشدید کرد و در این بین، فنلاند بیش از گذشته در معرض تهدید از سوی روسیه قرار گرفت. در واقع، پس از شرایط ویژه روسیه و اوکراین، دولت فنلاند ایجاد کشمکش بین خود و روسیه را در آینده امری احتمالی تصور کرده است و برای به حداقل رساندن اثرات ناشی از حملات این کشور، اقدام به ایجاد یک شهر زیرزمینی کرده که به ادعای معماران پروژه از آمادگی کامل برای مقابله با هر گونه جنگی برخوردار است.

این شهر که در عمق ۳۰ متری زیر زمین هلسینکی، پایتخت فنلاند در حال احداث است، مساحتی حدود ۹ میلیون متر مربع خواهد داشت و از ظرفیت سکونت ۹۰۰ هزار نفر برخوردار خواهد بود، ضمن این‌که استقامت کافی را در مقابل تهدیدهای هسته‌ای احتمالی در آینده خواهد داشت. تمام این ویژگی‌ها امنیت ۶۵۰ هزار ساکن کنونی هلسینکی را تضمین خواهد کرد. از آن‌جا که فنلاند با ۲۴۰ هزار نظامی، بزرگترین ذخایر توپخانه‌ای اروپا را در خود جا داده است، هر گونه حمله به این کشور نوعی تهدید جدی برای کشور رقیب به‌حساب می‌آید که شهر زیرزمینی بر قدرت فنلاند برای شکست رقبای احتمالی خود در آینده خواهد افزود.

شگفت‌انگیزترین شهرهای آینده‌نگر جهان

کد خبر 664149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.