۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
لایحه تغییر اقلیم به کجا رسید؟

لایحه تغییر اقلیم از مدت‌ها پیش توسط سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده بود و اکنون برای تهیه این لایحه و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی، تلاش‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال گذشته تدوین لایحه تغییر اقلیم با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سازمان محیط زیست آغاز شد، از جمله مهم‌ترین مفاد لایحه تغییر اقلیم، پیش‌بینی راهکارهایی برای سازگاری با اثرات این پدیده است تا میزان خسارت‌های ناشی از نوسانات آب‌وهوایی در کشور به حداقل برسد.

در سال‌های گذشته تمام جهان با پدیده تغییر اقلیم مواجه شده و اثرات مشهود این پدیده در تمام کشورها از جمله ایران قابل مشاهده است، البته ایران یکی از کشورهای بسیار آسیب‌پذیر در برابر تبعات تغییر اقلیم است و در سال‌های اخیر، پیامدهای ناشی از این پدیده در بروز نوسانات مختلف در زمان و مکان بارش‌ها مشاهده شده که موجب وقوع سیل‌های شدید در کشورمان شده است.

تشدید خشکسالی و گسترش بیابان‌زایی ناشی از آن که منجر به وقوع طوفان‌های گرد و غبار می‌شود، از دیگر آثار ملموس تغییر اقلیم در ایران است؛ به نحوی که چندین سال است در کشور با پدیده ریزگردها مواجه شده‌ایم و در نیمه اول سال گذشته نیز بسیاری از استان‌های کشور درگیر این پدیده شدند و شهرهای زیادی با آلودگی هوای ناشی از گسترش ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون یا همان گرد و خاک مواجه شدند.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای تهیه لایحه تغییر اقلیم و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: فرایند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار باید به‌گونه‌ای باشد که مردم نتیجه کار این ستاد در کاهش گردوغبار را ببینند.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور در سفر استانی به موضوع ساماندهی تالاب صالحیه افزود: یکی از مسائل اصلی در زمینه ساماندهی تالاب صالحیه، قانون مدیریت چرای دام و شترهای منطقه است که باید بر اساس طرح جامع تهیه شود و سازمان امور عشایر، سازمان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی ظرف مدت دو هفته طرح خود را در این زمینه ارائه کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر رطوبت خاک در تالاب صالحیه حفظ شود، ذرات گردوغبار از این کانون غبارخیز بلند نخواهد شد، ادامه داد: زهکش احداث شده در این منطقه مصداق بارز دستکاری در طبیعت است و در حال حاضر این زهکش بدون استفاده، به مانعی برای ساماندهی تالاب صالحیه تبدیل شده است؛ لذا باید گزینه حذف این زهکش مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: بحث حقابه این تالاب نیز باید بر اساس داشته‌های موجود محاسبه و اعلام شود.

محیط زیست ایران باید سالم باشد

پیش‌تر نیز علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست‌محیطی، با بیان اینکه محیط زیست مسئله‌ای درون‌مرزی نیست و به‌طور کامل پیوسته است، اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد آنچه بر تغییر اقلیم تأثیر می‌گذارد، مربوط به فعالیت‌های انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست ایران باید سالم باشد و کلیدواژه‌های مترقی به دنیا دهد، ادامه داد: برای داشتن محیط زیست سالم باید نشست‌های تغییر اقلیم، گردوغبار، آلودگی جوی و آلودگی منابع آبی برگزار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سرنوشت ما انسان‌ها را به اینجا کشانده و مؤلفه‌های زیست‌محیطی توانسته است ما را در کنار یکدیگر قرار دهد، اما تغییر اقلیم موجب حذف بشر و در نتیجه از بین رفتن طبیعت، گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در خدمت همه است، اضافه کرد: پیش‌نویس لایحه مربوط به تغییرات اقلیمی آماده شده است و تلاش می‌کنیم این لایحه را تقدیم مجلس کنیم، در برنامه هفتم بودجه نیز باید مسائل مربوط به محیط زیست، تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا به خوبی ابلاغ شود و امیدوارم این هم‌افزایی‌ها خروجی‌هایی داشته باشد تا تکالیف مناسبی برای ما ابلاغ شود.

کد خبر 664126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.