افزایش رفاه شهروندان، هدف اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا

"هدف اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتقای رفاه شهروندان کشورهای عضو است و به این منظور کشورهای شرکت‌کننده از جمله روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان فعالانه در تلاش هستند تا بازار مشترکی برای تردد آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار فراهم و ایجاد کنند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، بوریس بورمیستروف، سرکنسول روسیه در اصفهان در یادداشتی به مناسبت سالروز تأسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا نوشت: «هشتم خردادماه مصادف با بیست‌ونهم ماه می میلادی، روز تأسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. این معاهده با اهمیت تاریخی که در سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا رسید که اساسی را برای اجرای این الگوی مدرن مشارکت عمیق و همه جانبه قرار داده است. به موجب این معاهده هدف اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتقای رفاه شهروندان کشورهای عضو است. به این منظور کشورهای شرکت‌کننده از جمله روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان فعالانه در تلاش هستند تا بازار مشترکی برای تردد آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار فراهم و ایجاد کنند.

امروزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از ۱۸۴.۳ میلیون مصرف‌کننده دارد. مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو بیش از دو تریلیون دلار است. آمارها نشان می‌دهد که عضویت در این اتحادیه مزایای قابل توجهی را برای کشورهای عضو می‌رساند. به عنوان مثال رشد تولید ناخالص داخلی همه کشورهای عضو (طی سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۶ میلادی) ۹.۶ درصد بوده است.

طی ۱۰ سالی که از تأسیس کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۲ میلادی می‌گذرد، تولید ناخالص داخلی سرانه تقریباً ۳۴ درصد رشد داشته که کمی بالاتر از میانگین جهانی برای مدت مشابه (۳۲ درصد) است؛ یعنی از میزان ۲۲.۸ هزار دلار در سال ۲۰۱۲ تا میزان ۳۰.۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۱.

در پایان سال ۲۰۲۱ تولید صنعتی در اتحادیه ۲۰ درصد (در اتحادیه اروپا فقط ۱۰ درصد) افزایش داشته، نرخ بیکاری ۴.۹ درصد بوده که این نمودار به طور قابل توجهی کمتر از همان شاخص اروپایی (۷ درصد) و سطح میانگین جهانی (۶.۲ درصد) است.

وجود روابط تاریخی بین شرکت‌کنندگان اتحادیه در عرصه‌های مختلف اقتصادی رسیدن به موفقیت در پروژه همگرایی اوراسیا را تا حد زیادی تسهیل می‌بخشد. این امر به مزیت رقابتی عینی اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، سوم خردادماه سال جاری در دومین مجمع اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد که با وجود بحران گسترده در اقتصاد و تجارت جهانی، خطرات ژئوپلیتیکی قابل توجه و عوامل ابهامات، تجارت در اوراسیا با سرعت ثابتی در حال رشد است که نشانه مهمی از اثربخشی کار مشترک است. به گفته رئیس‌جمهور روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی حجم مبادلات تجاری در این سازمان ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و بالغ به ۸۳.۳ میلیارد دلار است.

ایجاد روابط بلندمدت و سودمند متقابل با جمهوری اسلامی ایران از محورهای عمده بسط و توسعه اتحادیه محسوب می‌شود. اتحادیه اوراسیا و ایران موافقت‌نامه موقت ایجاد منطقه تجارت آزاد را در تاریخ بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، منعقد کردند که از تاریخ پنجم آبان‌ماه ۱۳۹۸ لازم‌الاجرا شد.

الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد که کار دو طرف که در حال حاضر روی توافقنامه کامل تجارت آزاد صورت می‌گیرد، وارد مرحله نهایی شده است و انتظار می‌رود که این سند تا آخر سال ۲۰۲۳ میلادی منعقد شود.

بر اساس آمار سال ۱۴۰۱ تبادلات کالا بین ایران و کشورهای اوراسیا به ۳.۳ میلیارد دلار بوده که ایران بیش از ۱.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱.۸ میلیارد دلار واردات داشته است و افزایش حجم مبادلات تا ۱۰ میلیارد دلار قابل تحقق است.»

کد خبر 664061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.