اینجا دل‌ها عاشق، چشم‌ها بارانی و قلب‌ها بی‌قرار است

گردش پرچم سبز آستان رضوی در سراسر ایران، نقطه عطف محافل و جشن‌های دهه کرامت است، اما این بار به مدت هشت شب، ساعت هشتِ شب، میهمان یک قرار عاشقی در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام عدد هشت که به میان می‌آید، ناخودآگاه نگاه همه ایرانیان به سمت بارگاه شمس‌الشموس می‌چرخد، اشک‌ها سرازیر و بوی عطر رضوی در فضا عطرآگین می‌شود؛ دهه کرامت به نوعی دهه‌ای از جنس عشق و بر مدار قرار عاشقی است؛ قراری که هر ساله ما ایرانیان با عرض ارادت به ساحت بارگاه قدسی و ملکوتی علی بن موسی‌الرضا (ع) به هر روش و طریقی، تجدید می‌کنیم.

این دهه با میلاد یگانه معصومه عالم، بنت موسی بن جعفر (س) و «فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ» آغاز شده است و با حال و هوای ولادت امام هشتم (ع) تداوم پیدا می‌کند؛ گردش پرچم سبز آستان رضوی در سراسر ایران، نقطه عطف همه محافل و جشن‌های دهه کرامت است و این بار ساعت هشتِ شب، به مدت هشت شب، میهمان یک قرار عاشقی در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان هستیم.

رهنان، بلوار و بوستان امام رضا (ع)، محل وصال عاشقان شمس‌الشموس و دل‌های امام‌رضایی است. این شب‌ها به خیابان امام رضا (ع) که وارد شوید، آنچه زودتر از ریسه‌های چراغ و پرچم‌های رنگارنگ جشن، جلوه‌گری می‌کند، پارک خودروهای سواری از چند صد متر قبل از ورودی مراسم است که حکایت از حضور پرشور و استقبال پررنگ مردم از این جشن دارد. این نخستین تصویر از قاب عاشقی است که در چشم می‌نشیند.

ابتدای مسیر ورودی به جشن، موکب پذیرایی چای به نام «شهدا» زینت‌بخش مسیر ورود مردم به جشن است؛ مردم، عاشقان امام هشتم یا بهتر بگویم زائران امام رضا (ع) فوج‌فوج به محفل وارد می‌شوند؛ این دومین تصویر از قاب عاشقی است.

وارد بوستان که شوید، گویی گام در صحن انقلاب بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) گذاشته‌اید، اینجا است که پاهایتان قفل می‌شود، بغض در گلو گیر می‌کند و چشم‌ها بارانی می‌شود.

اینجا دل‌ها همه عاشق، چشم‌ها بارانی و قلب‌ها بی‌قرار است

طراحی بسیار زیبا و دلنشین، قابل ستایش و متناسب با حال و هوای جشن «قرار عاشقی» منطقه ۱۱ شهرداری به شکل صحن انقلاب بارگاه ابوالحسن (ع)، سومین تصویر از قاب قرار عاشقی است که به دل می‌نشیند.

اینجا و در این محفل آسمانی، چشمان همه بارانی، دل‌ها بی‌قرار و کشکول‌های گدایی رو به عرش بلند است؛ در گوشه و کنار این محفل نورانی (جشن قرار عاشقی) هر کسی با امید و آرزوی استجابت دعای خود از غریب‌الغربا نشسته است، مداحان به مدح و ثنای ابوالحسن می‌پردازند، عاشقان زیر لب رضا رضا می‌گویند و عالمان و مبلغان دینی از کرامت‌های امام هشتم می‌گویند.

ناگهان صلوات خاصه حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) فضای محفل را متحول می‌کن و پرچم سبز گنبد طلایی شمس‌الشموس به همراه خادمان رضوی و کاروان زیر سایه خورشید، زینت‌بخش جلسه می‌شود.

همه مردم برای احترام به ساحت مقدس آستان امام هشتم (ع) روی پا ایستاده‌اند، اشک شوق و حسرت حاضران در جلسه سرازیر است و دل‌ها لرزان، هر کسی چشم سر خود را بسته و با چشم باطن و پای دل به بارگاه امام رضا (ع) رفته است.

اینجا دل‌ها همه عاشق، چشم‌ها بارانی و قلب‌ها بی‌قرار است

مجری برنامه از خاطرات سفرهای دهه ۶۰ و ۷۰ می‌گوید که مردم با مشقت‌های فراوان اما شیرین به زیارت امام رضا (ع) می‌رفتند.

صدای موسیقی نقاره‌زنی بارگاه ملکوتی از بلندگوهای محفل پخش می‌شود، دیگر کسی تاب و توان نگه داشتن بغض خود در گلو را ندارد، حتی بغض مردان هم می‌ترکد و اشک‌هایشان سرازیر می‌شود.

اینجا دل‌ها همه عاشق، چشم‌ها بارانی و قلب‌ها بی‌قرار است

حجت‌الاسلام علیرضا فرهنگ، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان در این برنامه با بیان معارف و مبانی دینی در جمع این مردم عاشق اظهار می‌کند: تقوای الهی، تمسک و توسل به اهل بیت (ع) برای برقراری اتصال قلب و دل دادن به کانون توجه رحمت الهی از ضروریات است.

وی می‌افزاید: برگزاری چنین جلساتی موجب می‌شود که دل‌ها بیش از پیش به اهل بیت (ع) سوق داده شود.

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نیز در حاشیه برگزاری این مراسم یادآور می‌شود: جشن «قرار عاشقی» به مدت هشت شب برای مردم شهر اصفهان و به‌خصوص شهروندان منطقه ۱۱ برگزار شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حاشیه برگزاری این جشن، ۱۷ غرفه فرهنگی در محوطه بوستان امام رضا (ع) در هشت نقطه برپا شده است که هر شب میزبان ۱۰ هزار نفر از شهروندان با سنین مختلف است.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان به همراه امام جمعه رهنان و برخی از مدیران شهری به بازدید از غرفه‌ها رفتند.

غرفه‌ها متنوع بود، از جنگ کودک و غرفه ویژه نوجوانان گرفته تا فروش محصولات فرهنگی؛ ارائه نمایش خیابانی با موضوع امام رضا (ع)، پرده‌خوانی با محوریت سیره رضوی. همچنین غرفه میز خدمت و میز سلامت برپا بود.

اینجا دل‌ها همه عاشق، چشم‌ها بارانی و قلب‌ها بی‌قرار است

موکب پذیرایی از عاشقان امام هشتم، گعده‌های فرهنگی و هویتی ویژه نوجوانان درباره موضوع حجاب همچنین آموزش شهروندی در عرصه پسماند و مکانی برای برنامه‌های شاد و مفرح خانوادگی، تنها بخشی از غرفه‌های این ویژه‌برنامه است که مردم به همراه مسئولان از آن بازدید می‌کنند.

این ویژه‌برنامه ترکیبی، توانسته است برای سلیقه‌های مختلف اقشار متعدد جامعه، برنامه اجرا کند و اوقات خوشی را برای حضور در این فضا فراهم سازد.

هر کس به هر بهانه‌ای با هر سلیقه و شکل و شمایلی در جشن قرار عاشقی حضور پیدا می‌کند و دل خود را به ضریح معنوی امام هشتم (ع) در منطقه ۱۱ گره می‌زند.

گزارش از: سیدامیرحسین ابطحی، خبرنگار سرویس شهر و کلان‌شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 664057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.