اختلاف دما چالش اصلی برای ساخت سازه‌های فضایی است

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: به دلیل اینکه در فضا منطقه‌ای تحت عنوان جو وجود ندارد، تعادل دمایی در نقاط مختلف آن موجود نخواهد بود و همین عامل موجب سخت شدن شرایط سازه‌های فضایی می‌شود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات لازم در جهت ساخت سازه‌های فضایی اظهار کرد: در صنایع فضایی مسائل بسیاری برای ساخت سازه‌ها وجود دارد که باید به مورد توجه باشد.

وی افزود: زمانی که قرار است سازه فضایی تولید شود مسائل بسیاری مورد توجه قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها نوع سوخت مورد نیاز است. این بخش از صنایع فضایی مربوط به مسائل شیمیایی می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در ساخت سازه‌های فضایی، متریال‌های مورد نیاز آن است.

وی تصریح کرد: درواقع متریالی که برای ساخت مصنوعات فضایی استفاده می‌شود باید از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد که این شرایط به‌طور قطع با ساخت هواپیما تفاوت دارد.

مرادی در رابطه با شرایط ویژه ساخت سازه فضایی گفت: درواقع شرایط قرارگیری سازه‌ها در فضا بسیار سخت‌تر از جو زمین است و در این حوزه نوع متریال نقش تعیین‌کننده دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که شرایط ساخت مصنوعات فضایی را دشوار کرده است، اختلاف دمای بسیار شدیدی است که در فضا وجود دارد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: درواقع سازه‌هایی همچون فضاپیمای باسرنشین و بدون‌سرنشین و سایر سازه‌ها از جمله ماهواره‌های مختلف باید به نحوی طراحی شوند که در مقابل اختلاف دمای فضا مقاوم باشند.

وی تصریح کرد: زمانی که سازه‌ای همچون فضاپیما یا ماهواره در فضای خارج از جو قرار می‌گیرد، بخشی از آن‌که به سمت خورشید قرار گرفته است باید دمای بسیار بالایی را تحمل کند؛ از طرفی بخش دیگر سازه که در سایه قرار می‌گیرد نیز دمای بسیار پایینی را تجربه می‌کند.

مرادی در همین رابطه افزود: درواقع به دلیل اینکه در فضا منطقه‌ای تحت عنوان جو وجود ندارد، تعادل دمایی در نقاط مختلف آن موجود نخواهد بود و همین عامل موجب سخت شدن شرایط سازه‌های فضایی می‌شود.

کد خبر 664037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.