عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

مانور نجات و امداد از سوی نجات‌گران و اکیپ‌های نجات کوهستان سازمان آتش‌نشانی شهرداری با همکاری سازمان قطارشهری اصفهان و حومه در ایستگاه در حال احداث شهید خرازی خط دوی متروی این کلانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امنیت ابعاد و اشکال مختلفی دارد که در این راستا افزایش آگاهی افراد جامعه در برابر حوادث می‌تواند هم‌ردیف با محک آمادگی نیروهای امداد و نجات، مؤثر و نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و از حوادث بیشتر در جامعه پیشگیری کند.

کار در اعماق زمین، از بعد امنیت و سلامت انسان‌ها به همان اندازه و چه بسا بیشتر از کار در ارتفاع خطرناک است، طبق گفته مسئولان مدیریت شهری، بالغ بر دو هزار نفر به صورت روزانه در عمق ۲۰ تا ۳۰ متری پوسته شهر در ایستگاه‌های در حال ساخت خط دو متروی اصفهان فعالیت و لحظه‌ای با خطرات و چالش‌های متعدد دسته و پنجه نرم می‌کنند.

بنابراین این مهم تنها از طریق علم‌آموزی و برگزاری مانورهایی عملیاتی فراهم می‌شود، به‌همین منظور مانور امداد و نجات در اعماق زمین از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی شده است.

ساعت ۱۲:۰۰ ظهر، محله الیادران، کنارگذر اتوبان شهید خرازی

کوچه‌ها را برای یافتن آدرس محل اجرای مانور، پشت سر می‌گذاریم، به حصار فلزی آبی رنگی که نشانه محدوده محوطه کارگاهی می‌رسیم.

*نیروهای قرمز پوش سازمان آتش‌نشانی، حاکی از درست بودن محل اجرای مانور دارد.

*گرد و خاک بلند شده به هوا، وجود تجهیزات و قطعات بزرگ کارگاهی، ایستگاه در حال ساخت مترو شهید خرازی را نشان می‌دهد.

*همه در جنب‌وجوش هستند، عده‌ای با کلاه‌های ایمنی بر سر در حالی که پشت کاور لباس کارگاهی آنها اسم شرکت پیمانکار درج شده، ابعاد مختلف مباحث فنی و ساخت‌وسازی محوطه را بررسی می‌کنند، عده‌ای دیگر از کارشناسان و فرماندهان نیروهای امدادی در حال بررسی وضعیت محوطه اجرای مانور هستند.

اما آنچه بیشتر نمایان هست، نیروهای ورزیده واحدبخش نجات در کوهستان و ارتفاع سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان است که به‌صورت دقیق، آخرین جزئیات سناریوی عملیات امداد و نجات را با یکدیگر چک می‌کنند.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

۱۲:۱۰ بعد ظهر، اعلام بررسی آخرین وضعیت

*فرماندهان نیروهای جان بر کف سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان دستور بررسی و ارزیابی آخرین وضعیت محوطه اجرای عملیات امداد و نجات در اعماق زمین و تجهیزات خود را می‌دهند.

در این لحظه، با همراهی مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان و حومه، منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان وارد محوطه عملیات مانور امداد و نجات می‌شود.

ساعت ۱۲:۱۵ بعد از ظهر؛ توضیح سناریوی عملیات امداد و نجات

*همزمان با ورود مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به تبیین هدف از اجرای این مانور بدین شرح می‌پردازد: افزایش توان عملیاتی نیروهای آتش نشانی، بررسی نقاط قوت و ضعف انجام عملیات، شبیه‌سازی حریق و حادثه و ارزیابی کارکنان در عملیات، هماهنگی و فرماندهی متمرکز عملیات، استفاده عملی از خودرو جرثقیل در حریق و حوادث شبیه‌سازی شده، آشنایی کارکنان با تئوری امداد رسانی، آشنایی کارکنان با انجام مانورهای عملیاتی از اهداف اجرای این مانور است.

او همچنین در توضیح سناریوی مانور عملیات امداد و نجات در اعماق زمین توضیح می‌دهد: این عملیات شامل سه بخش است، نخست آتش‌سوزی مخزن مایعات قابل اشتعال (گازوئیل) در محوطه کارگاه و اطفای حریق توسط نیروهای آتش‌نشانی؛ دوم حادثه ریزش آوار بر روی کارگر و محبوس شدن وی در زیر خاک در عمق ۳۰ متری و شناسایی توسط سگ‌های زنده یاب و انتقال به سطح کارگاه، سوم شناسایی دومین فرد مصدوم شده توسط سگ‌های زنده‌یاب در حالی که پای شخص در سازه فلزی در عمق ۳۰ متری کارگاه گیر کرده و عملیات امدادی بر روی مصدوم.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان درباره تعداد افراد و گروه‌های امداد و نجات در این مانور تصریح می‌کند: این عملیات شامل چهار گروه، نخست گروه تجسس و خارج کردن شخص محبوس شده در زیر خاک با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب، گروه انتقال مصدوم با استفاده از سه پایه چاه به سطح هم کف ایستگاه، گروه آزادسازی پای شخص گرفتار در سازه فلزی با استفاده از تجهیزات برش پلاسما و گروه انتقال مصدوم با استفاده از جرثقیل به سطح هم کف ایستگاه.

ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر؛ آغاز عملیات مانور امداد و نجات اعماق زمین

به دستور مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عملیات مانور امداد و نجات در اعماق زمین آغاز می‌شود.

* نخستین مرحله از عملیات امداد و نجات، اطفای حریق منبع گازوئیل در محوطه کارگاهی است که در این لحظه آتش گرفته است.

*اعلام گزارش حریق در محوطه کارگاهی از سوی نیروهای سازمان قطار شهری به ستاد فرماندهی عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان اعلام می‌شود.

*در این لحظه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به فرماندهان و مجریان مانور تذکر می‌دهد، هیچ‌یک از خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس از صدای آژیر خود استفاده نکنند چون ممکن است باعث نگرانی ساکنان محل شود.

*با آنکه همه می‌دانند مانوری در حال برگزاری است و اتفاقات واقعی نیستند اما نفس‌ها در سینه حبس شده، مصدوم، نجات، امداد، همه واژگانی است که خواه ناخواه، ذهن را مکدر و خاطره را آزرده می‌کند.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر؛ ورود اولین خودروهای اطفای حریق آتش نشانی

* به منظور اطفای حریق منبع گازوئیل، اولین خودروی آتش نشانی وارد محوطه کارگاه شده و ضایعات مجاورت منبع گازوئیل را ابتدا با آب خنک می‌کند.

*بر طبق توضیحات کارشناس سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان، ابتدا باید خنک سازی شده و در صورتی که مایع سوختنی (گازوئیل) دچار حریق شده باشد، توسط کف خنک و آتش اطفا می‌شود.

ساعت ۱۲:۴۷؛ آغاز مرحله دوم سناریوی مانور

عملیات اطفای حریق با موفقیت انجام می‌شود و نوبت به مرحله دوم می‌رسد، همزمان با آغاز مرحله دوم عملیات امداد و نجات در اعماق زمین، سگ‌های زنده یاب سازمان آتش‌نشانی به محله حادثه اعزام می‌شوند.

*عملیات شناسایی و کشف افراد مصدوم در اعماق زمین و زیر آوارها توسط سگ‌های زنده‌یاب پس از گذشتن از سه طبقه ساخت با ارتفاع ۳۰ متر آغاز می‌شود.

*در این زمان، وسایل و تجهیزات لازم جهت برش پلاسما و برق سه فاز برای برش قطعات فلزی سنگین به پایین محل کارگاه (اعماق زمین) هدایت می‌شود.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

ساعت ۱۳ بعد از ظهر؛ خروج اولین مصدوم

*اولین مصدوم حادثه دیده توسط کارگاه سه پایه چاه از ۳۰ متری اعماق توسط نیروهای زبده نجات در ارتفاع سازمان آتش‌شانی شهرداری اصفهان به بالا منتقل شده و عملیات رسیدگی پزشکی به مصدوم همچون فیکس کردن سر و گردن آسیب دیده و دیگر اعضا و جوارح توسط نیروهای اورژانس انجام می‌شود.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

*از صدای بلند شده از بی‌سیم نیروهای آتش نشانی، چنین مشخص است که فرد دوم محبوس شده زیر آوارها و قطعات فلزی و تجهیزات کارگاهی، شناسایی و با عملیات‌های نجات نیز به سلامت به بیرون کشیده می‌شود.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

ساعت ۱۳:۰۴؛ پایان عملیات مانور امداد و نجات

*عملیات امداد و نجات در اعماق زمین به‌صورت کامل با اعلام ستاد مرکزی فرماندهی سازمان آتش‌شانی شهرداری اصفهان به پایان می‌رسد، هر دو مصدوم به سلامت به بالا و سطح زمین منتقل می‌شود.

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در پایان مانور امداد و نجات اظهار می‌کند: با هدف آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به بحران‌ها و شرایط اضطراری و هم‌افزایی دستگاه‌های امدادرسان با سازمان قطار شهری، مانور امداد و نجات در اعماق زمین برگزار شد.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه ساخت ایستگاه‌ها و تونل‌های خطوط مترو در اعماق زمین صورت می‌گیرد، امکان بروز هرگونه حادثه را باید در نظر گرفت، بنابراین سازمان تلاش دارد با برگزاری برنامه‌های ایمنی و مانورهایی همچون مانور امداد و نجات خود را برای رویارویی با این مسائل آماده کند، از این رو برنامه امروز با همکاری سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان و اورژانس برگزار شد.

مهدی امیری، رئیس اداره ایمنی و عملیات سازمان قطار شهری اصفهان نیز ضمن شرح این رویداد، مهمترین اهداف این مانور را ارزیابی کارایی فردی و سازمانی در زمان حادثه واقعی، ارزیابی همکاری و تعامل با ارگان‌هایی مانند آتش‌نشانی، اورژانس و هلال احمر، ارزیابی سرعت عمل تمام ارگان‌های درگیر در مانور، آشنایی کارکنان با خطرات محتمل و نحوه برخورد با موارد مشابه، کاهش زمان طلایی امداد و نجات و بررسی نقاط ضعف و قوت در حوادث واقعی نامید.

عملیات نجات؛ ۳۰ متر زیر پوست شهر

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در حاشیه اجرای مانور نجات در اعماق زمین می‌گوید: طبق استانداردها، اجرای مانور نجات در اعماق زمین به صورت مطلوب برگزار شد؛ یکی از ویژگی‌های این مانور هماهنگی کامل بین سازمان قطار شهری و سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان و بهره‌مندی از فناوری‌های به روز و تجهیزات ایمنی است.

وی تصریح می‌کند: از وظایف اصلی مدیریت بحران شهری، تأمین امنیت شهروندان است که این رسالت بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی شهروندان را تهدید می‌کند، می‌گوید: مدیریت بحران شهری باید ابتدا مخاطرات را شناسایی، سپس بانک اطلاعاتی دقیقی مدون و به دنبال آن سناریوی پیشگیرانه و برنامه‌ای در جهت پاسخ به بحران تهیه کند.

شیشه‌فروش ادامه می‌دهد: حدود ۵۳ نوع مخاطره در کشور ایران شناسایی شده است که ۴۲ مورد از آنها در اصفهان سابقه وقوع دارد، بنابراین این نوع مانورها یاری می‌کند که قبل از وقوع حادثه سیستم‌های خود را ارزیابی و آمادگی خود را تقویت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: امدادرسانی از دیگر شاخصه‌های الزام در اجرای عملیات ساخت خط قطار شهری است که طی رایزنی‌ها با سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان، نیروهای امداد و نجات به‌صورت فعال در این عرصه آماده هستند.

گزارش از: سیدامیر حسین ابطحی، خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 663988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.