فرازونشیب اجرای طرح تفکیک پسماند در اراک

نحوه تفکیک زباله از مبدا نقش مهمی در مدیریت پسماندهای شهری دارد و مشارکت شهروندان در این فرایند حیاتی است؛ شهرداری اراک با فراهم کردن بسترهای اجتماعی و مدیریتی متناسب تجربه موفقی در حوزه تفکیک پسماند داشته و توانسته است بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش جمعیت شهرها و تغییر در سبک زندگی اهمیت توجه به مباحث شهری همچون هوشمندسازی مدیریت شهر و مسائل زیست‌محیطی را در دنیای امروز دو چندان کرده و مدیران شهری را ملزم به اتخاذ تدابیری نوین در حوزه‌های زیست‌محیطی همچون پسماند و نحوه تفکیک آن کرده است.

تفکیک پسماندهای تولیدی شهر از مبدا نقش مؤثری در بازیافت زباله‌های شهری، جلوگیری از انباشت آنها در طبیعت و بروز معضلات زیست‌محیطی دارد. تجربه شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی رکن اساسی در بازیافت و تفکیک زباله است که در کنار فراهم کردن امکانات توسط مدیریت شهری می‌تواند زمینه را برای تحول در حوزه مدیریت پسماند فراهم کند.

شهرداری اراک خردادماه سال گذشته، طرح تفکیک پسماند خشک از مبدا را به صورت هوشمند آغاز کرد؛ با استناد به آمار مشارکت مردم می‌توان گفت اجرای این طرح در اراک با استقبال شهروندان همراه بوده است و در حال حاضر این کلان‌شهر دومین شهر موفق در این زمینه در کشور به شمار می‌رود.

عوامل اقتصادی و اجتماعی زیادی بر میزان مشارکت شهروندان در طرح‌های تفکیک از مبدأ مؤثر است، مطالعات نشان می‌دهد در شهرهای مختلف کشور با وجود پوشش ۹۰ درصدی طرح‌های آموزشی، میزان تفکیک از مبدأ پسماندهای شهری کم‌تر از ۴۰ درصد گزارش است، لازم است به منظور استقبال شهروندان از این طرح عوامل فرهنگی و اجتماعی همچون آگاهی و آموزش، اعتماد اجتماعی، مسائل اقتصادی و تداوم طرح‌های تفکیک از مبدأ نیز در نظر گرفته شود.

فرازونشیب اجرای طرح تفکیک پسماند در اراک

بیش از ۱۶ هزار خانوار اراکی تحت پوشش سامانه هوشمند تفکیک از مبدا قرار گرفته‌اند

علیرضا کریمی، شهردار اراک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اجرایی شدن طرح تفکیک از مبدا و استقرار شرکت اکو در اراک سبب شد تا امروز بیش از ۱۶ هزار خانوار اراکی تحت پوشش سامانه هوشمند تفکیک از مبدا قرار گیرند و اراک به دومین شهر موفق کشور در این مبحث زیست‌محیطی تبدیل شود.

وی می‌افزاید: این طرح از بیستم خردادماه سال گذشته توسط شرکت اکو در اراک آغاز به کار کرد و طی این مدت همواره رکوردزنی‌های بی سابقه‌ای را در جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت به ثبت رسانده است، چنین دستاوردی نشان دهنده فرهنگ بالای شهروندان اراکی در حفاظت از محیط زیست است.

شهردار اراک با اشاره به مشارکت ادارات در بحث تفکیک از مبدا، خاطرنشان می‌کند: هر مجموعه اداری یا مسکونی که خواهان مشارکت در فرهنگ تفکیک از مبدا باشد، می‌تواند پس از اعطای درخواست به سازمان مدیریت پسماند باکس‌های مخصوص تفکیک از مبدا که هرکدام دارای کد اعتباری مختص به خود هستند را از این سازمان دریافت کند و حمایت خود را از محیط زیست به صورت عملی نشان دهد.

کریمی ادامه می‌دهد: شرکت اکو مسئولیت تخلیه باکس‌های یاد شده را دارد و با کد شناسایی مخصوص هریک از این باکس‌ها، سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند برای مجموعه اداری یا مسکونی مورد تأیید است و فعال خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی در موفقیت طرح تفکیک پسماند خشک از مبدا، تصریح می‌کند: کارشناسان آکادمی مدیریت پسماند سال گذشته علاوه بر آموزش بیش از ۱۳ هزار کودک و دانش‌آموز با حضور در ادارات مختلف اقدام به آموزش و اعطای گواهی‌نامه‌های آموزشی به کارکنان کردند، طی برگزاری آخرین دوره‌های آموزشی ویژه کارمندان در سال ۱۴۰۱، ۱۵ اداره در طرح آموزشی‌فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شرکت کردند که مجموع این آموزش‌ها را نمی‌توان در موفقیت طرح تفکیک پسماند خشک از مبدا بی تأثیر دانست.

فرازونشیب اجرای طرح تفکیک پسماند در اراک

۸۵۰ تن پسماند قابل بازیافت جمع‌آوری شده است

در همین پیوند مهدی فدوی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک تاکید می‌کند: با توجه به فرهنگ بالایی که شهروندان اراکی در زمینه تفکیک پسماند خشک دارند، با گذشت یک سال از اجرای این طرح، ۸۵۰ تُن پسماند قابل بازیافت جمع‌آوری شده است.

وی کسب موفقیت در اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماندهای شهری را مدیون فرهنگ بالای شهروندان اراکی می‌داند و ادامه می‌دهد: خردادماه سال گذشته طرح تفکیک از مبدا پسماندهای قابل بازیافت، با رونمایی از سامانه هوشمند اکو در شهر اراک آغاز به کار کرد که به دلیل آشنایی شهروندان با موضوع تفکیک از مبدا، موفقیت‌های خوبی به دست آورد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک ادامه می‌دهد: حدود یک دهه قبل از آغاز به کار اپلیکیشن اکو، سازمان مدیریت پسماند در قالب طرح‌های گوناگون اقدام به جمع‌آوری پسماندهای خشک کرد و همین امر سبب شد تا شهروندان با تفکیک از مبدا آشنا شوند و حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه ذاتی بدانند و با آغاز فعالیت اکو موفق شدند به دغدغه‌های ذهنی خود جامع عمل بپوشانند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه می‌کند: در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار خانوار اراکی با ثبت‌نام در اپلیکیشن اکو، پسماندهای خشک خود را به این سامانه تحویل می‌دهند و هزینه آن را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند، از سوی دیگر میانگین جمع‌آوری پسماندهای خشک در هر هفته ۲۱ تُن است و در مجموع طی یک سال فعالیت بیش از ۸۴۸ تن پسماند خشک جمع‌آوری شده است.

فدوی اظهار می‌کند: به منظور آشنایی بیشتر شهروندان اراکی با نحوه فعالیت سامانه هوشمند اکو، تیم آکادمی مدیریت پسماند با حضور در محله‌های سطح شهر و ادارات مختلف به صورت مستقیم شهروندان را به نصب این اپلیکیشن دعوت می‌کنند، از سوی دیگر بسترسازی‌های متنوعی در فضای مجازی و بیلبوردهای تبلیغاتی برای دعوت شهروندان به عضویت در اپلیکیشن اکو و جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت انجام شده است.

وی با اشاره به منابع دستیابی به اپلیکیشن اکو، خاطرنشان می‌کند: شهروندانی که قصد دارند همچون سایر اعضای خانواده تفکیک از مبدا پسماندهای خشک اراک را برای انجام رسالت اجتماعی خود و حفاظت از محیط زیست انجام دهند، می‌توانند اپلیکیشن اکو را از برنامه بازار یا سایت https://ecobin.ir/ دانلود کنند تا اراک بیشتر از گذشته برای صیانت از محیط زیست در کشور به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 663928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.