۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
امشب خوشه کروی M4 را رصد کنید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: تشخیص خوشه کروی M4 سماوی با قدر ۵.۶ برای چشم غیرمسلح به جز در یک مکان کاملاً تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به‌راحتی قابل مشاهده است.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه رصد خوشه کروی M4 از ساعت ۲۰:۵۳ یکشنبه _هفتم خردادماه_ تا ساعت ۰۲:۵۱ روز بعد قابل رصد است، اظهار کرد: این رویداد در بسیاری از نقاط جهان حتی با یک تلسکوپ کوچک قابل رصد است. این خوشه یکی از خوشه‌های کروی است که در آسمان تاریک به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید؛ زیرا در نزدیکی ستاره قرمز درخشان قلب‌العقرب در صورت فلکی عقرب واقع شده است.

وی افزود: حدود نیمه‌شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان از دیدگاه ناظر زمینی خواهد رسید. البته با میل ۲۶ درجه و ۳۱ دقیقه قوسی جنوبی دیدن آن از نیم‌کره جنوبی راحت تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۴۳ درجه شمالی قابل مشاهده نیست. از موقعیت رصدخانه لارستان، این خوشه ستاره‌ای از ساعت ۲۰:۵۳ در ارتفاع ۲۰ درجه‌ای افق جنوب شرقی تا ساعت ۰۲:۵۱ در ارتفاع ۲۰ درجه‌ای افق جنوب غربی قابل رصد است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان خاطرنشان کرد: این جرم ساعت ۲۳:۵۲ در موقعیت ۳۵ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین ارتفاع خود در آسمان می‌رسد که بهترین زمان رصد است. تشخیص این خوشه سماوی با قدر ۵.۶ برای چشم غیرمسلح به جز در یک مکان کاملاً تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به‌راحتی قابل مشاهده است. خوشه ستاره‌ای M4 که 6121 NGC نیز نامیده می‌شود و ۷۲۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد که یکی از نزدیک ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی به منظومه‌ی خورشیدی ست.

کد خبر 663887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.