از راه‌اندازی سامانه تیکتینگ تا تسهیل تامین داروهای تک‌نسخه‌ای

در گذشته بیماران برای تهیه داروهای تک‌نسخه‌ای باید داروی خود را به شرکت‌های واردکننده سفارش می‌دادند، این در حالی است که اکنون با فراهم کردن زیرساخت‌ها و راه‌اندازی سامانه‌ای در این خصوص تامین داروهای تک‌نسخه‌ای تسهیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داروهای تک‌نسخه‌ای داروهایی هستند که جزو فارماکوپه ایران نیستند، اما بنا به تشخیص پزشک نیاز مصرف آن برای بیمار ضروری است. پیش‌تر نیز به دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیماران باید طبق ضوابطی درخواست داروی تک‌نسخه‌ای می‌کردند، به‌گونه‌ای که بیمار برای سفارش داروی تک‌نسخه‌ای باید به شرکت‌های واردکننده داروهای تک‌نسخه‌ای مراجعه می‌کرد و پس از تکمیل فرم سفارش دارو، ارسال نسخه پزشک، تکمیل فرم‌های تعهدنامه ورود داروهای تک‌نسخه‌ای، مذاکره درباره نوع دارو و درخواست قیمت، داروی مورد نظر را سفارش می‌داد، اما اکنون این رویه تغییر کرده است و بیماران می‌توانند برای دریافت داروی تک‌نسخه‌ای به سامانه‌ای که به این منظور راه‌اندازی شده است، مراجعه کنند.

پزشکان برای جلوگیری از مشکلات، داروهای فهرست رسمی تجویز کنند

محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از اقدامات این سازمان به منظور تسهیل تهیه داروهای تک‌نسخه‌ای خبر داد و اظهار کرد: پزشکان برای جلوگیری از تحمیل مشکلات تأمین و هزینه‌های سنگین به بیماران، داروهای فهرست رسمی کشور را تجویز کنند.

وی افزود: در گذشته بیماران برای تهیه داروی تک نسخه‌ای باید به سازمان غذا و دارو مراجعه می‌کردند، اما به‌تازگی با راه‌اندازی سامانه تیکتینگ به نشانی khedmat.fda.gov.ir، این خدمات در بستر الکترونیک به بیماران ارائه می‌شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بیماران برای دریافت داروهای تک‌نسخه‌ای خود می‌توانند با مراجعه به سامانه تیکتینگ، ثبت‌نام کنند و با بارگذاری مدارک پزشکی خود و دریافت تاییدیه، به داروخانه معرفی شده مراجعه و داروی خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به مشکلات بیماران در تهیه داروهای تک‌نسخه‌ای و زمان تحویل دارو ادامه داد: فهرستی از مصرف یک ساله داروهای تک‌نسخه‌ای تهیه شد و با قیمت بسیار مناسب‌تر در فراخوان، در دستور تأمین قرار گرفت که امیدواریم از این پس مشکلات بیماران در این حوزه نیز رفع شود.

پیکان‌پور تاکید کرد: باید توجه داشت که داروهای تک‌نسخه‌ای هم از لحاظ تحمیل هزینه‌های سنگین و هم تأمین برای بیمار مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند که پزشکان باید برای جلوگیری از ایجاد این مسائل، حسب قوانین بالادستی، داروهای فهرست رسمی کشور را برای درمان بیماران تجویز کنند.

در ایران ۲ برابر متوسط جهانی برای بیماران دارو تجویز می‌شود

سال گذشته نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تجویز دارو و نسخه‌نویسی گفت: فرهنگ مصرف دارو، نیاز به اصلاح دارد، به عنوان مثال متوسط تجویز دارو در هر نسخه حداکثر باید ۱.۵ قلم باشد، اما در کشور ما سه قلم است. یعنی در ایران دو برابر متوسط جهانی برای بیماران دارو تجویز می‌شود.

وی با اشاره به دارونامه رسمی ایران که در این مراسم از آن رونمایی شد، افزود: پزشکان باید خود را متعهد بدانند که خارج از این دارونامه، دارویی تجویز نکنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در تمام کشورهای جهان پایبندی و استناد به دارونامه‌ها به دقت رعایت می‌شود، تصریح کرد: اما در کشور ما این سختگیری وجود ندارد و برخی از همکاران طبق دارونامه عمل نمی‌کنند که همین موضوع ممکن است باعث سرگردانی بیماران در یافتن دارو شود.

وی با اشاره به اینکه برای درمان نباید فقط بر مصرف دارو تاکید شود، خاطرنشان کرد: روش‌های درمانی دیگر نباید مورد غفلت قرار گیرد.

کد خبر 663881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.