پیشی گرفتن انرژی خورشیدی بر نفت به دنبال ترویج انرژی پاک

همه‌روزه بر دانش مدیران و شهروندان در مورد اهمیت مصرف انرژی تجدیدپذیر افزوده می‌شود و همین امر احتمال رکود را برای سایر سوخت‌ها نظیر نفت رقم زده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که در بسیاری از شهرهای جهان سرمایه‌گذاری در تولید انرژی خورشیدی به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و همین امر، تهدیدهای بسیاری را پیش روی اقتصاد نفت و سایر سوخت‌های فسیلی قرار داده است. در واقع، بر اساس گزارش‌هایی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی ارائه شده است در بسیاری از شهرهای جهان به ازای هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هزینه برای توسعه انرژی سبز هزینه می‌شود و این در حالی است که حدود پنج سال پیش، نسبت بودجه‌های اختصاصی برای تولید هر دو نوع انرژی تقریباً برابر بود.

علاوه بر این، به دنبال افزایش گرایش مدیران شهرهای سراسر جهان به جایگزینی انرژی تجدیدپذیر با نیروی شهری طی چند سال گذشته، در سال‌های بین ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ به میزان ۲۴ درصد بر سرمایه‌گذاری برای پیاده‌سازی پروژه‌های مربوطه افزوده شد که البته مزایای حاصل از مصرف انرژی تجدیدپذیر نه‌تنها به جبران این هزینه‌ها کمک زیادی کرد، بلکه مزایای اقتصادی بیشتری را نیز برای شهرها به ارمغان آورد. جالب است بدانید که سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی طی همین بازه زمانی تنها افزایش ۱۵ درصدی را تجربه کرد که مؤلفه‌های مختلفی نظیر افزایش هزینه گاز و نفت در این مدت زمان، غلبه بیشتر سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر را تشدید کرد.

پیشی گرفتن انرژی خورشیدی بر نفت به دنبال ترویج انرژی پاک

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، به‌ویژه برای توسعه پنل‌های خورشیدی تا پایان سال جاری از مرز ۳۸۰ میلیون دلار عبور کند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و استخراج نفت از ۳۷۰ میلیون دلار تجاوز نخواهد کرد.

البته آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که در بسیاری از شهرهای جهان نیز سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، با وجود طرح‌های انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ افزایش پیدا کرده است و همین امر، تحقق چنین اهدافی را با تهدید مواجه خواهد کرد.

کد خبر 663866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.