راه‌اندازی سیستم هوشمند تشخیص تشنگی درختان در لیتوانی

ویلنیوس لیتوانی به راه‌اندازی سیستم هوشمند درختان تشنه اقدام کرده است و با نصب حسگرهای ویژه، میزان رطوبت خاک در نزدیکی ریشه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویلنیوس، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لیتوانی، با حصول اطمینان از آبیاری کافی درختان در فصل گرما، برای تابستان پیش رو آماده می‌شود. این اقدام از طریق شبکه‌ای از حسگرهای هوشمند امکان‌پذیر خواهد بود که سطوح رطوبت را در خاک اطراف ریشه گیاهان و درختان تشخیص می‌دهند. این سیستم هوشمند سال گذشته توانایی خود را طی آزمایشی در مناطق مختلف شهر به اثبات رساند.

روش کار این سیستم بسیار ساده است و نمونه‌ای از بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای دستیابی به نتایج مثبت زیست‌محیطی محسوب می‌شود. تمام داده‌های رطوبت جمع‌آوری‌شده توسط این حسگرها به‌طور خودکار دیجیتالی می‌شوند و می‌توانند در زمان واقعی مورد بررسی قرار گیرند.

حسگرها بسته به میزان نگهداری و نیاز به آب گیاه در عمق ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متری خاک در اطراف گیاهان و درختان شهری قرار داده می‌شوند تا به جای سطح خاک، رطوبت را در لایه‌های عمیق‌تر آن اندازه‌گیری کنند. در اصل حسگرهای تعبیه شده در نزدیکی بوته‌ها در عمق کمتر و حسگرهای به‌کار رفته برای درختان در عمق بیشتری قرار می‌گیرند. دلیل این است که خشک بودن لایه سطحی زمین به‌معنای نبود رطوبت در خاک نیست و به‌عکس بارش باران یا آبیاری گیاهان لزوماً رطوبت کافی برای گیاهان را به ارمغان نمی‌آورد و ممکن است خاک در بخش‌های عمیق‌تر که ریشه‌ها را در خود جای داده است، خشک باشد.

راه‌اندازی سیستم هوشمند تشخیص تشنگی درختان در لیتوانی

رئیس اداره مدیریت شهری و حفاظت از محیط زیست اداره شهرداری ویلنیوس، توضیح داد که در بهار و تابستان، روزانه ۲۸۸ هزار لیتر آب برای آبیاری فضاهای سبز، درختان و گیاهان شهری مصرف می‌شود که این میزان مخزن هشت کامیون حمل آب را پر می‌کند. از سوی دیگر میزان رطوبت خاک در اطرافیان گیاهان شهری پیش از این با رطوبت‌سنج‌های مکانیکی و الکترونیکی سیار اندازه‌گیری می‌شد و برای بررسی آن لازم بود یک کارمند به‌صورت حضوری به محل مراجعه کند که اقدامی وقت‌گیر بود و مشکلات خاص خود را به‌همراه داشت، حال آن‌که سیستم جدید در کنار رفع این مشکل از آبیاری بیش‌از حد یا کمتر از میزان مورد نیاز گیاهان پیشگیری می‌کند و با کمک به شادابی گیاهان شهری، برای شهر و شهروندان سلامتی و شادی به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب از هدررفت آب پیشگیری به‌عمل می‌آید و طراوت شهر با مشکل روبه‌رو نمی‌شود.

کد خبر 663859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.