آینده مبهم پناهندگان سوری در سایه دور دوم انتخابات ترکیه

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، سوری‌ها را با آینده نامشخصی روبه‌رو کرده است، چراکه مبارزات انتخاباتی با افزایش لفاظی‌های ضد پناه‌جویان همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که ترک‌ها آماده رفتن پای صندوق‌های رأی برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری خود می‌شوند، میلیون‌ها پناهنده سوری در این کشور در انتظار نتیجه‌ای هستند که قرار است آینده نامعلوم آن‌ها را شکل دهد.

مهاجرت موضوع اصلی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بوده است و در آن چندین سیاست‌مدار مخالف متعهد به اخراج پناه‎جویان و مهاجران شده‌اند، در حالی که تأکید دولت فعلی بر تداوم برنامه‌های خود مبنی بر بازگرداندن داوطلبانه سوری‌ها به کشور خود قرار دارد.

ترکیه میزبان ۳.۷ میلیون پناهنده سوری است که رقمی بیش از هر کشور دیگری در جهان محسوب می‌شود. طی یک سال گذشته پناه‎جویان و مهاجران این کشور به‌ویژه سوری‌ها که ۳.۶ میلیون نفر از این پناه‌جویان را تشکیل می‌دهند، تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند که در طول وقوع بحران اقتصادی ترکیه با تورم فزاینده، کاهش ارزش لیر و افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی رخ داده است. این وضعیت بسیاری از سوری‌های ساکن در ترکیه را به‌شدت نگران آینده خود در این کشور کرده است.

افزایش ناسیونالیسم در ترکیه

ناسیونالیسم یا ملی‌گرایی جنبشی با هدف ارتقای منافع یک ملت است که با نزدیک شدن ترکیه به دور دوم انتخابات (چهاردهم می) بسیار پررنگ‌شده است. در حال حاضر اکثریت قریب‌به‌اتفاق پناهندگان در ترکیه به‌ویژه سوری‌ها تحت وضعیت حفاظت موقت زندگی می‌کنند، چراکه این کشور از ابتدای آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، با استقبال از پناه‌جویان و فراهم آوردن سرپناه و دسترسی به آموزش برای آن‌ها با میلیاردها یورو بودجه اتحادیه اروپا، منجر به افزایش شدید واکنش‌ها و احساسات ضد پناه‌جویان شده است، تا جایی‌که پناهندگان به قربانیان مشکلات اقتصادی ترکیه تبدیل شده‌اند که گهگاه به خشونت منجر می‌شود.

احساسات ضد پناه‌جویان در آستانه انتخابات تشدید شده است و احتمال آن می‌رود این وضعیت پس از پایان انتخابات شدیدتر باشد، زیرا ناسیونالیست‌ها در این دوره عملکردی بسیار قوی داشتند، تا جایی‌که نامزد ملی‌گرای افراطی این دوره از ریاست‌جمهوری، سینان اوغان، به‌عنوان نامزد رهبری حزب پیروزی ضد مهاجر و فوق ملی‌گرای ترکیه، بدون هیچ‌گونه تبلیغات رسانه‌ای یا صرف پول و راه‌اندازی کمپین انتخاباتی، آرا غیرمنتظره‌ای به‌دست آورد.

به این ترتیب کمال قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان در دور دوم ریاست‌جمهوری ترکیه، پس از پایان دور اول و شدت گرفتن نژادپرستی‌ها در ترکیه موضع خود را در مورد اخراج پناه‌جویان دو برابر و اعلام کرده است به‌محض رسیدن به قدرت همه پناهندگان را به خانه‌هایشان خواهد فرستاد.

بازگشت داوطلبانه به کشور

دولت ترکیه در مواجهه با واکنش‌های شدید مخالفان نسبت به مهاجرت به مذاکرات خود با دمشق ادامه داد و موفق به ایجاد روابط دوستانه‌ای شد. در ماه جاری، وزرای خارجه ترکیه، سوریه و ایران به‌عنوان بخشی از تلاش‌های کرملین برای میانجی‌گری به‌منظور ایجاد روابط نزدیک بین دولت‌های ترکیه و سوریه در مسکو دیدار کردند. مذاکرات در حالی برگزار شد که چندین رهبر منطقه به برقراری روابط صمیمانه‌تر با رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد، پرداختند و سرانجام سوریه پس از تعلیق عضویت در اتحادیه عرب برای بیش از یک دهه، بار دیگر به اتحادیه عرب پیوست.

قلیچداراوغلو در این میان اعلام کرد که قصد دارد روابط خود را با دولت بشار اسد را احیا کند و اردوغان از قصد خود برای گفت‌وگو با وی خبر داد. دولت اردوغان علاوه بر این اقدام به طرح خود برای «اسکان داوطلبانه» پناه‌جویان در مناطق تحت کنترل امنیتی ترکیه در سوریه ادامه داد و اعلام کرد که هیچ محدودیت زمانی برای این اسکان وجود ندارد. با این وجود گفته می‌شود هیچ راه‌حل آسان و سریعی برای مسئله مهاجرت به ترکیه وجود ندارد و پیاده‌سازی هیچ سیاست بازگشتی به این زودی‌ها امکان پذیر نیست. در اصل سیاست واقع‌بینانه‌تر می‌تواند راه‌هایی برای ادغام آن‌ها در جامعه ترکیه باشد، اما هیچ سیاستمداری نمی‌تواند در انظار عمومی چنین مسأله‌ای را عنوان کند.

کد خبر 663852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.