تداوم رکودها در بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا / GDP آلمان کاهش پیدا کرد

کاهش تولید ناخالص داخلی آلمان، خطر رکود پایدار در بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا را افزایش داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ارقام نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه اول سال کاهش پیدا کرده و فعالیت ضعیف مصرف‌کنندگان نهایی و صنعتی این نگرانی را ایجاد کرده است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا دچار رکود پایدار شود. در اصل علت اصلی عملکرد ناامیدکننده آلمان در سه ماهه اول سال کاهش مصرف خانوارها محسوب می‌شود که ۱.۲ درصد نسبت به سه ماهه قبل شاهد کاهش بود، زیرا تورم بالا و افزایش نرخ بهره قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش داده است. در اصل قرار گرفتن مصرف‌کنندگان آلمانی تحت‌تأثیر تورم بالا و افزایش هزینه‌های استقراض به کاهش ۸.۶ درصدی خرده‌فروشی در ماه مارس نسبت به زمان مشابه سال قبل پس از تعدیل تورم منجر شده است.

بی‌میلی خانوارها به خرید در زمینه‌های مختلف طی این دوره کاملاً آشکار بود و آن‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماهه قبل میزان کمتری پول برای غذا و نوشیدنی، پوشاک، کفش و اثاثیه منزل خرج کردند. از سوی دیگر فروش خودرو در آلمان کاهش پیدا کرد که نشان‌دهنده کاهش کمک‌های مالی و یارانه‌ها برای خرید خودروهای هیبریدی و برقی پلاگین از ابتدای سال است.

هزینه‌کرد دولت آلمان نیز در این دوره ۴.۹ درصد کمتر بوده است، اما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سه ماهه اول نسبت به نیمه دوم ضعیف سال ۲۰۲۲ شاهد بهبود ۳.۹ درصدی بوده که دلیل این امر افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز با آغاز فصل معتدل سال محسوب می‌شود. در این میان تجارت نیز رشد مثبتی داشته است، زیرا واردات آلمان ۰.۹ درصد کاهش و صادرات ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

آمار در حالت کلی حاکی از آن است که اقتصاد آلمان در سه ماه منتهی به مارس ۰.۳ درصد کاهش یافته است و به‌رغم پیش‌بینی اخیر شورای کارشناسان اقتصادی این کشور مبنی بر رشد ۰.۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۳، اقتصاددانان باور دارند که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا گرفتار رکود است. اکثر تحلیل‌گران نیز انتظار دارند آلمان در سال جاری رشد ضعیفی داشته باشد.

در حال حاضر همه شاخص‌های مهم در بخش تولید آلمان رو به پایین هستند و اقتصاددانان راهی برای تجربه بهبودی اساسی در اقتصاد این کشور متصور نیستند. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آن امسال ۰.۳ درصد کاهش پیدا کند و در سال آینده ثابت بماند.

مواجهه آلمان با رکود طی شش ماه اخیر به این معنی است که تولید ناخالص داخلی این کشور بر خلاف کل اقتصاد منطقه یورو همچنان پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا قرار دارد و تولید سه ماهه اول آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

برخی اقتصاددانان پس از آنکه تولید صنعتی آلمان بیشترین افت خود را طی ۱۲ ماه گذشته تجربه کرد و فروش خرده‌فروشی در ماه مارس به‌شدت کاهش یافت، انتظار سقوط را داشتند و اعلام کردند که دومین کاهش سه ماهه متوالی تولید ناخالص داخلی با تعریف فنی موجود برای قرار گرفتن نیروگاه صنعتی اروپا در رکود مطابقت دارد.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش ۰.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور، انتظار می‌رود آلمان امسال ضعیف‌ترین عملکرد را در میان اقتصادهای بزرگ جهان داشته باشد و در سه ماهه‌های پیش رو، ضعف اقتصادی در آلمان و کل منطقه یورو بیشتر شود.

کد خبر 663842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.