جوانان باید با فرهنگ ایثار و شهادت پیوند داشته باشند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با تاکید بر لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان، گفت: جوانان باید با فرهنگ ایثار و شهادت پیوند داشته باشند تا به خودباوری، خوداتکایی، دشمن‌ستیزی و پایداری بر ارزش‌ها برسند .

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، سرهنگ حسن حبیبی امروز_ شنبه ششم خردادماه_ در نشست هم‌اندیشی شورای پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس استان گیلان، مأموریت‌های این اداره‌کل را در دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانست و اظهار کرد: در بعد سخت‌افزاری، ساخت مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس استان گیلان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز نخست این مرکز فرهنگی در هفته دفاع مقدس امسال افتتاح می‌شود، افزود: فاز نخست شامل کتابخانه و مرکز اسناد و ساختمان اداری و دو هکتار محوطه‌سازی است و تا پایان سال نیز سالم آمفی تئاتر چندمنظوره با ظرفیت ۴۰۰ صندلی را راه‌انداری خواهیم کرد و در فازهای بعد ساختمان گالری و دریاچه مصنوعی هشت هزار مترمربعی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، باغ موزه دفاع مقدس را پذیرای علاقه‌مندان در عرصه‌های مختلف دانست و متذکر شد: در این مرکز فرهنگی از آل‌بویه تا نهضت جنگل و نقش مردم گیلان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و محور مقاومت به نمایش گذاشته می‌شود و روایت‌گری، خاطره‌گویی، نمایش اسناد و برنامه‌های اثربخش هم دنبال می‌شود.

حبیبی تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان را یکی از فعالیت‌های نرم‌افزاری مهم و ماندگار دانست و بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ دایره‌المعارف دفاع مقدس کشور رونمایی می‌شود که برش‌های استانی آن تحت عنوان دانشنامه به استان‌ها سپرده شده است و در این راستا پنج جلد ۵۰۰ صفحه‌ای در گیلان با سه کارگروه اشخاص و شهدا، فرهنگی و اجتماعی و جغرافیا تدوین خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اسناد دوران دفاع مقدس از محرمانگی خارج شده‌اند، از رونمایی سامانه جامع اسنادی در هفته دفاع مقدس خبر داد و بیان کرد: تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار سند شامل وصایا، دست نوشته‌ها، یادداشت‌ها، نامه‌های شهدا و رزمندگان را جمع‌آوری کردیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان همچنین از اخذ مجوز نشریه علمی و پژوهشی انقلاب و دفاع مقدس در گیلان خبر داد و اضافه کرد: تا سال ۹۶ فقط ۷۰۰ جلد کتاب دفاع مقدس داشتیم، اما در حال حاضر ۷ هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است البته تولیدات هنری و رسانه‌ای دفاع مقدس هم پر مخاطب هستند که نشان می‌دهد هنوز جای کار داریم و علاوه بر خط مقدم باید به زوایای دیگر جنگ از جمله وحدت، انسجام، تاب‌آوری و سبک زندگی شهدا نیز بپردازیم.

وی الگوی دفاع مقدس را راهکار حل بسیاری از مشکلات امروز دانست و بیان کرد: دفاع مقدس به فرهنگ و ادب ایران غنا بخشیده و باید به معرفی الگوهای دفاع مقدس برای نسل جوان بپردازیم.

حبیبی، روحانیت را یکی از اقشار پیش‌رو و اثرگذار در دوران دفاع مقدس دانست و متذکر شد: بانک اطلاعاتی خوبی از روحانیون شهید، جانباز و ایثارگر در دست داریم و در تلاش هستیم که از ظرفیت والدین شهدای روحانی برای تدوین کتب دفاع مقدس استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان، گفت: جوانان باید با فرهنگ ایثار و شهادت پیوند داشته باشند تا به خودباوری، خوداتکایی، دشمن‌ستیزی و پایداری بر ارزش‌ها برسند و لذا باید از دستاوردهای دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان بگوییم تا به گذشته افتخار کنند و هم به ایران قوی امید داشته باشند.

کد خبر 663807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.