دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی

یک دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی توسط دانشکده‌ فیزیک و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در روزهای دهم و یازدهم خردادماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مسلم زارعی با بیان اینکه تبادل نظر و انتقال تجربه بین پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف مربوط به فناوری‌های کوانتومی، از اهداف دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی است، اظهار کرد: شبکه‌سازی و برقراری همکاری‌های علمی و فناورانه بین بخش‌های دانشگاهی و صنعتی کشور و سیاست‌گذاری در حوزه کوانتومی مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.

وی افزود: این همایش توسط دانشکده‌فیزیک و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در روزهای دهم و یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

زارعی با اشاره به اهمیت فناوری‌های کوانتومی در سال‌های اخیر، گفت: فناوری‌های کوانتومی از جمله حوزه‌های نوظهور و بین‌رشته‌ای است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی، دفاعی و امنیتی تأثیرگذار باشد.

وی افزود: محورهای همایش شامل اپتیک کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی، سنسورهای کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، محاسبات و مخابرات کوانتومی است.

این دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: کشورهای مختلف برنامه‌های گسترده‌ای را برای توسعه فناوری‌های کوانتومی اجرا کرده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه انجام می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها معمولاً شامل ایجاد مراکز تحقیقاتی، تشکیل شراکت‌های عمومی-خصوصی، تسهیل زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری‌های کوانتومی و حمایت از شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های فناوری کوانتومی است.

وی با بیان اینکه دوره اول رویداد کوانتومی نیز در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شده است، گفت: در این همایش دو روزه در دو نوبت صبح و بعدازظهر اساتید و سخنرانان مدعو در خصوص آخرین پژوهش‌های خود در زمینه فناوری‌های کوانتومی سخنرانی می‌کنند.

دبیر همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی با بیان اینکه حدود ۱۷۰ نفر در همایش شرکت خواهند کرد که عموماً اساتید دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، خاطرنشان کرد: ۲۰ نفر سخنران مدعو از بیش از ۱۵ دانشگاه مطرح کشور سخنرانی علمی خواهند داشت. در این همایش همچنین دانشجویان و پژوهشگران جوان دستاوردهای خود را در قالب پوستر ارائه خواهند کرد.

زارعی گفت: در ادامه برنامه «نشست کوانتم اصفهان» با حضور اساتید فعال در حوزه‌های کوانتومی و مدیران علمی کشور برگزار خواهد شد. در این نشست در خصوص آینده فعالیت‌های علمی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

گفتنی است؛ دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان در بحث توسعه دانش و علوم بین رشته‌ای از مراکز پیشتاز کشور محسوب می‌شود. پیش از این نیز همکاری با مرکز بین المللی سرن، رصدخانه ملی و بسیاری از پروژه‌های بین المللی اقدامات مهم این دانشکده، در راستای پیوند دانش‌های بنیادی با سایر علوم فنی و مهندسی بوده است.

کد خبر 663747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.