ساماندهی مدارس سنگی به کجا رسید؟

در حال حاضر بیش از دو هزار مدرسه سنگی وجود دارد که برای ساماندهی این مدارس در سطح کشور تدابیری اندیشیده شده است؛ از این رو قرار است مدارس سنگی یک تا سه کلاسه با تعداد ۱۰ دانش‌آموز به بالا توسط خیران با مدارس کانکسی جایگزین و این مهم تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مجموع ۲۲۱۵ مدرسه سنگی در کشور وجود دارد که مدارس سنگی بیش از ۱۰ دانش‌آموز در کشور ۱۵۷۶ مدرسه است، از این رو در طرح ساماندهی مدارس سنگی کشور، ۱۳۸۰ مدرسه با ۶۱ هزار دانش‌آموز در سه سال آینده بازسازی و ترمیم خواهد شد.

برای اجرای این طرح بیش از ۳,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و اعتبارات سازمان نوسازی کشور بندی تبصره ۵ تأمین می‌شود، اعتبارات اجرای طرح مدارس سنگی با ظرفیت سه تا شش کلاسه با مشارکت خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات نفت و گاز تأمین خواهد شد.

در ابتدای انقلاب سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز حدود ۱.۵ مترمربع بوده است، اما به برکت انقلاب اسلامی این آمار به ۵.۵ مترمربع رسیده است.

بیش از ۲۰۰۰ مدرسه سنگی در کشور وجود دارد

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از ساماندهی ۲۵۳ مدرسه سنگی سه تا شش کلاسه در گام اول اجرای طرح شهید سرایداران خبر داد و اظهار کرد: در نظر داریم دو هزار پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی را طی شش ماهه اول سال بهره‌برداری کرده و تحویل بدهیم.

وی درباره جزئیات برچیده شدن مدارس سنگی در سطح کشور، افزود: بزرگ‌ترین طرح ملی ساماندهی مدارس سنگی به نام دانش‌آموز شهید «آرشام سرایداران» از چندی پیش آغاز شده و بناست در قالب این طرح ۱۳۸۰ مدرسه سنگی در سراسر کشور ساماندهی شوند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: ۲۲۱۵ مدرسه سنگی در کل کشور داریم که از این تعداد ۱۵۷۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز هستند و ۱۳۸۰ مدرسه در مناطق روستایی و عشایری واقع شده‌اند. هدف‌گذاری طرح برای ساماندهی ۱۳۸۰ مدرسه در قالب ۳۹۵۶ کلاس درس دارای ۱۱ دانش‌آموز است به طوری که در سال اول اجرای طرح برای ۲۵۳ مدرسه سه تا شش کلاسه دارای ۱۵ دانش‌آموز در هر کلاس و بیشتر در قالب ۱۱۴۶ کلاس درس را مدنظر داریم و مابقی مدارس حسب تأمین منابع اعتبار در سال‌های آتی ساماندهی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین اعتباری صورت پذیرفته و کار در دو استان آغاز شده است، گفت: همانطور که اشاره شد در گام اول ۲۵۳ مدرسه سنگی سه تا شش کلاسه برچیده شده و با مدارس مناسب جایگزین می‌شوند.

خان‌محمدی ادامه داد: برای مدارس کوچک مقیاس تدابیری دیگر داریم و قرار است مدارس سنگی یک تا سه کلاسه با تعداد ۱۰ دانش‌آموز به بالا توسط خیران با مدارس کانکسی جایگزین شوند، این مهم تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ به نتیجه می‌رسد.

وی ادامه داد: دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد که کار در آن‌ها کلید خورده دارای بالاترین تراکم مدارس سنگی در کشور هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره پروژه‌های تحویلی امسال نوسازی مدارس، خاطرنشان کرد: در نظر داریم دو هزار پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی را طی شش ماهه اول سال بهره‌برداری کرده و تحویل بدهیم؛ به این ترتیب دانش‌آموزانی از نقاط مختلف کشور در مهر ۱۴۰۲، در ۲۰۰۰ مدرسه جدید مشغول به تحصیل می‌شوند.

ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی تا پایان سال ۱۴۰۳

ماه گذشته نیز رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: مدارس سنگی و کانکسی تا پایان سال ۱۴۰۳ با توجه به اولویت‌ها در هر منطقه، ساماندهی خواهند شد؛ در این بین ساماندهی مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز و مدارس سنگی بالای سه کلاسه و ۴۵ دانش‌آموز در اولویت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برخی از مدارس سنگی جز میراث فرهنگی و هویت منطقه هستند که مقرر شد با هماهنگی میراث فرهنگی تصمیم‌گیری و در صورت نیاز به نگهداری، مقاوم‌سازی شوند.

کد خبر 663745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.