بهره‌برداری از فاز نخست تصفیه‌خانه خلیج‌فارس پس از ۲۷ سال

شهردار تهران گفت: کلنگ پروژه خلیج‌فارس ۲۷ سال پیش به زمین خورده بود، این پروژه تا پنج ماه گذشته تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما در این مدت اندک با کار جهادی فاز نخست آن تکمیل شد و فاز دوم نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی در پنجاه‌وهفتمین پویش امید و افتخار آئین افتتاح تصفیه‌خانه خلیج فارس و طرح‌های مدیریت منابع آب در منطقه ۱۹، اظهار کرد: سیلاب، زلزله، فرونشست زمین و طوفان چهار مخاطره اصلی تهران است و برای حل این مخاطرات از روز نخست راهکار داشتیم.

وی افزود: در حوزه روان‌آب‌ها، با ساماندهی و توسعه شبکه ۵۳۰ کیلومتری آب‌های زیرزمینی شهر تهران را به ویژه نواحی غرب، آن از خطر سیلاب مصون نگه داریم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل فرونشست زمین برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی است، راهکار عبور از این بحران بازچرخانی آب با هدف به حداقل رساندن استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی است.

زاکانی ادامه داد: در رابطه با مدیریت مصرف آب شرب، چاره‌ای جز فرهنگ‌سازی و استفاده درست و بهینه از آب نداریم؛ سال گذشته برای تأمین آب باکیفیت ۴۹ چاه آب در شهر تهران مورد استفاده دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در کنار آن ۵۰ نقطه دیگر نیز برای حفر چاه عمیق در نظر گرفته شد.

سهم ۱۱ میلیون مترمکعبی روان‌آب‌ها در آب تهران

شهردار تهران اضافه کرد: سالانه ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب صرف آبیاری فضای سبز در شهر تهران می‌شود که از این میزان، ۱۳۵ میلیون متر مکعب به وسیله چاه و باقی با بازچرخانی آب تأمین می‌شود. در کل حدود ۱۱ میلیون متر مکعب آب تهران نیز سهم روان‌آب‌ها می‌شود.

زاکانی تصریح کرد: مطابق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا کردیم تا سال ۱۴۱۰، ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب تهران از طریق بازچرخانی تأمین می‌شود، در حالی که مطابق افق ۱۴۱۰ برای آبیاری فضای سبز، تهران به ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و مطابق آمار حتی با وجود تفاهم‌نامه وزارت نیرو حداقل ۶۵ میلیون مترمکعب منابع آبی برای آبیاری فضای سبز تهران کم داریم.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز اینکه شهرداری تهران جداگانه به فکر افتتاح پروژه‌هایی همچون تصفیه‌خانه خلیج فارس باشد، کلنگ پروژه خلیج‌فارس ۲۷ سال پیش به زمین خورده بود و تا پنج ماه قبل پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما در این مدت اندک با کار جهادی فاز نخست پروژه تکمیل شد و فاز دوم نیز پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: در مجموع با بهره‌برداری کامل تصفیه‌خانه خلیج فارس به ظرفیت بازچرخانی آب در تهران سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب افزوده می‌شود.

کد خبر 663734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.