پاپیلاری؛ شایع‌ترین نوع سرطان تیروئید

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: سرطان تیروئید انواع متعددی دارد و سرطان تیروئید پاپیلاری شایع‌ترین نوع آن است، سرطان پاپیلاری تیروئید به طور تقریب ۸۵ درصد از کل سرطان‌های تیروئید را تشکیل می‌دهد.

میترا نحاس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سرطان تیروئید انواع متعددی دارد و سرطان تیروئید پاپیلاری شایع‌ترین نوع آن است.

وی ادامه داد: سرطان پاپیلاری تیروئید به طور تقریب ۸۵ درصد از کل سرطان‌های تیروئید را تشکیل می‌دهد و به صورت توده‌ای جامد، نامنظم یا کیستیک است که از بافت طبیعی تیروئید ناشی می‌شود.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: این سرطان با نسبت سه به یک در زنان، شایع‌تر از مردان است، سرطان تیروئید رتبه ششم را بین سرطان‌های کشور دارد.

وی تصریح کرد: از دهه ۱۹۷۰، بروز سرطان تیروئید در آمریکا و جهان افزایش یافته و به دو برابر رسیده است.

نحاس خاطرنشان کرد: تا همین اواخر، سرطان تیروئید سریع‌ترین سرطان در حال رشد در ایالات متحده بود که می‌تواند به دلیل توانایی ما در تشخیص خوب این سرطان‌ها (سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI) باشد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز خاطرنشان کرد: به طور کلی، نرخ بقای پنج ساله برای افراد مبتلا به سرطان تیروئید ۹۸ درصد است که بقای طولانی مدت آن ۹۵ درصد یا بیشتر است.

وی گفت: حقیقتی که باید در مورد سرطان پاپیلاری تیروئید بدانیم این است که بیمار زنده می‌ماند.

نحاس ادامه داد: میزان بقای پنج ساله برای سرطان پاپیلاری تیروئید که در خارج از غده تیروئید منتشر نشده، صددرصد است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: میزان بقای پنج ساله برای سرطان پاپیلاری تیروئید که فقط به غدد لنفاوی یا بافت گردن (منطقه‌ای) گسترش یافته ۹۹ درصد است.

وی تصریح کرد: اگر بیماری از راه دور به سایر نقاط بدن (خارج از گردن) گسترش یابد، بیماری متاستاتیک نامیده می‌شود و میزان بقای پنج ساله برای سرطان پاپیلاری متاستاتیک تیروئید ۷۶ درصد است که در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر سرطان بسیار عالی است.

کد خبر 663724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.