«آبادیران» گامی به‌سوی محرومیت‌زدایی/ حرکت به‌سمت نوآوری‌های فراگیر

«هدف اصلی نمایشگاه آبادیران استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم علم‌وفناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات فناور در حوزه محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به اقشار محروم جامعه است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری قرار است نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) را با هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور برای پاسخ به چالش‌ها، ایجاد اشتغال پایدار همچنین توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات این شرکت‌ها برای محرومیت‌زدایی با مشارکت بنیاد مستضعفان، کمیته امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار کند.

نمایشگاه آبادیران درصدد است تا با استفاده از فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در پنج حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، ماشین‌آلات کوچک‌مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های نرم و آموزشی به رفع مشکلات مناطق محروم بپردازد.

ارائه هزینه غرفه‌سازی تا ۷۰ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه هزینه غرفه‌سازی تا ۵۰ درصد به شرکت‌های خالق توسط ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم همچنین ارائه یارانه تحقیق و توسعه به شرکت‌های دارای طرح برتر توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی از جمله حمایت‌های زیست‌بوم علم‌وفناوری برای نمایشگاه آبادیران است.

خرید تجهیزات کاربردی شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید ماشین‌آلات ساخت داخل، ایجاد فرصت‌های شغلی نوآورانه و دانش‌بنیان، توسعه کسب‌وکار راهبران پیشران و حمایت از توسعه طرح‌های محرومیت‌زدا و نوآوری اجتماعی از جمله حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) برای نمایشگاه آبادیران است.

ارائه یارانه بلاعوض خرید محصولات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به گروه‌های جهادی ۵۰ درصد از هزینه‌ها تا سقف یک میلیارد ریال و ارائه هزینه غرفه‌سازی تا ۷۰ درصد به گروه‌های جهادی و مردمی از حمایت‌های بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای نمایشگاه آبادیران است.

نمایشگاه آبادیران با شعار نوآوری برای آبادانی از بیست‌وسوم تا بیست‌وپنجم خردادماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار می‌کند؛ این نمایشگاه نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حمیدرضا شکری، دبیر نمایشگاه آبادایران را می‌خوانید:

بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از اهداف نمایشگاه آبادیران است

ایمنا: نمایشگاه آباد ایران با چه هدفی برگزار می‌شود؟

شکری: هدف اصلی نمایشگاه آبادیران استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم علم‌وفناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات فناور در حوزه محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به اقشار محروم جامعه است.

هدف زیست‌بوم برای شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد بازار جدید یعنی بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور است؛ باید بتوانیم بازار جدید خلق کنیم و در حوزه محرومیت‌زدایی بازارهای متنوع ایجاد شود.

توانمندی‌های زیست‌بوم در زمینه مدیران و رؤسای نهادهای حمایتی در حوزه محرومیت‌زدایی نیز از دیگر اهداف این نمایشگاه است، همچنین هدف دیگر از برگزاری این نمایشگاه محرومیت‌زدایی از اقتصاد دانش‌بنیان است.

تاکنون در حوزه هایتک فعالیت کردیم؛ یعنی فناوری‌های به شدت پیشرفته در صنعت کاربرد دارد حال با تغییر استراتژی و رویکرد به سمت نوآوری فراگیر حرکت خواهیم کرد. زیست‌بوم فناوری باید فعالیتی انجام دهد تا به عمده مردم خدمت کند. به عنوان مثال یک اقامتگاه بوم‌گردی مصداق نوآوری فراگیر است که این نوآوری در حوزه گردشگری رقم زده شده است و مردم محروم نیز از آن در روستاها بهره‌مند شدند.

مصداق بارز اقتصاد دانش‌بنیان تولید اقلام بهداشتی در زمان شیوع کرونا بود

ایمنا: چه مسیری باید طی شود تا مردمی‌شدن اقتصاد دانش‌بنیان رقم زده شود؟

شکری: یکی از مصادیق بارز اقتصاد دانش‌بنیان که برای مردم نیز قابل لمس است، اتفاقات و خدماتی بود که شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان شیوع کرونا رقم زدند؛ این در حالی است که عمده جوامع کشورهای مختلف سطح جهان مشکل در تأمین ماسک و اقلام بهداشتی داشتند.

اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان کرونا فعال نبودند، برای تأمین ماسک، ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز به مشکل برمی‌خوردیم اما از آنجایی‌که از نظر اقتصاد دانش‌بنیان و سلامت بر موضوعات مختلف کار شده بود، بخشی از شرکت‌هایی که ماسک تولید نمی‌کردند در زمان شیوع کرونا به سمت تولید ماسک حرکت کردند.

بعضی از شرکت‌ها توانمندی داشتند و تولیدات خود را به سمت اقلام بهداشتی، ماسک و ونتیلاتور سوق دادند، شرکت‌های موفق داخلی دیگر نیز توانستند این اقدام را انجام دهند و حتی بخشی از تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر کنند. این موضوع مصداق این است که مردم از شرکت‌های دانش‌بنیان حسی خوبی دریافت کنند و بدانند که اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند برای آن‌ها فعالیتی انجام دهد؛ این در حالی است که هنوز برای رسیدن به قله، راه زیادی پیش‌رو داریم.

مردم باید اقتصاد دانش‌بنیان را راهی برای سرمایه‌گذاری در نظر گیرند

ایمنا: برگزاری نمایشگاه آبادایران چگونه می‌تواند در رفع معضلات یاری‌گر باشد؟

شکری: لازم است اقداماتی انجام شود تا مردم، اقتصاد دانش‌بنیان را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

با توجه به اینکه گروه‌های مردمی، جهادی و خیران مخاطب نمایشگاه آبادیران هستند ما به آن خوش‌بین هستیم. باید بتوانیم دو بال در این نمایشگاه داشته باشیم که اولی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در قالب شرکت‌های حقوقی هستند و دیگری نیز گروه‌های جهادی و مردمی هستند.

باید به سمتی حرکت کنیم که دانش‌بنیان‌ها در جایگاه عرضه و گروه‌های جهادی و مردمی در جایگاه تقاضا قرار گیرند، چون گروه‌های جهادی و مردمی در مناطق مختلف کشور در حوزه محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی فعالیت می‌کنند و اصل چالش‌ها و مسائل قرارگاه‌ها را گروه‌های مردمی و جهادی دانشگاهی به‌خوبی می‌شناسند.

ما به دنبال آن هستیم که بسترسازی لازم را انجام دهیم تا این دو بخش مردمی به یکدیگر برسند و به‌نوعی مصداق مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شود تا مسائل کشور را به کمک مردم برطرف کنیم.

محرومیت‌زدایی با استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم علم‌وفناوری

کد خبر 663621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.