۵ قهرمانی در ۶ فصل‌ اخیر؛ رویای‌ پپ، یک کابوس برای لیگ‌ برتر است!

موفقیت پایدار سیتی این ادعا را به تمسخر گرفته است که لیگ برتر انگلیس، رقابتی‌ترین لیگ جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منچسترسیتی در حال‌حاضر با بیش از ۱۰۰ اتهام نقض مقررات مالی لیگ برتر بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، در حال مبارزه است. با این حال، بسیاری از هواداران آن معتقدند که باشگاه قربانی یک توطئه شده است. چرا که سلطه سیتی، لیگ‌برتر را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده است.

لیگ برتر انگلیس به‌طور ماهرانه‌ای خود را به‌عنوان «بهترین لیگ جهان» به مردم در سراسر کره زمین شناسانده است، زیرا هیجان‌انگیزترین و مهم‌تر از آن، رقابتی‌ترین لیگ است. این یک درام بدون فیلمنامه بود که به دلیل شرایط مساوی، کاملاً غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد. آنها برندی میلیارد دلاری بر اساس این توهم ساختند، اما کسب پنجمین قهرمانی در شش فصل اخیر توسط سیتی، پایه‌های شکننده آن را آشکار کرده است.

پنج‌قهرمانی در شش فصل‌ اخیر؛ رویای‌ پپ، یک کابوس برای لیگ‌برتر است!

لیگ برتر یک سوپرلیگ است

بدیهی است که هواداران فوتبال، ب‌خصوص در انگلیس، گروهی وفادار هستند. علی‌رغم ظهور «شش تیم بزرگ» که عملاً هر تیم دیگری را وادار کرد تا بر حفظ جایگاه خود در پردرآمدترین لیگ فوتبال تمرکز کند، هواداران همچنان استادیوم‌ها را در کشور پر می‌کنند و جو و منظره‌ای را به وجود می‌آورند که برای لیگ برتر کاملاً عالی است، البته که رخدادی زیبا هم برای مخاطبان تلویزیونی در سراسر جهان ایجاد می‌کند و این بسیار کلیدی است، زیرا "فروش حق پخش تلویزیونی"، چیزی است که پول زیادی در آن وجود دارد. این، پولِ نقد است که لیگ برتر را در یک سطح مالی کاملاً جدا نسبت سایر لیگ‌های اروپایی قرار داده است، برای همین فلورنتینو پرز را به فکر تشکیل یک سوپر لیگ فرو برده است، چون انگلستان در حال حاضر بهترین لیگ را دارد.

بنابراین، هیچ تهدید قریب‌الوقوعی برای قدرت مالی لیگ برتر وجود ندارد، آخرین قرارداد ایالات متحده که تا سال ۲۰۲۸ اجرا می‌شود، به تنهایی ۲.۷ میلیارد دلار (دو میلیارد پوند) ارزش دارد، با توجه به اینکه اکثر هواداران خارج از کشور، فقط بازی‌های منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول را دنبال می‌کنند.

پنج‌قهرمانی در شش فصل‌ اخیر؛ رویای‌ پپ، یک کابوس برای لیگ‌برتر است!

موفقیت سیتی جذابیت لیگ جزیره را از دست می‌دهد؟

با این حال، این خود، یک مشکل بالقوه به دلیل موفقیت پایدار سیتی است، چرا دیگر حامیان «شش تیم بزرگ» هفته به هفته به تماشای نمایش آن‌ها ادامه می‌دهند. غیرقابل پیش‌بینی بودن، تنها کلید جذابیت لیگ‌برتر نیست، بلکه ماهیت ورزش است. سری‌آ مشکلات زیادی دارد، اما یکی از دلایل اصلی کاهش شدید حق پخش تلویزیونی آن، کسب ۹ اسکودتوی متوالی توسط یوونتوس بود. بنابراین، داشتن سه قهرمانی مختلف در سه سال گذشته، همراه با موفقیت‌های اروپایی باشگاه‌هایش در این فصل، باعث شگفتی و اثبات این ادعا شده است که کالچو به دوران طلایی بازگشته است.

بدیهی است که ناپولی در این فصل به قهرمانی رسید، تیم درخشان لوچیانو اسپالتی، نمایش‌هایی ارائه داد که چشمان تمام دنیای فوتبال را به ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا و شهر ناپل جلب کرد؛ این همان تیمی است که هر سال جام را بالا می‌برد.

پنج‌قهرمانی در شش فصل‌ اخیر؛ رویای‌ پپ، یک کابوس برای لیگ‌برتر است!

لیگ تک‌تیمی

به همین دلیل است که سیتی یک جام دیگر را بالای سر برد. آنها یک تیم فوتبالی فوق‌العاده هستند، شاید بهترین تیم انگلیسی که فوتبال تا به حال دیده است، اما حقیقت ناخوشایند این است که پیروزی آنها دلیلی برای جشن نبود، بلکه نگرانی بود. همانطور که یک مطالعه اخیر فیفا نشان داد، قهرمانان در انگلیس (همواره سیتی) اکنون بیش از ۸۰ درصد امتیازهای موجود را به دست می‌آورند، با این منطق، که این لیگ، هفتمین لیگ کم‌رقابت در اروپا است. معجزه لستر در سال ۲۰۱۶ مطمئناً از مدت‌ها قبل شدنی به نظر می‌رسد. لیگ برتر از نمایش روباه‌ها لذت می‌بُرد، زیرا آن‌ها چهارمین قهرمان متفاوت در چهار فصل اخیر بودند. برای لستر، این تفاوت آشکار و رضایت‌بخش، با سری‌آ، بوندس‌لیگا و لیگ فرانسه بود که همگی به عنوان لیگ‌های تک تیمی، شناخته می‌شدند، باعث خوشحالی بود. با این حال، این دقیقاً همان چیزی است که لیگ برتر در حال حاضر به آن تبدیل شده است.

پنج‌قهرمانی در شش فصل‌ اخیر؛ رویای‌ پپ، یک کابوس برای لیگ‌برتر است!

پیروزی لیورپول یک ناهنجاری است

به محض اینکه گواردیولا با فوتبال انگلیس آشنا شد، سیتی شروع به بازنویسی کتاب رکوردها کرد. کسب ۹۷ و ۹۲ امتیاز، دیگر برای تضمین رتبه اول کافی نیست، و این بازتابی جالب از قدرت کلی مخالفان است. تلاش تاریخی و فوق‌العاده از یک تیم بی‌نظیر همچون لیورپول فقط برای کسب یک عنوان لازم بود، که آنها هنوز هم توسط برخی از هواداران مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اگرچه اکنون با گذشت هر فصل از موفقیت سیتی، دستاوردی حتی خارق‌العاده‌تر به نظر می‌رسد. البته، استدلال مخالف این خواهد بود که سیتی استانداردهای فوتبال انگلیس را بالا برده است. که مسئولیت مقابله با آن بر عهده رقبایشان است، و لیورپول به وضوح ثابت کرد که این عمل، امکان‌پذیر است، اما آن قهرمانی در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹، به نظر یک ناهنجاری موقت است. در واقع، آنچه برای شبکه‌های پوشش‌دهنده لیگ برتر، همچون Sky و BT Sport وحشتناک است، این است که به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای تسلط سیتی وجود ندارد. برخی از مردم در واقع برای جدایی پپ دعا می‌کنند، به این امید که حذف یک سرمربی نابغه، تعادل را ایجاد کند.

پنج‌قهرمانی در شش فصل‌ اخیر؛ رویای‌ پپ، یک کابوس برای لیگ‌برتر است!

نظم جدید و غیرطبیعی در لیگ

با این حال، چاه نفت سیتی بی‌سر و ته است. مربیان و بازیکنان تاپ دنیا، تا زمانی که ابوظبی بخواهد به اتحاد خواهند آمد تا جام‌ها درو شود. این باور نادرست و به‌شدت ناعادلانه، وجود دارد که تیم جوان و هیجان‌انگیز میکل آرتتا (آرسنال)، لیگ را در این فصل "جذاب" کرد، اما توپچی‌ها باز هم نتوانستند جام قهرمانی را کسب کنند. آنها صرفاً تسلیم نظم جدید و غیرطبیعی در لیگ برتر شدند.

چهار بازیکن را از ترکیب اصلی و فعلی سیتی خارج کنید، همانطور که گواردیولا برای یک سفر دشوار به اورتون (حداقل به لحاظ تئوری!) این کار را انجام داد، بازیکنان، با استعدادهای بی‌نظیر از نیمکت قوی سیتی جایگزین می‌شوند. با این حال، یک مدافع میانی و ستاره را از ترکیب آرسنال خارج کنید، آن‌وقت است آنها کاملاً فرومی‌پاشند.

یک رؤیا به حقیقت می‌پیوندد؟

نتیجه نهایی این است که هیچ‌کس نمی‌تواند در طول یک فصل کامل، در تیم پرستاره‌ای مثل سیتی بازی کند. در نتیجه، اکنون این چشم‌انداز واقعی وجود دارد که آبی‌آسمانی‌ها، دو عنوان دیگر را به عناوین خود اضافه کنند که هم برای مربی کاتالان و هم برای باشگاهش، فوق‌العاده خواهد بود.

همانطور که گواردیولا به‌تازگی اعلام کرد، کسب سه‌گانه توسط تیمش "مثل یک رؤیا است که به حقیقت پیوسته است". با این حال، برای لیگ برتر و شرکای پخش آن، این تحقق یک کابوس است، زیرا علی‌رغم تلاش‌های تایلر و همکارانش، هواداران فوتبال در سراسر جهان اکنون به این واقعیت پی می‌برند که رقابتی‌ترین لیگ جهان، هر لیگی جز لیگ انگلیس است.

کد خبر 663613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.