ساماندهی ضایعات‌فروشان زنجان به کجا رسید؟

در پی پلمب تعدادی از گاراژهای ضایعاتی در محدوده شهر زنجان بسیاری از فعالان این صنف نسبت به این اقدام معترض شده‌اند و خواهان بازنگری شهرداری در اعمال این سیاست هستند، با این وجود مدیریت شهری برای ساماندهی مراکز فروش ضایعات‌ مصمم است و آن را به نفع شهر و شهروندان می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشاغل کاذب و ساماندهی نشده یکی از مشکلات جدی شهرهای امروزی به ویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است. اگرچه این معضل ریشه در مسائل اجتماعی و اقتصادی دارد و حل آن نیازمند آسیب‌شناسی اجتماع شهری در ابعاد گوناگون است، با این وجود مدیریت شهری برنامه‌هایی را به منظور ساماندهی این مشاغل در دستور کار دارد تا بتواند در بازه زمانی کوتاه نسبت به رفع این مشکل اقدام و برنامه‌ریزی معقولانه‌ای را اعمال کند.

زنجان یکی از شهرهایی است که با معضل مشاغل کاذب از جمله دوره‌گردهای ضایعات و مراکز فروش ضایعات ساماندهی نشده در اقصی نقاط شهر روبه‌رو است. مدیریت شهری چندی پیش به منظور ساماندهی ضایعات‌فروشان، بهبود چهره شهر، کمک به تفکیک زباله از مبدا، جلوگیری از بازیافت نادرست ضایعات و زباله‌ها و تبدیل آنها به مواد بازیافتی ناسالم و خطرناک تصمیم به انتقال انبارهای ضایعات به حومه گرفت. این تصمیم شهرداری با واکنش‌هایی همراه بود تا آنجا که تعدادی از صاحبان انبارهای ضایعات مقابل شهرداری تجمع کردند و خواستار تغییر این سیاست شدند.

مدیریت شهری زنجان بر اعمال سیاست‌های خود در این حوزه تاکید دارد و آن را به نفع شهر و شهروندان می‌داند، با این وجود بسیاری از مالکان مراکز ضایعاتی و کارگرانی که زیر نظر آنها مشغول به کار هستند نسبت به این موضوع معترض هستند. آنها می‌گویند دود این اقدام شهرداری به چشم کارگر می‌رود و مدیریت شهری باید با اعمال ملاحظاتی اقدام به ساماندهی این ضایعات‌فروشان می‌کرد.

ساماندهی ضایعات‌فروشان زنجان به کجا رسید؟

بیش از ۳۰۰ واحد ضایعاتی در بلا تکلیفی به سر می‌برد

کریم محمدی، یکی از مالکان مراکز فروش ضایعات شهر که به تصمیم شهرداری مبنی بر انتقال واحدهای ضایعات به خارج از محدوده شهر معترض است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری محل کسب (گاراژ ضایعاتی) من را پلمب کرده است. بیشتر مراکز ضایعات در مناطق خیام، بی‌سیم و سفرآباد است و شهرداری مغازه‌ها را بدون دلیل پلمب کرده است.

وی می‌افزاید: شهرداری بدون اینکه جایگاه جدیدی برای ما در نظر بگیرد، نزدیک به ۲۰ روز است ما را بیکار کرده است.

حسن مشکات یکی دیگر از مالکان مراکز ضایعاتی که از این طریق امرار معاش می‌کند، ادامه می‌دهد: کسبه ضایعاتی به نظافت و بهداشت شهر کمک می‌کنند. مدیران شهری با انتخاب پیمانکار جمع‌آوری ضایعات را انحصاری کرده‌اند و بیش از ۳۰۰ واحد ضایعاتی با بی تدبیری امروز در بلا تکلیفی به سر می‌برد.

این متصدی گاراژ ضایعاتی معتقد است: ۳۰۰ گاراژ ضایعاتی برای حداقل ۲۰ نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد، شهرداری باید قبل از تعطیلی واحدها راهکاری را ارائه می‌کرد. من در تهران هم می‌توانم کار کنم ولی دود این اقدام شهرداری به چشم کارگر می‌رود.

فرآیند مدیریت مواد زائد از ملزومات هر شهر است

در همین پیوند علی شکوهی، کارشناس شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه تفکیک در مبدا امری ضروری است و این مهم باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد، اظهار می‌کند: فرآیند مدیریت مواد زائد از ملزومات هر شهر است و بی‌توجهی به آن خطرات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای طلای کثیف (زباله) دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردد، می‌افزاید: در مرکز تحقیقات متالوژی دانشگاه زنجان پژوهش‌هایی روی باطری‌ها انجام و مشخص شد اسیدهای باطری‌های کهنه برای محیط زیست مضر است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان می‌دهد: به منظور جلوگیری از بروز خطرات زیست‌محیطی، شهروندان می‌توانند با تعویض باطری‌های کهنه با نو از آلوده شدن آب‌های زیر زمینی به فلزات سنگین جلوگیری کنند.

شکوهی با تاکید بر فرهنگ‌سازی تفکیک زباله در مبدا، تصریح می‌کند: در گذشته طرح‌هایی از این دست در شهر اجرا شد که نتیجه‌بخش نبود، مدیران شهری با استفاده از ساده‌ترین راهکار یعنی سوزاندن زباله‌ها درصدد حل مسئله بودند که این راهکار معضلات زیست‌محیطی در پی داشت.

ساماندهی ضایعات‌فروشان زنجان به کجا رسید؟

ضایعات‌فروشان مجاز به استقرار در محدوده شهر نیستند

غلامحسین احمدی، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق قانون، ضایعات‌فروشان مجاز به استقرار در محدوده شهر نیستند. این قانون طبق مصوبه هیئت وزیران سال ۹۶ مصوب شده است، البته از گذشته نیز دستورالعمل‌هایی برای کاربری اماکن وجود داشته است.

وی با بیان اینکه هر واحد صنفی باید در مکانی که کاربری تجاری و خدماتی است مستقر شود، می‌افزاید: تخطی از این قانون جرم است و نباید اجازه فعالیت آن واحد صنفی داده شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با خاطرنشان می‌کند: سال گذشته تعدادی از مشاغل کاذب از جمله ضایعات به میزان زیادی گسترش پیدا کرد و مراکز ضایعات در کنار واحدهای مسکونی مستقر شد. این اصناف جز مشاغلی است که آلایندگی بالایی دارد و موجب رنجش خاطر ساکنان می‌شود.

احمدی تاکید می‌کند: از لحاظ سیما و منظر شهر نیز وجود این مشاغل در حریم شهرها دارای ایرادات اساسی است و مدیریت شهری باید در چهارچوب قانون عمل کند، در گذشته صنف ضایعات از اتحادیه آهن‌فروشان و تراشکاران مجوز می‌گرفتند، پس از آن با ورود دستگاه‌های نظارتی و وزارت کشور به موضوع، مقرر شد این مشاغل خارج از محدوده شهر مستقر شوند.

وی ادامه می‌دهد: فعالیت صنف ضایعات مرتبط با شهرداری است و این مشاغل به منظور فعالیت باید از سازمان مدیریت پسماند شهرداری مجوز دریافت کنند.

تنها ۵۰ واحد ضایعاتی در زنجان مجوز فعالیت دارد

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد ضایعاتی شناسایی شده است، تصریح می‌کند: تعداد زیادی از ضایعات‌فروشان به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند و حیاط منازل خود را به این امر اختصاص داده‌اند.

احمدی اضافه می‌کند: کمتر از ۵۰ واحد ضایعاتی در شهر زنجان مجوز دارد و بسیاری از آنها در کوچه پس کوچه‌ها و در نزدیکی منازل مسکونی شهروندان موجب ایجاد مزاحمت برای ساکنان می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: محل استقرار و نوع فعالیت بعضی از مشاغل موجب ایجاد مزاحمت برای دیگران می‌شود و طبق مصوبه هیئت وزیران این مشاغل نباید در محدوده شهر مستقر شوند، بر همین اساس در جلسات استانداری زنجان که ریاست آن را مسئولان عالی قضائی بر عهده دارند، درباره جلوگیری از فعالیت این مشاغل تصمیم‌گیری شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه بنا به صلاحدید مرکز بهداشت و محیط زیست، فعالیت این واحدها در محدوده شهر مجاز نیست، خاطرنشان می‌کند: بارها به این واحدهای ضایعات‌فروش اخطارهای لازم داده شده است و با توجه به ضرب‌الاجل و دستور دستگاه‌های فرادستی، شهرداری بر اساس تصمیم اتخاذ شده اقدام به انتقال ضایعات‌فروشان می‌کند و در چهارچوب اداری عمل خواهد شد.

احمدی اضافه می‌کند: شرکت شهرک‌های صنعتی و بخش خصوصی به منظور ساماندهی این واحدها در خارج از محدوده شهر اعلام آمادگی کرده‌اند و شهرداری نیز در راستای ساماندهی مشاغل مزاحم اقدام خواهد کرد، اما نمی‌توانیم به تنهایی این اقدام را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷۰ واحد ضایعاتی فاقد مجوز است، ادامه می‌دهد: ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد مجوزهای لازم را از اتحادیه تراشکاران و آهن فروشان اخذ کرده‌اند و در حال حاضر تنها ۱۸ واحد ضایعاتی پلمب شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان تصریح می‌کند: انتخاب پیمانکار در راستای جلوگیری از فعالیت این افراد نیست و تنها تلاش مدیران شهری این است که با ساماندهی این واحدها برای رفاه حال شهروندان قدم‌های مثبتی بردارد.

احمدی با تاکید بر اینکه با انتخاب پیمانکار جمع‌آوری پسماندهای شهری به صورت مکانیزه خواهد بود و شهروندان با نصب اپلیکیشن به صورت هوشمند ضایعات منازل خود را به تیم جمع‌آوری پسماند تحویل خواهند داد، می‌گوید: با این اقدام جمع‌آوری ضایعات با رعایت اصول بهداشتی و رعایت مسائل زیست‌محیطی انجام خواهد شد.

کد خبر 663575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.