بزرگراه شهید خرازی تعریض می‌شود/ فاز نخست آزادسازی ادامه خیابان آیت‌الله زاهد آغاز شد

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: امسال سه پروژه بزرگ برای کاهش ترافیک این منطقه در دستور کار قرار گرفته که از جمله این پروژه‌ها، تعریض بزرگراه شهید خرازی و احداث پل صاحب‌روضات است تا مشکلات ترافیکی این بزرگراه و خیابان آتشگاه را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به قرارگیری اصفهان در مرکز کشور، این کلان‌شهر از نظر ترافیکی با مشکلاتی روبه‌رو بوده و مسیرهایی تحت عنوان حلقه حفاظتی شهر یا رینگ ترافیکی برای کاهش این معضل در نظر گرفته شده است؛ رینگ اول ترافیکی که در حال حاضر محدوده طرح زوج و فرد نیز محسوب می‌شود، با محوریت میدان امام (ره) و چهارباغ عباسی و از خیابان‌های شهید بهشتی، آیت‌الله کاشانی، مسجدسید، عبدالرزاق، هاتف، نشاط، چهارباغ خواجو، کمال‌اسماعیل و شهید مطهری تشکیل شده است.

در مسیر رینگ دوم نیز میدان قدس، خیابان‌های سروش، بزرگمهر، آبشار، امام سجاد (ع)، آزادگان (سعادت‌آباد)، دانشگاه، بلوار کشاورز، خیابان وحید و پل وحید قرار دارد که محوریت بسیاری از ترددهای درون شهری است؛ حلقه سوم ترافیکی نیز در حال حاضر به عنوان بیرونی‌ترین مسیر حرکت وسایل نقلیه نسبت به مرکز شهر اصفهان است که در شمال و جنوب و شرق و غرب شهر زیبای اصفهان به صورت حلقه‌ای به‌طول حدود ۴۰ کیلومتر قرار گرفته که در طول این مسیر، ۱۳ بزرگراه درون شهری که همه، به نام‌های سرداران شهید مزین و تعداد ۲۰ تقاطع غیر همسطح روی آن احداث شده است.

به‌طور مشخص به‌دلیل تداخل رینگ‌های حفاظتی شهر اصفهان، ترافیک زیادی در محورهایی همچون بزرگراه شهید خرازی وجود دارد، زیرا رینگ سوم از این بزرگراه و بزرگراه‌های شهیدان ردانی‌پور، چمران، اردستانی، آقابابایی، صیاد شیرازی، همت، کشوری، پل شهدای دفاع‌مقدس، شهدای صفه، شهید اقارب‌پرست، میرزاکوچک‌خان و پل وحید تشکیل شده است و در بیشتر مواقع حدفاصل پل وحید تا پایان بزرگراه شهید خرازی بار ترافیکی زیادی تردد خودروها را با کندی همراه می‌کند.

از این‌رو طراحی پل روگذر صاحب‌روضات برای اتصال خیابان‌های آذرمهر و صاحب‌روضات در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا با اتصال خیابان‌های آذرمهر و صاحب روضات از طریق احداث پل روگذر از روی بزرگراه شهید خرازی ترافیک خیابان‌های آتشگاه و بزرگراه کاهش پیدا کند، البته زمزمه‌هایی از تعریض این بزرگراه نیز به گوش می‌رسد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با علی رضی‌زاده، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از آخرین اقدامات و فعالیت‌های این منطقه در راستای کاهش ترافیک، آخرین وضعیت پروژه‌ها و اقدامات در حال اجرای این منطقه است.

بزرگراه شهید خرازی تعریض می‌شود/ فاز نخست آزادسازی ادامه خیابان آیت‌الله زاهد آغاز شد

شناسایی ۲۰۰ گلوگاه ترافیکی در منطقه یک

ایمنا: با توجه به اینکه منطقه یک، پربیمارستان‌ترین منطقه شهری اصفهان است و این ترددها باعث افزایش مشکلات ترافیکی شده است، آیا چاره‌اندیشی برای حل این معضل انجام شده است؟

رضی‌زاده: منطقه یک شهرداری اصفهان، دچار معضلات پیچیده‌ای است که بافت فرسوده، میراثی‌بودن، اوقافی‌بودن و ترانزیتی‌بودن آن، از جمله این موارد است؛ وجود بخش زیادی از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و بیمارستان‌های اصفهان در منطقه یک که تردد به‌صورت متمرکز به این نقاط وجود دارد، از جمله مشکلات این منطقه است.

البته این مشکلات یک‌شبه به‌وجود نیامده است و باید پروژه‌هایی برای رفع آن‌ها در نظر گرفته شود؛ مدیریت شهری از سال‌های گذشته اقداماتی را انجام داده است اما به‌طور کامل راه‌گشا نبوده است.

در راستای فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی همایش‌هایی برگزار شده است اما مهمترین فعالیت در حال انجام در راستای کاهش ترافیک منطقه یک، احداث خط دو مترو است که می‌تواند بخشی از ترافیک را کاهش دهد، چراکه تعداد سه ایستگاه خط دو متروی اصفهان از جمله ایستگاه‌های خرازی، کاشانی و خلجا در محدوده این منطقه قرار گرفته است و اعتبارات مورد نیاز برای تملک و آزادسازی پلاک‌های معارض در مسیر خط دو متروی اصفهان در بودجه امسال لحاظ شده است.

۲۰۰ نقطه گلوگاهی در منطقه یک شناسایی شده است اما نمی‌توانیم مشکل این نقاط دویست‌گانه را یکجا رفع کنیم، زیرا تملک و آزادسازی آن هزینه‌های سنگینی برای مدیریت شهری دارد و با توجه به وضعیت مالی شهرداری کار دشواری است.

از این‌رو سعی کردیم با محوریت شهروندان و کمک آنها این گلوگاه‌ها را آزاد کنیم؛ سرعت دادن به ساخت‌وسازها در این نقاط و عقب‌نشینی‌ها، مساعدت‌ها در پروژه‌های مشارکتی برای آزادسازی این گلوگاه‌ها، اجرای ممیزی در حوزه املاک و کلید به کلید کردن منازل معارض از جمله فعالیت‌های شهرداری منطقه یک برای رفع گلوگاه‌ها است.

پلاک‌هایی که سبب ایجاد گلوگاه شده، ریزدانه‌هایی است که باید تجمیع شود یا کاربری دیگری طبق ضوابط شهرسازی همچون تجاری و دفتر کار داشته باشد تا مشکلات ترافیکی معابر منطقه نیز رفع شود.

امسال سه پروژه بزرگ برای کاهش ترافیک را در دستور کار داریم که یکی از این پروژه‌ها، احداث پل صاحب‌روضات روی بزرگراه شهید خرازی برای ایجاد ارتباط بین مناطق یک و ۹ شهرداری اصفهان است که می‌تواند معضلات ترافیکی این بزرگراه و خیابان آتشگاه را کاهش دهد.

از ابتدای فعالیت من به‌عنوان مدیر منطقه یک، جلسات خوبی با سازمان عمران شهرداری اصفهان در راستای تسریع در احداث پل صاحب‌روضات، مسائل مالی و طرح پروژه برگزار شده است و با توجه به اینکه پلیس راهور نسبت به بستن مسیرها حساسیت دارد، به راحتی نمی‌توان خیابانی را مسدود و پروژه عمرانی را اجرا کرد؛ در این راستا هماهنگی‌ها با دستگاه‌های خدمات‌رسان و پلیس راهور اهمیت دارد، زیرا تعارضات فنی و خدماتی با این شرکت‌ها وجود دارد که موجب کاهش سرعت اجرای پروژه می‌شود.

نوع اجرای پروژه باعث شده است که سازمان طراحی شهرداری، مهلت بیشتری برای طراحی لازم داشته باشد، در حالی که اعتبار این پروژه ترافیکی تأمین شده است و در صورتی که این مشکلات وجود نداشت، شاید در ابتدای فعالیت مدیریت من، عملیات عمرانی احداث پل صاحب‌روضات آغاز می‌شد.

جلسات خوبی با سازمان عمران و مشاور شهردار اصفهان در حوزه عمرانی برگزار شد تا بتوانیم پروژه پل صاحب‌روضات را به گونه‌ای اجرا کنیم که در حین احداث دچار مشکل نشویم، در نهایت این قول داده شده است که در ماه جاری طرح این پروژه تکمیل شود. سازمان عمران شهرداری اعلام کرده است که بلافاصله پس از ارائه طرح، عملیات عمرانی آغاز خواهد شد و منطقه یک شهرداری اصفهان نیز به‌عنوان بهره‌بردار و متولی امور این منطقه، آمادگی اجرای پروژه را دارد.

در گامی دیگر، پروژه آزادسازی فضای سبز و تعریض بزرگراه شهید خرازی در قسمت‌هایی که می‌تواند باعث تسهیل در ترافیک عبوری شود، اجرا خواهد شد؛ حذف این عرصه ممکن است مخالفت‌هایی در پی داشته باشد اما باید به سمتی حرکت کنیم که فضای سبز را با روش‌های دیگری همچون دیوار سبز و فضای سبز عمودی ایجاد کنیم؛ در واقع راهی جز تعریض بزرگراه شهید خرازی نداریم که همراه با احداث پل صاحب‌روضات در سال جاری انجام خواهد شد.

پروژه بعدی احداث ادامه خیابان آیت‌الله زاهد است که سال‌های زیادی در دستور کار بوده است اما با توجه به اینکه پلاک‌های ریزدانه و کابری‌ها تجاری زیادی دارد، هزینه‌های سنگینی برای تملک و آزادسازی آن باید صرف شود.

تملک و آزادسازی ادامه خیابان آیت‌الله زاهد در چهار فاز انجام می‌شودکه فاز نخست این پروژه با انعقاد قرارداد تملک تعدادی از پلاک‌ها آغاز و توافقات لازم انجام شده است؛ معضل تملک این پلاک‌ها، نقدینگی است، لذا امیدواریم با تمهیداتی که در حوزه درآمدی وجود دارد، حداقل فاز نخست پروژه امسال به نتیجه برسد.

احداث ادامه خیابان آیت‌الله زاهد می‌تواند بار ترافیکی خیابان مسجدسید را کاهش دهد و به خیابان‌های اطراف متصل شود.

اجرای ۱۴ پروژه شهرداری منطقه یک توسط سازمان نوسازی و بهسازی

ایمنا: طبق بودجه سال ۱۴۰۲ منطقه یک شهرداری اصفهان، چه پروژه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

رضی‌زاده: در بودجه سال جاری، حدود ۵۰ درصد افزایش جذب درآمد دیده شده است که رقم سنگینی است؛ در واقع راهی جز این وجود ندارد تا بتوانیم کسب درآمد داشته باشیم و به شهروندان خدمت‌رسانی کنیم.

تعدادی از دستگاه‌های خدمات‌رسان ممکن است خدمات خود را در مقاطعی تعطیل کنند اما شهرداری نمی‌تواند یک لحظه خدمات خود را تعطیل کند؛ از طرفی شهروندان به موضوعات خدماتی عادت کرده‌اند و ممکن است برای آنها قابل رصد نباشد و نبینند که چه هزینه‌هایی برای نگهداری شهر انجام می‌شود.

امسال حدود ۱۰۰ پروژه عمرانی در منطقه یک دیده شده است که تعدادی در حال اتمام و تعدادی در حال اجرا است؛ با توجه به اینکه بخشی از پروژه‌ها در بافت فرسوده اجرا می‌شود، امکان اینکه به هر پیمانکاری واگذار شود، وجود ندارد، لذا باید با سازمانی قرارداد ببندیم که علاوه بر توانایی اجرای پروژه، به موارد میراثی نیز اشرافیت داشته باشد.

تنها سازمان مرجع و پیمانکاری که طرح را بررسی می‌کند، ارتباط خوبی با اداره کل میراث فرهنگی دارد و می‌تواند فعالیت‌ها و پروژه‌های واقع در بافت فرسوده را پیگیری کند، سازمان نوسازی و بهسازی است که جلساتی با مسئولان آن برگزار شده است.

با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد بودجه ۴۲۰ میلیارد تومانی سال‌جاری منطقه یک شهرداری اصفهان مربوط به پروژه‌های عمرانی است، ۱۴ پروژه را با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی اجرا خواهیم کرد که پیش‌نویس قراردادها آماده و زمان‌بندی تعدادی از آن نیز انجام شده است؛ همچنین پرداخت مالی را نیز متعهد شدیم که حرکت خوبی بود و خیال منطقه از پروژه‌های مربوط به حوزه‌های میراثی راحت شد.

درباره سایر پروژه‌های منطقه و مواردی که فعالیت عمرانی دارد، سعی کردیم از ظرفیت‌های شهرداری اصفهان بیشتر استفاده کنیم؛ با توجه به اینکه سازمان عمران می‌تواند برای اجرای این پروژه‌ها از نظر طرح و پرداخت مالی به شهرداری منطقه یک کمک کند، قراردادهای آسفالت را منعقد کردیم و ردیف‌های اعتباری این حوزه را تا سه‌برابر افزایش دادیم.

در پروژه‌های محول شده به سازمان‌های عمران و نوسازی و بهسازی، دچار معضل طرح هستیم که سازمان طراحی معضلاتی در این زمینه دارد و در حال تلاش است که از سوی منطقه یک نیز مکاتبات برای تحویل هرچه سریع‌تر طرح انجام شده است.

جلساتی برای برنامه‌ریزی احداث مسیر ویژه تندرو در خیابان شهید بهشتی برگزار شده است که سازمان طراحی با توجه به معضلات و پیچیدگی‌های موجود در این خیابان، مجبور است طرح مطالعاتی اجرا کند؛ امیدواریم در ماه جاری طراحی این پروژه آماده و اجرا شود. همچنین پروژه‌هایی همچون آسفالت، سقاخانه‌ها و مرمت خانه‌های تاریخی که نیاز به طرح نداشته است، در منطقه یک آغاز شده است.

بزرگراه شهید خرازی تعریض می‌شود/ فاز نخست آزادسازی ادامه خیابان آیت‌الله زاهد آغاز شد

شهروندان با ارائه ایده و گزارش به مدیریت شهری کمک کنند

ایمنا: دغدغه مدیریت جدید منطقه یک شهرداری اصفهان چیست؟

رضی‌زاده: اصلی‌ترین معضل اعتماد شهروندان است و اگر این اعتماد به‌وجود آید، بسیاری از مشکلات به‌صورت خودکار رفع می‌شود؛ در صورتی که شهروندان به کمک شهرداری اصفهان بیایند و با ارائه ایده و گزارش، همکاری کنند، می‌توانیم خدمات مناسبی به آنها ارائه کنیم.

اگر درآمدی برای شهرداری وجود نداشته باشد، فعالیت‌ها قفل می‌شود که باید طبق مصوبات ذی‌ربط، هزینه‌ها از شهروندان دریافت شود؛ این در حالی است که گاهی آنها فکر می‌کنند پولی که به شهرداری می‌دهند را از دست داده‌اند، در حالی که برای شهر صرف می‌شود.

در راستای تملک و آزادسازی املاک برای اجرای پروژه‌ها و رفع گلوگاه‌ها، حتی دولت هم نمی‌تواند کارها را به‌خوبی انجام دهد، این در حالی است که شهروندان می‌توانند با ساخت‌وسازها و دریافت پروانه ساختمانی، خود به خود این مشکل را رفع کنند.

مدیریت شهری وظیفه دارد ارائه پروانه ساختمانی را تسهیل کند و شفافیت در این زمینه وجود داشته باشد و به‌صورت قانون‌مدار حرکت کنیم.

تلاش برای رفع مشکلات گلوگاه‌های میراثی

ایمنا: چه محله‌هایی برای طرح محله‌محوری در منطقه یک در نظر گرفته شده است؟

رضی‌زاده: محله‌های جامی و جوزدان در سال گذشته و محله لنبان امسال برای اجرای طرح محله‌محوری در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان مثال نخستین مشکل در محله جوزدان این بود که مسیری برای تردد عابران پیاده وجود نداشت از این‌رو پروژه‌ای برای آن در نظر گرفته شد که تا روزهای آینده تکمیل خواهد شد تا به عابرپیاده هویت و امنیت دهیم.

با توجه به اینکه تملک و آزادسازی بعضی از گلوگاه‌ها مشکل میراثی دارد، جلسه‌ای با «علیرضا ایزدی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان برگزار و مقرر شد مشکل نقاطی که از نظر میراثی ارزشمند نیست اما به هر دلیلی محدودیت‌هایی از این نظر دارد را رفع کنیم.

موفق شدیم درباره خط بدنه‌هایی که نیازمند اصلاح است، با هماهنگی میراث فرهنگی، مجوز کمیسیون ماده ۵ را دریافت کنیم تا علاوه بر حفظ نقاط میراثی و عمل به طرح تفصیلی شهر، معضل ترافیکی را نیز رفع کنیم.

رفع معضل گلوگاه‌ها مستلزم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط است و مدیریت شهری نمی‌تواند به‌تنهایی کاری را پیش ببرد؛ شهروندان نیز با آغاز ساخت‌وسازها در این نقاط می‌توانند به رفع این نقاط کمک کنند.

حرکت منطقه یک به سمت پروژه‌های مشارکتی

ایمنا: چه خبر خوبی برای شهروندان ساکن در این منطقه دارید؟

رضی‌زاده: اجرای پروژه‌هایی همچون تملک و آزادسازی خیابان آیت‌الله زاهد و فرایند آزادسازی پارک شاداب، احداث پل صاحب‌روضات و احداث مرکز محله پاچنار تا ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی بوستان مهر نیز رو به پایان است و پیاده‌روسازی خیابان‌های کوالالامپور، عالم‌آرا، محور مجاور زاینده‌رود، جهان‌آرا، شیخ بهایی و ساماندهی مادی نیاصرم از جمله پروژه‌هایی است که تکمیل شده یا رو به اتمام است.

به سمت پروژه‌های مشارکتی حرکت کردیم و یک پروژه مشارکتی در خیابان کوالالامپور در حال اجرا است که ارزش ریالی قابل توجهی دارد؛ با توجه به بازدیدهای میدانی از پروژه‌ها، امیدواریم بتوانیم آن‌ها را به نفع شهروندان به بهره‌برداری برسانیم.

کد خبر 663509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.