جزئیات پیگیری‌های حقابه هیرمند / آلودگی آب‌های ژرف مبنای علمی ندارد

آخرین پیگیری‌های حقابه هیرمند، ادعاها بی‌مبنا پیرامون آلودگی آب‌های ژرف، نقش بی‌بدیل موزه‌ها در حفظ تنوع زیستی، مشاهده "یوزپلنگ" در خراسان رضوی پس از ۱۱ سال و ارزش‌گذاری ۸۰ درصد مناطق تحت پوشش سازمان محیط‌زیست تا پایان سال را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه افغانستان در قالب معاهده بین‌المللی مکلف است حقابه هیرمند را به ایران سرازیر کند، گفت: حق ایران در مجامع حقوقی بین‌المللی قابل پیگیری است، اما به دلیل همسایگی تلاش داریم موضوع از طریق مذاکره حل و فصل شود.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها برای حقابه هیرمند، با بیان اینکه این حق ایران در مجامع بین‌المللی و دادگاه‌های مربوطه در سطح دنیا قابل پیگیری است، اظهار کرد: به دلیل همسایگی با افغانستان سعی داریم موضوع را در قالب مذاکره به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سفر به استان سیستان و بلوچستان این موضوع را به‌صورت جدی مطالبه کرد، ادامه داد: ما حق حیات مردم خود را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران مدافع ملت خود است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: امید است هیأت حاکمه افغانستان این پیام را به خوبی دریافت کرده باشد؛ هرچند در بیانیه اول که وزارت خارجه این کشور منتشر کرد موضوع مسالمت‌آمیزی مطرح شد.

آلودگی آب‌های ژرف، بی‌مبنا است

محمد همت، دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست اظهار کرد: در زمینه آب‌های ژرف، رد کردن بدیهیاتی که با یک آزمایش ساده، قابل اثبات است و طرح موضوعاتی مانند آلودگی آب‌های ژرف به عناصر سنگین و طرح گسترده آن، مشخص نیست که با چه اهدافی صورت می‌گیرد، لذا باید بدانیم بیان این موضوعات علمی نیست.

وی گفت: در ماه‌های اخیر که هم‌سوئی نگاه علمی معاونت علمی و وزارت نیرو بر تداوم تحقیقات و ادامه پژوهش‌ها در این حوزه متمرکز شده است، نباید به بحث‌های غیرمستند توجه شود.

نقش بی‌بدیل موزه‌ها در حفظ تنوع زیستی

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: روزی نیست که خبر تلخی از نامهربانی با طبیعت و حیات وحش نباشد و انواع ناملایمی‌ها را به‌رغم اینکه فرهنگ بشر پیشرفت داشته است، می‌بینیم و موزه‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای تغییر این هستند.

وی گفت: موزه‌ها تنها یک نمایشگاه نیستند و کارکردهای مختلفی داشته و در واقع هویت گذشته‌ها را نشان می‌دهد و محل آموزش است، اگر طرز تفکر افراد نسبت به تنوع زیستی تغییر کند، حال و روز حیات وحش نیز بهتر خواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مطالعات ژنتیک و بیولوژیک در موزه‌های تاریخ تنوع زیستی کاربرد دارد و این موزه‌ها نمایش هنر تاکسیدرمیست‌ها محسوب می‌شود و از این بابت حائز اهمیت است. کارکردهای تفریحی نیز در موزه‌ها وجود دارد که بسیار جذاب است و در موزه خود سازمان بیش از ۹۰۰ گونه وجود دارد. اگر موزه‌ها راوی مناسبی داشته باشند، می‌توانند به خوبی نقش خود را در حفظ تنوع زیستی ایفا کرده و بسیار مؤثر باشند.

وی تأکید کرد: موزه ملی تاریخی طبیعی تنها نمایشگاه نیست و بخش‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی دارد. ۱۳ آزمایشگاه فعال زیرمجموعه این موزه هستند که بیش از ۱۰۰ هزار نمونه علمی در آنجا نگهداری می‌شود. در کشور نیز نزدیک به به ۵۰ نمایشگاه موزه تاریخ طبیعی در کشور وجود دارد و هر ساله چندین هزار بازدیدکننده دارد.

مشاهده "یوزپلنگ" در خراسان رضوی پس از ۱۱ سال

مهدی الله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده یوزپلنگ مادر به‌همراه توله‌اش در شهرستان جغتای خبر داد.

وی اظهار کرد: یک قلاده یوزپلنگ مادر به‌همراه توله‌اش در شهرستان جغتای توسط دوستداران محیط زیست شهرستان مشاهده و ثبت شد. زیستگاه‌های شهرستان جغتای یکی از کریدورهای مهم زیستگاه‌های این گونه ارزشمند حدفاصل استان‌های سمنان و خراسان شمالی است و به‌عنوان یکی از محل‌های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: آخرین مشاهده مستندسازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۱ در شهرستان بردسکن رکورد شده و پس از ۱۱ سال و در زیستگاه‌های شهرستان جغتای با توجه به وجود طعمه مناسب نظیر آهو و خرگوش، فرصت مناسبی برای حضور این گونه مهیا و چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ توسط اهالی گزارش شده بود که تاکنون موفق به تصویربرداری از آن نشده بودند که خوشبختانه با هوشیاری به عمل آمده و آگاهی بخشی‌های مستمر، این گونه زیبا در استان خراسان رضوی رکورد و مستند شد.

وی گفت: در سال‌های گذشته در شهرستان‌های جغتای، جوین، بردسکن، سبزوار و خواف که از جمله مهمترین زیستگاه‌های مطلوب و ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی قلمداد می‌شود، مشاهدات حضور گونه مذکور توسط دوستداران و محیط‌بانان گزارش شد، اما مستندسازی لازم صورت نگرفته است.

الله‌پور خاطرنشان کرد: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه، می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

۸۰ درصد مناطق تحت پوشش سازمان محیط‌زیست تا پایان سال ارزش‌گذاری می‌شود

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تاکنون ارزش‌گذاری اقتصادی در مناطق زیر پوشش این سازمان در شش استان کشور انجام شده است و تا پایان سال جاری ۸۰ درصد مناطق زیر پوشش مدیریت این سازمان ارزش‌گذاری می‌شود.

وی اظهار کرد: ارزش‌گذاری اقتصادی یعنی ارزیابی کنیم که برای رسیدن به یک منفعت اقتصادی چه چیزی را از دست می‌دهیم. حساسیت مردم نسبت به محیط‌زیست حتی از مسئولان بالاتر است و این نگاه بسیار ارزشمند است، هیچکس در این منطقه از منافع مادی صحبت نمی‌کند، حفظ طبیعت برای مردم در اولویت قرار دارد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه تنوع زیستی در منطقه کرکس بی‌نظیر بوده است، افزود: ۲۹۰ گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و نقش این گونه‌ها در تلطیف آب و هوا بسیار زیاد است و گاهی نقش و ارزش یک بوته از یک تن معدن بیشتر است، کرکس کوه از افتخارات فلات مرکزی ایران است و باید منظر طبیعی آن همیشه حفظ شود، سازمان صمت باید در منطقه حفاظت شده کرکس به وظایف خود عمل کند.

وی اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست مجوز نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را دارد و اینکه چهره منطقه با معدن‌کاوی مخدوش شود قابل قبول نیست، شبکه بیوگرافی منطقه با ریختن باطله معادن در حال نابودی است و معدن‌کاران این منطقه باید به تکلیف خود طبق قانون عمل کنند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: شخص رئیس جمهور گفته‌اند توسعه فرع بر محیط‌زیست است و هیچ طرح عمرانی بدون دریافت مجوز از سازمان محیط‌زیست گلنگ‌زنی نشود، این نشان‌دهنده نگاه عمیق دولت به حفظ محیط زیست است.

کد خبر 663478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.