درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی سالانه ۶ میلیارد دلار است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه حدود شش میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی داریم که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به حوزه تولید محصولات باغبانی کشور است.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی برومندی امروز -پنجشنبه چهارم خردادماه- در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان، اظهار کرد: این همایش برای یکی از محصولات بخش کشاورزی کشور در کردستان که یکی از استان‌های پیشرو در امنیت غذایی است، برگزار می‌شود.

وی افزود: ایران با تنوع اقلیمی بالا جزو یکی از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان با متوسط بارندگی کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر است و آب به عنوان مهم‌ترین نهاده و محدودیت در تولید غذا توانسته با تکیه بر علم، دانش و تلاش کشاورزان و بخش‌های علمی ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات غذایی تولید می‌کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور توانسته‌ایم علاوه‌بر تأمین نیاز داخلی کشور محصولات مختلف در سبد صادرات به سایر کشورها قرار گیرد، ما همیشه به اتاق‌های بازرگانی افتخار می‌کنیم چراکه اگر وجود آن‌ها در کنار بخش کشاورزی نباشد زنجیره تکمیل نمی‌شود.

وی گفت: سالانه حدود شش میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی داریم که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به حوزه تولید محصولات باغبانی کشور است، کردستان یکی از استان‌های بسیاری مهم کشور بوده که متوسط بارندگی بالایی دارد و سالانه سه میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کند.

برومندی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی در کشور مربوط به حوزه باغبانی است.

وی با بیان اینکه ۲۶ میلیون تن محصول در بخش باغبانی در کل کشور تولید می‌شود، افزود: کردستان با یک میلیون و ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که ۵۶ هکتار آن در اختیار بخش باغبانی است سهم مهمی در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در کشور دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کردستان سالانه بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که سهم بخش باغبانی از این میزان ۴۵۰ هزار تن است که بخش زیادی از این میزان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: کردستان در تولید محصول توت‌فرنگی سهم بالایی به خود اختصاص داده است.

برومندی با بیان اینکه ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت توت فرنگی است که کردستان با فاصله، رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است، گفت: ۵۷ درصد توت‌فرنگی کشور در استان کردستان تولید می‌شود و دانش و علم و کست رقم‌های جدید توت فرنگی متعلق به کردستان است.

وی افزود: ۶۵۰ هکتار مساحت گلخانه‌ای توت‌فرنگی کشور است که بیش از ۳۰ هزار تن توت‌فرنگی در آن تولید می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در مجموع فضای باز و گلخانه سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن توت‌فرنگی در کشور تولید می‌شود که شروع تولید این محصول در کردستان رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه تولید دانش‌محور توت فرنگی و تولید پایدار این محصول از اولویت‌های کشور است، گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیارد مترمکعب آب در ایران برای تولید سبزی استفاده می‌شود که باید با برنامه‌ریزی مناسب آن را به کمتر از پنج میلیارد مترمکعب کاهش دهیم.

برومندی افزود: کردستان ظرفیت بالایی برای صنعتی شدن بخش کشاورزی دارد و اگر می‌خواهیم ایرانی توسعه یافته و صنعت قوی داشته باشیم تا به یک بازرگانی قوی جهانی تبدیل شوند باید کار را از حوزه کشاورزی شروع کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این استان در تولید برخی محصولات کشاورزی، تصریح کرد: متوسط تولید توت فرنگی در هکتار در دنیا ۲۲ تن و در کردستان ۱۶ تن است و این به ما می‌گوید که باید در مسیر توسعه کشت توت‌فرنگی در این استان تلاش کنیم.

منبع: فارس

کد خبر 663472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.