عهد بستیم اسیر حاشیه نشویم/ وقت واگذاری میدان رسیده است

معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مثل خیلی جاهای دیگر با مسائلی مواجه بودم اما یک مدیر وظیفه دارد علی‌رغم مشکلات مسیر خود را به‌خوبی طی کند، گاهی اوقات این مسائل به حدی زیاد می‌شود که امکان حرکت وجود ندارد و من فکر می‌کنم اینجا نقطه جابجایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دو قسمت قبلی مصاحبه با مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان که با محوریت بررسی فعالیت‌ها و سیاست‌های این معاونت طی سال‌های اخیر بود، به استراتژی رویداد محوری اشاره شد، استراتژی که بنا به گفته وی باعث افزایش نشاط اجتماعی در بین شهروندان شده و شهر را از حالت خمودگی درمی‌آورد (بخش اول مصاحبه را از این قسمت مطالعه فرمائید). در کنار تشریح و دستاوردهای استراتژی رویداد محوری، وی به نقدهایی که به فعالیت‌های فرهنگی و هنری این معاونت وارد می‌شود همچون موازی کاری فعالیت‌های این معاونت و به‌نوعی ورود به وظایف نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و هنری اصفهان، پاسخ داد.

شاهمرادی در ادامه توفیقات معاونت فرهنگی شهرداری را نتیجه همراهی شورای شهر دانست و تأکید کرد هدف این معاونت تقویت وفاق بین دستگاه‌های فرهنگی است (بخش دوم مصاحبه را از این قسمت مطالعه فرمائید). حال در بخش پایانی مصاحبه که در ذیل از نظر می‌گذارنید وی به موضوعات مهمی در معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اشاره‌کرده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

عهد بستیم اسیر حاشیه نشویم/ وقت واگذاری میدان رسیده است

ایمنا: گفته می‌شود سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان فاقد استراتژی و اهداف بلند است و این استراتژی جای خود را به فعالیت‌های رویداد محور داده است، در این خصوص چه پاسخی دارید؟

شاهمرادی: به نظر بنده این بحث‌ها کارشناسی نیست. در ماه‌های اول که وارد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شدم، چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌ها کامل مشخص بود. به‌تبع اهداف و چشم‌انداز در برنامه‌های سازمان فرهنگی قابل‌مشاهده است و این‌گونه نیست که این اهداف را با بیان کردن، مجدد تکرار کنیم. چرا که با تکرار دچار شعارزدگی می‌شویم، اتفاقی که متأسفانه در برخی از دستگاه فرهنگی یا غیرفرهنگی شاهد آن هستیم.

سیاست‌های سازمان فرهنگی حول محله محوری، خانواده محوری، مردم محوری و خلاقیت محوری تعریف شد و از جمله اهدافی که این سازمان در حوزه خانواده دنبال می‌کند؛ ارتقا فرهنگی شهروندی در حوزه ارتقای مهارت‌های شهروندان است.

این سازمان دارای شورا است و هر شش ماه یک‌بار اهداف و برنامه‌های آن پایش و نظرسنجی می‌شود. همچنین اتفاقات و رویدادها به‌صورت مستمر نظرسنجی و پایش می‌شود و این مهم توسط نهادهای بیرون از شهرداری صورت می‌گیرد.

برخی افراد در وقوع رویدادها به تعبیری نوک کوه یخ را مشاهده می‌کنند این در حالی است که یک کوه یخ دارای عمق است، در جلسات برگزارشده تمام داده‌ها و اطلاعات مستمر و به‌صورت علمی پایش شده و قابل‌اندازه‌گیری است و مبتنی بر همین نتایج اتفاقات و رویدادها رقم خورده و پیش رفته است.

شهر اصفهان در این دوره از مدیریت شهری به معنای واقعی کلمه تلاش کرذه یک شهر پیشرو در حوزه فرهنگی و گردشگری باشد تاجایی که رویدادهای برگزار شده توسط سازمان فرهنگی به دیگر شهرها متناسب با اقتضای موقعیت ایده داده و در حال اجراست.

البته فعالیت‌های ما نیز با ضعف‌هایی همراه بوده و این ضعف‌ها مادام به ما یادآوری می‌شود بر همین اساس تلاش شده بعضی ضعف‌ها شناسایی و برطرف شود.

عهد بستیم اسیر حاشیه نشویم/ وقت واگذاری میدان رسیده است

ایمنا: با تغییر افراد اهداف فرهنگی تغییر می‌کنند؟ برخی دارا بودن اعتبار خوب مالی و هزینه‌کرد زیاد را دلیل جذب مخاطب در رویدادهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مطرح می‌کنند، نظر شما چیست؟

شاهمرادی: در این سازمان تلاش کرده‌ایم که به اتفاقات به‌صورت ریشه‌ای و عمیق نگاه کنیم یعنی سنگ بناهایی که فارغ از نگاه‌های شخصی و قابل اجماع باشد را بنا کنیم. تاکنون اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و بخش عمده‌ای از آن‌ها به اتفاقات ماندگاری در شهر اصفهان تبدیل‌شده و یا خواهد شد.

عملکرد موفق یک دستگاه یا سازمان فرهنگی فقط به بودجه ربط ندارد به‌نوعی همه‌چیز پول و اعتبار نیست، چه بسا دستگاه‌های فرهنگی‌ای که اعتبارات خوبی در اختیار دارند، اما خروجی مطلوبی ندارند.

به نظر می‌رسد در درجه اول باید اصفهان به‌خوبی تفهیم و پس از آن فرهنگ به نحو شایسته معرفی شود تا با این دو فهم طراحی‌هایی انجام داده که به‌واسطه‌ی آن باری از دوش اصفهان برداشته و به مردم کمک شود تا در شهری که زندگی می‌کنند، روبه‌جلو پیش روند. در حوزه فرهنگ و هنر آنچه بسیاری اوقات مشاهده می‌شود این است که برخی مدیران دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی اصفهان و یا فرهنگ را نمی‌شناسند.

اعتبارات روی کاغذ هستند تا انجام و محقق شدن آن‌ها زمان بسیاری لازم است. اتفاقات و رویدادهایی که رقم خورد در حقیقت بر مبنای تبحر و پختگی و سابقه‌ای است که همکاران من در حوزه فرهنگی داشته‌اند چراکه توانسته‌اند با وقت کم و امکانات موجود چنین اتفاقات بزرگی را رقم بزنند. به همکاران خود افتخار می‌کنم و اعتقاد دارم این همکاران در هر جای دیگری حضور داشتند به آن‌ها مدال افتخار اهدا می‌شد. با وجود اتفاقات و رویدادهای بزرگی که رقم خورد امید می‌رود بازهم کارهای بزرگ دیگری انجام شود.

عهد بستیم اسیر حاشیه نشویم/ وقت واگذاری میدان رسیده است

ایمنا: از مدتی قبل مساله استعفای شما مطرح شده در این رابطه توضیح دهید.

شاهمرادی: تلاش می‌کنم فرد امیدوار و روبه‌جلویی باشم و به همکاران خودم حس مثبت القا کنم، این به منزله نبودن سختی نیست، همه افراد در کار و زندگی دارای سختی‌ها و فشارهایی هستند اما من بر اساس روایتی که می‌گوید خوشحالی مؤمن در صورت و غم او در قلبش وجود دارد؛ همیشه سعی می‌کنم خوشحال باشم و خنده بر لبم باشد.

در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مثل خیلی جاهای دیگر با مسائلی مواجه بودم و درعین‌حال یک مدیر وظیفه دارد علی‌رغم مشکلات مسیر خود را به‌خوبی طی کند، گاهی اوقات انسان به‌جایی می‌رسد که احساس می‌کند این مسائل دیگر از حد زیاد است و امکان حرکت وجود ندارد و من فکر می‌کنم اینجا نقطه جابجایی است. حقیقتاً همکاران بنده در حوزه فرهنگی شهرداری خالصانه فعالیت می‌کنند تا حال مردم و حال فرهنگ و هنر، ورزش، گردشگری و… خوب باشد.

متأسفانه برخی عادت دارند اختلاف سلایق را نپذیرفته و این اختلاف سلیقه را به تبعیض تبدیل می‌کنند، در واقع فشارها از ابتدا وجود داشته و بالتبع وقتی حجم کار بالا می‌رود دائماً این فشار افزایش پیدا می‌کند. عهد جمعی بنده و همکاران بر این بوده که لحظه‌ای توقف نکرده و اسیر حاشیه نشویم تا بتوانیم اهداف فرهنگی مدیریت شهری را به جلو پیش ببریم. به هر رو واقعیت این است که گاهی انسان احساس می‌کند ممکن است نیاز باشد میدان را به افراد دیگر واگذار کند.

امیدوارم مردم اصفهان قصور احتمالی و کمبودها را ببخشند و البته اگر خدمتی هم صورت گرفته مرهون لطف و عنایت خداوند متعال و همت همکاران بوده است. امیدوارم حال خوب فرهنگ در شهر اصفهان همچنان ادامه داشته باشد و به دنبال آن مردم هم از اقدامات شهری و فعالیت‌های صورت گرفته رضایت داشته باشند؛ این همان حس خوب شهر زندگی است.

کد خبر 663286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.