شیوع کم‌کاری تیروئید در نوزادان کاشانی سالانه ۱.۱ درصد است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شیوع کم‌کاری تیروئید در نوزادان در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل سالانه حدود ۱.۱ درصد است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نام‌گذاری چهارم تا دهم خردادماه به عنوان هفته جهانی تیروئید اظهار کرد: به علت شرایط زیست‌محیطی و نحوه زندگی، بیماری تیروئید در نوزادان و در بالغان در منطقه تحت پوشش دانشگاه شیوع بالایی دارد.

وی با بیان اینکه غربالگری کم‌کاری تیروئید در نوزادان متولد شده در روزهای سوم تا پنجم تولد از طریق نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزاد در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل انجام می‌شود، افزود: نوزادان مشکوک پس از انجام آزمایش تشخیصی، در صورت تأیید بیماری تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم، آموزش به مردم به‌ویژه زنان باردار در رابطه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان است، ادامه داد: بیماری تیروئید در بیشتر مواقع به علت کمبود دریافت ید کافی از مواد غذایی به بدن به خاطر فقیر بودن خاک منطقه ایجاد می‌شود.

وی گفت: مردم باید در سبد خانوار خود از نمک‌های غنی شده با ید استفاده کنند. زنان باردار نیز در ۱۶ هفته ابتدای بارداری برای جلوگیری از ابتلای نوزاد خود به بیماری تیروئید، از مکمل‌های حاوی ید که در مراکز و پایگاه‌های سلامت تحت پوشش به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنند.

دلاوری با اشاره به نام‌گذاری بیست‌وپنجم ماه می به روز جهانی تیروئید، برای افزایش آگاهی در مورد این غده حیاتی در بدن خاطرنشان کرد: هدف این روز و هفته ایجاد آگاهی و ترغیب مردم به صحبت درباره بیماری‌های غده تیروئید، علل آن و گزینه‌های درمانی موجود است.

کد خبر 663100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.