تاکید وزیر راه و شهرسازی بر توسعه راهگذر شمال- جنوب

وزیر راه و شهرسازی با تشریح اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار ایران راه در راهگذر شمال- جنوب، بهره‌مندی حداکثری برای رونق مبادلات و توسعه مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب را خواستار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، مهرداد بذرپاش در نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه در تهران هشت محور چند جانبه گرایی، مشارکت‌جویی، همسایگی ترانزیتی، رویکرد شبکه‌ای، تسهیلگری، حافظه تاریخی، هوشمندانه و فناورانه و انعطاف پذیر و تاب‌آور را به عنوان اصول حاکم بر ابتکار ایران راه برشمرد.

وی برای بهره‌مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در مسیر شمال- جنوب، راهبردهای اساسی این ابتکار را به این شرح پیشنهاد کرد: حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی، استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال- جنوب به منظور همسان سازی ساز و کارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اقتصادی یا همان اکو، مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرم‌های برخط و اشتراک گذاری اطلاعات و داده‌ها با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور، توسعه همکاری‌ها در حوزه بیمه‌های حمل و نقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه‌های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان‌های پولی دوجانبه جهت دفع خطرهای مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب و همچنین تعمیق همکاری‌های راهبردی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه زیرساخت‌های کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن‌ها.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذی‌نفع و همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است.

بذرپاش ادامه داد: ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه‌ی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذی‌نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد. بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

وی تصریح کرد: از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرن‌ها به عنوان گذرگاه بین قاره‌ای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه‌های تعامل را میان انسان‌ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می‌گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن‌ها و ادیان گوناگون و نیز جریان‌های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج می‌زد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، موید این واقعیات انکار ناپذیر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملاً همسو با مفاهیم بنیادین راهگذر شمال- جنوب آزاد کننده ظرفیت‌های عظیم ناشی از مزیت‌های متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است.

بذرپاش اهمّ مزیت‌های نسبی و رقابتی ابتکار ایران راه را، همجواری راهگذر شمال-جنوب، با قطب‌های تولید و مصرف انرژی جهان، ایجاد ائتلاف‌های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تأمین نوین، پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس، ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت، فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال- جنوب در زیرساخت‌های کلیدی، امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری همه جانبه سازمان‌های منطقه‌ای برشمرد.

کد خبر 663032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.