تسری فرهنگ زائر و زیارت با اجرای طرح «پیشخوان‌ زیارت» در مشهدالرضا(ع)

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به طرح «پیشخوان‌ زیارت» گفت: در پیشخوان زیارت، تسری صفات امام‌ رضا (ع) را دنبال می‌کنیم و از لحاظ فرهنگی درصدد هستیم که فرهنگ زائر و زیارت را تسری دهیم.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح «پیشخوان زیارت» اظهار کرد: این طرح که با هدف پیوند نمادین و اجتماعی حرم مطهر رضوی با شهر، در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار گرفته است، یک برگشت به عقب برای یادآوری فلسفه وجودی مشهدالرضا (ع) است.

وی افزود: این طرح مروری مجدد بر این است که بدانیم در چه شهری زندگی می‌کنیم و اقتضائات زندگی در این شهر زیارتی را بدانیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هر شهر یک فلسفه شکل‌گیری و پیدایش دارد، گفت: فلسفه وجودی مشهد نیز وجود بارگاه منور رضوی است و زائران و مجاوران، به این آستان مقدس پناه آورده و پیرامون آن را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیشخوان زیارت اینگونه بیان می‌کند که منشأ و فلسفه پیدایش این شهر زیارت بوده است و این زیارت نباید فقط در حرم مطهر به عنوان یک کانون، مختص و متمرکز شود، بلکه تمام شهر، حرم است.

حجت‌الاسلام منصوریان تصریح کرد: با تکیه بر این نگاه، رفتاری که زائر در حرم مطهر رضوی دارد، به تمام سطح شهر باید تسری پیدا کند، محدوده حرم مطهر، یک جغرافیای قراردادی است اما در محضر امام رضا (ع) هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در پیشخوان زیارت، تسری صفات امام رضا (ع) را دنبال می‌کنیم و از لحاظ فرهنگی درصدد هستیم که فرهنگ زائر و زیارت را تسری دهیم، اگر غیر این باشد، شهر معنای فلسفی وجود خود را نخواهد داشت.

وی گفت: بافت مشهدالرضا (ع)، مذهبی و زیارتی است و حتی اقتصاد این شهر نیز خدماتی بوده که به زائر گره خورده است.

به گزارش ایمنا، شورای ششم مشهد درصدد است نمادهای زیارت را در این شهر احیا و انسجام شهر و پیوند از دست‌رفته آن با حرم مطهر رضوی را بار دیگر بازآفرینی کند، از این‌رو پیشخوان‌های زیارت با نقش‌های یادآور، نشان‌گذار، جهت‌بخش، منظرگشا و خدمات‌رسان در مبادی ورودی شهر یا کانون‌های محلی برگزیده و حتی محورها و معابر منتهی به حرم مطهر و نیز فضاهای مشرف به حرم امام هشتم (ع) ساخته خواهد شد تا با مشارکت مردم و هماهنگی با نهادهای مسئول و سایر متولیان، همه شهر به‌صورت یکپارچه و منسجم رنگ‌وبوی امام‌رضایی بگیرد.

کد خبر 662773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.