نرخ رشد جمعیت استان اصفهان سال گذشته چه میزان بوده است؟

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رشد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۱، حدود ۰.۶۵ درصد و نرخ رشد جمعیت استان اصفهان ۰.۴۹ درصد بوده است که پایین‌تر از میانگین کشوری بوده، از این‌رو بین استان‌های کشور، استان اصفهان جزو استان‌های با پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت است.

علی پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نرخ رشد جمعیت اظهار کرد: نرخ باروری یعنی اینکه یک زن در طول سن باروری خود (سنی که می‌تواند باردار شود) چند فرزند به دنیا می‌آورد، از این‌رو تعداد فرزندان را نرخ باروری می‌گویند. شاخص دیگری تحت عنوان رشد جمعیت وجود دارد؛ به این معنا که در طول سال در یک منطقه، ۱۰۰ نفر جمعیت چه میزان افزایش یا کاهش پیدا کرده است که این میزان را رشد جمعیت می‌گویند.

وی در پاسخ به این سوال که شاخص نرخ رشد جمعیت چقدر است؟، افزود: رشد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۱، حدود ۰.۶۵ درصد و نرخ رشد جمعیت استان اصفهان ۰.۴۹ درصد بوده است که پایین‌تر از میانگین کشوری بوده، در بین استان‌های کشور، استان اصفهان جزو استان‌های با پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نرخ باروری کلی در کشور ۱.۶۵ است (یعنی یک زن به صورت میانگین در سطح کشور در طول دوران باروری ۱.۶۵ فرزند به دنیا می‌آورد) این عدد در استان اصفهان با احتساب دانشگاه علوم پزشکی کاشان ۱.۴۲ بوده که پایین‌تر از میانگین کشوری است؛ در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به جز دانشگاه علوم پزشکی کاشان این عدد ۱.۳۵ است.

وی درباره هفته جمعیت ادامه داد: سی‌ام اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، به همین مناسبت این روز را به عنوان روز ملی جمعیت نام‌گذاری کردند، همه ساله دستگاه‌ها و متولیان امر، هفته ملی جمعیت را گرامی می‌دارند و برنامه‌های متنوعی دارند.

پارسا گفت: طی دو سال گذشته و بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان‌ماه ۱۴۰۰ به این موضوع به صورت پررنگ‌تر پرداخته شد و موضوع جوانی جمعیت به عنوان یک اولویت و سیاست اصلی و کلی کشور دنبال می‌شود، چرا که جوانی جمعیت در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان به عنوان عامل نشاط، پویایی، تولید، اشتغال و امنیت مطرح شده است.

وی بحران جمعیت را یک ابربحران دانست و خاطرنشان کرد: اگر از بحران جمعیت به عنوان یک ابربحران یاد می‌شود، به این دلیل است که چندین بحران از جمله بحران اقتصادی، تولید و اشتغال را درون خود جای داده است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اگر اکنون به مقوله جوانی جمعیت نپردازیم و این چالش رفع نشود، در آینده نزدیک یک کشور سالمند و پیر خواهیم داشت که پیری و سالمندی نیز یک بحران جدید است.

کد خبر 662694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.