نگاهی به آسیایی‌ترین فینال لیگ قهرمانان اروپا

کمتر از ۲۰ روز دیگر فینال مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان در فاصله‌ای نزدیک به مرزهای ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پایان مرحله نیمه‌نهایی، تکلیف فینالیست‌های لیگ قهرمانان ۲۰۲۳ هم مشخص شد تا اینتر و منچسترسیتی رقیب یکدیگر شوند. مسابقه فینال شنبه، دهم ژوئن (بیستم خردادماه) به میزبانی استادیوم المپیک آتاتورک استانبول برگزار خواهد شد. استانبول که ابتدا میزبانی فینال UCL ۲۰۲۰ را عهده‌دار بود، چند سال پیاپی فرصت پذیرایی از فینالیست‌های اروپایی را از دست داد و به نظر می‌رسد این بار نزدیک‌تر از همیشه به میزبانی این رویداد مهم قرار دارد.

استانبول پیش از این هم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ یکی از جذاب‌ترین فینال‌های لیگ قهرمانان را برگزار کرده است که در آن مقطع در نهایت استیون جرارد، کاپیتان لیورپول جام را بالای سر برد. حالا اما دوباره بعد از گذشت نزدیک به ۱۸ سال، این شانس دوباره به ترک‌ها رسیده است؛ اتفاقی که به‌طور قطع جذابیت فینال UCL را برای مردم کشورهای منطقه از جمله ایرانی‌ها دوچندان می‌کند.

در ادامه به بررسی نکات این فینال جذاب خواهیم پرداخت:

باز هم استانبول، باز هم دوئل ایتالیایی-انگلیسی!

در حالی نمایندگان انگلیس و ایتالیا در فینال به یکدیگر رسیده‌اند که آخرین تقابل تیم‌های دو کشور در دیدار نهایی لیگ قهرمانان، در استانبول بوده است. جایی که میلان پرستاره به مصاف لیورپول رفت و علی‌رغم نیمه نخست آتشین و پیروزی سه بر صفر، از جرارد و هم‌تیمی‌هایش کامبکی باورنکردنی خورد تا کسب جام هفتم UCL خود را به دو سال بعد موکول کند. باید دید آیا دوباره تاریخ تکرار می‌شود یا شاگردان سیمونه اینزاگی جام را با خود به میلان می‌برند؟

نگاهی به آسیایی‌ترین فینال لیگ قهرمانان اروپا

غیبت فرانسوی‌ها پس از ۱۳ سال

با کنار رفتن رئال مادرید در مرحله نیمه‌نهایی، عملاً هیچ بازیکن فرانسوی در فینال ۲۰۲۳ فرصت بازی نخواهد داشت. این در حالی است که اگر رئالی‌ها فینالیست می‌شدند، فرانسوی‌هایی مثل کریم بنزما و ادوارد کاماوینگا می‌توانستند در دیدار نهایی به میدان بروند. این اولین بار طی ۱۳ سال گذشته است که هیچ بازیکنی از فرانسه در فینال لیگ قهرمانان حضور نخواهد داشت. جالب اینکه در آخرین غیبت فرانسوی‌ها در فینال، اینتر میلان در سال ۲۰۱۰ موفق به فتح جام شده بود و به نظر اتفاقات دست‌کم روی کاغذ برای آبی‌مشکی‌ها در حال تکرار است.

نگاهی به آسیایی‌ترین فینال لیگ قهرمانان اروپا

استانبول، شهر اولین‌ها

نکته دیگری که این فینال را از سایر فینال‌ها مجزا می‌کند، تقابل تیم‌هایی است که پیش از این هرگز در دیدار نهایی UCL رقیب یکدیگر نبوده‌اند. اینتری‌ها تاکنون سه بار و سیتیزن‌ها یک‌بار به دیدار نهایی لیگ قهرمان رسیده‌اند. موضوع قابل توجه اینجا است که آخرین باری که فینالیست‌های لیگ قهرمانان برای نخستین بار رودرروی هم قرار می‌گرفتند، سال ۲۰۰۵ و فینال استانبول بود!

۳۸ میلیون تومان ناقابل برای تماشای فینال!

چندی قبل یوفا تعرفه خود برای بلیت‌های دیدار پایانی UCL را اعلام کرد. استادیوم آتاتورک حدود ۷۲ هزار نفر ظرفیت دارد که ۲۰ هزار بلیت آن در اختیار هر تیم قرار می‌گیرد و باقی‌مانده آن، از طریق وبگاه یوفا به فروش گذاشته شده است. بلیت‌هایی که در دسترس عموم قرار دارد، بر اساس موقعیت در ورزشگاه به چهار دسته تقسیم شده است؛ دسته چهارم ۷۰ یورو (۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان)، دسته سوم ۱۸۰ یورو (۱۰ میلیون تومان)، دسته دوم ۴۹۰ یورو (۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) و بالاخره دسته اول که بلیت آن ۶۹۰ یورو (۳۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان) قیمت‌گذاری شده است.

نگاهی به آسیایی‌ترین فینال لیگ قهرمانان اروپا

یوفا در انتظار مرحله دوم انتخابات ترکیه برای تصمیم‌گیری نهایی

اگر چه استانبول در روزهای آینده از یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی سال میزبانی می‌کند اما این روزها جو سیاسی میان مردم ترکیه بر هیجانات فوتبالی ارجحیت دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شده و یکشنبه آتی یعنی هفتم خردادماه مرحله دوم بین «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» برگزار می‌شود. برخی رسانه‌های ورزشی در اروپا می‌گویند یوفا به لیسبون اعلام آمادگی کرده است تا در صورتی که استانبول پس از انتخابات شرایط میزبانی را نداشت، فینال را یک بار دیگر از ترکیه به پرتغال انتقال دهند.

البته تا این لحظه هیچ مرجع رسمی در این خصوص اظهار نظری نداشته و به نظر بلیت شاگردان پپ و اینزاگی، برای استانبول رزرو شده است. حتی چند هفته پیش کاپ لیگ قهرمانان در استانبول رونمایی شد و در یکی از مراکز خرید این شهر برای ساعاتی در معرض دید عموم قرار گرفت.

گزارش از: سروش فدایی‌تهرانی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 662688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.