آمایش دانشگاه علمی‌کاربردی در راستای «تعهد تضمین اشتغال» است

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: دانشگاه علمی‌کاربردی به عنوان یکی از متولیان مهارت و مهارت‌آموزی در آموزش عالی با آمایشی که مبتنی بر اشتغال بوده و تضمین اشتغال دارد تلاش می‌کند تا به سهم خود در اشتغال‌زایی و تحقق شعار سال کمک کند.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حذف تعدادی کدرشته محل از دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، اظهار کرد: براساس برنامه تحولی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی که به تصویب هیئت امنا رسیده است، در کدرشته محل‌های بهمن‌ماه نسبت به مهرماه حدود ۲۵۰۰ کدرشته حذف شد که این تعداد عمدتاً رشته‌های تحصیلی بوده که یا متقاضی نداشته یا وضعیت بازار اشتغال آن‌ها وضعیت مناسبی نداشت.

وی افزود: براساس سند آمایش استانی و برنامه راهبردی که دانشگاه جامع علمی کاربردی داشت از حدود ۹ هزار کدرشته به ۶۳۰۰ کد رشته رسیدیم و بناست مجدد در مهرماه سال جاری این سیاست اصلاحیه کدرشته ادامه پیدا کند؛ به احتمال زیاد کدرشته محل‌هایی که تاکنون مصوب شده به حدود ۵۲۰۰ کدرشته برسد که ممکن است این عدد به صورت جزئی افزایش یا کاهش داشته باشد.

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: نکته قابل توجه جایی است که به‌رغم حذف حدود ۲۶۰۰ کدرشته در بهمن‌ماه نسبت به مهرماه نسبت به زمان مشابه حدود ۲۰ درصد رشد رشته‌های دانشجویی در سراسر کشور را شاهد بودیم.

وی گفت: در سطح استان اصفهان نیز همین اتفاق رخ داد و آمار کدرشته‌ها اصلاح قابل توجهی داشت؛ در سطح استان اصفهان نیز در بهمن سال گذشته ۲۳۷ کدرشته داشتیم این در حالی است که در مهرماه حدود ۳۵۰ کدرشته وجود داشت، از این رو نزدیک به ۱۰۰ کدرشته حذف کردیم، اما با تمام این اتفاقات وضعیت پژوهش استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر شد؛ همچنین استان اصفهان در کشور رتبه دوم پذیرش را در بهمن ۱۴۰۱ کسب کرد که این عدد قابل توجه است.

مالکی با اشاره به نقش دانشگاه علمی کاربردی در تحقق شعار سال، ادامه داد: رویه‌ای که از ابتدای سال جاری در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای نخستین بار آغاز شد و هیچکدام از زیرنظام‌های آموزشی چنین ادعایی را ندارند، تضمین اشتغال برای اجرای برخی کدرشته و دوره‌ها است.

وی اضافه کرد: دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان در مهرماه سال جاری مرکز جدید در شهرک سلامت ایجاد می‌کند که این مرکز حدود سه کدرشته جدید دارد؛ در این کدرشته‌ها تمام پذیرفته‌شدگان درصورتی که شاغل نباشند به صورت مستقیم و غیرمستقیم دانشگاه تعهد اشتغال نسبت به آن‌ها خواهد داشت؛ یعنی فارغ‌التحصیلان سه کدرشته که عمدتاً در حوزه رشته‌های مرتبط با تجهیزات پزشکی است بعد از فارغ‌التحصیلی در مجموعه شهرک سلامت می‌توانند مشغول به کار شوند.

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان افزود: علاوه‌بر مجموعه شهرک سلامت، حدود ۲۰ کدرشته دیگر در مراکز مختلف در سطح استان وجود دارد که هر مرکز به پنج تا ۲۰ نفر متقاضی تعهد اشتغال داده است.

وی ادامه داد: با ایجاد دوره‌های جدید نگاهی ویژه به بحث اشتغال ایجاد می‌شود، همچنین مرکز با درخواست اجرای یک دوره زمانی که متقاضی تحصیل در آن مرکز فارغ التحصیل می‌شود، باید برای اشتغال آن فرد به صورت مستقیم و غیرمستقیم برنامه داشته باشد که مقدار این روند در دوره‌های پذیرش آینده بیشتر خواهد شد.

مالکی خاطرنشان کرد: درصورتی که دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تعهد تضمین اشتغال برای رشته‌ای داشته باشد، مرکز مجاز خواهد بود تا سه برابر سقف مجاز شهریه دریافت کند از این رو دانشجو و متقاضی زمانی که متوجه می‌شود بعد از دو سال اشتغال تضمین شده خواهد داشت میل بیشتری به پرداخت شهریه و شرکت در دوره‌ها را تجربه خواهد کرد.

وی گفت: دانشگاه علمی‌کاربردی به عنوان یکی از متولیان مهارت و مهارت‌آموزی در آموزش عالی با آمایشی که مبتنی بر اشتغال بوده و تضمین اشتغال دارد تلاش می‌کند تا به سهم خود در اشتغال‌زایی و تحقق شعار سال کمک کند.

کد خبر 662673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.