باغ رضوان، ۳۵ درصد از درختان شرق اصفهان را تأمین کرده است

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه باغ رضوان حدود ۳۵ درصد از درختان شرق اصفهان را تأمین کرده است، گفت: این فضای سبز متراکم نخستین سپر دفاعی شهر در برابر هجوم ریزگردها در شرق اصفهان است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، «علی حاجیان» اظهار کرد: فضای سبز باغ رضوان با مساحت بیش از ۱۵۰ هکتار، حدود چهار و نیم درصد از کل فضای سبز تحت اختیار شهرداری اصفهان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر چهار درصد از کل درختان شهر اصفهان و حدود ۳۵ درصد از درختان شرق اصفهان در این محدوده قرار دارد، افزود: فضای سبز شرق اصفهان امری حیاتی برای شهر محسوب می‌شود، چراکه در زمان گسیل یافتن ریزگردها به ویژه در فصل تابستان و آغاز وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، فضای سبز باغ رضوان اولین لایه حفاظتی شهر برای جلوگیری از ورود ریزگردها محسوب می‌شود.

پوشش ۸۰ هکتاری درختان سوزنی‌برگ در باغ رضوان

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اعلام اینکه حدود ۲۵ هکتار از فضای سبز باغ رضوان شامل درختان زیتون و بیش از ۸۰ هکتار شامل درختان سوزنی برگ است، تاکید کرد: درختان سوزنی‌برگ ماده‌ای به نام فیتونسید تولید می‌کنند که این ماده هم نابودکننده باکتری‌ها، قارچ‌ها، موجودات تک سلولی و برخی حشرات است و هم برای انسان حالتی فرح‌بخش و شادی‌آور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه می‌توان باغ رضوان را یک باغ گیاه شناسی دانست، خاطرنشان کرد: در باغ رضوان بیش از ۷۰ گونه درخت و درختچه وجود دارد و درختان پرتعداد آن شامل بیش از ۳۲ هزار اصله کاج تهران، بیش از ۲۰ هزار اصله سرو نوش، بیش از ۱۷ هزار اصله درخت زیتون و حدود ۹ هزار اصله درخت توت است.

پوشش متراکم فضای سبز، سپری در برابر بادهای شدید

حاجیان، کاهش دمای سایه درختان باغ رضوان را از دیگر مزایای فضای سبز این منطقه دانست و اظهار کرد: با وجود اینکه فضای سبز باغ رضوان در شرقی‌ترین نقطه شهر قرار گرفته و با گرمای شدیدی مواجه است، اما کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی، منجر به ایجاد فضای سبز جنگلی در این منطقه شده و دمای زیر درختان آن را حداقل پنج تا شش درجه نسبت به سایر نقاط کاهش داده است. همچنین درختان در این منطقه جلوی جذب اشعه مادون قرمز خورشید را گرفته و گرمای هوا را برای انسان قابل تحمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه پوشش متراکم درختان باغ رضوان مانعی در برابر وزش بادهای شدید و طوفان‌های لحظه‌ای است، تاکید کرد: مراسم عزاداری در باغ رضوان در خیمه‌هایی به مساحت حدود ۱۰۰ مترمربع برگزار می‌شود که اگر پوشش متراکم درختان باغ رضوان مانعی در برابر طوفان‌های لحظه‌ای نبود، برگزاری این مراسم با مخاطراتی روبه‌رو می‌شد.
به گفته او، این پوشش گیاهی از حیث شهری و اجتماعی نیز حائز اهمیت است، چراکه پوشاننده برخی از مناظر نامطلوبی است که در فضای بیرونی باغ رضوان وجود دارد.

نیاز آبی ۲ میلیون مترمکعبی باغ رضوان در سال

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به مواجهه شهر اصفهان با کم‌آبی طی سال‌های اخیر و نیاز آبی دو میلیون مترمکعبی فضای سبز باغ رضوان در سال توضیح داد: به دلیل خشک شدن چاه‌ها و کمبود منابع آبی، باغ رضوان عملاً یک سوم از میزان نیاز آبی خود را در اختیار دارد و برای تأمین مابقی آن بر اساس شعار مدیریت شهری در این دوره در خصوص دستیابی به شهر هوشمند، هوشمندسازی توزیع شبکه آب را در دست اقدام و مطالعه قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: روند هوشمندسازی توزیع شبکه آب در باغ رضوان بر دو الگو استوار است که یکی از آنها مدل «آب خاک گیاه» است. بر اساس این الگو، نیاز آبی گیاه با توجه به رطوبت نسبی هوا، بافت خاک و سایر معیارهای هواشناسی و جغرافیایی تأمین و هنگام تشخیص تشنگی گیاه توسط سنسورها، آبیاری درختان انجام می‌شود.

حاجیان گفت: در حال حاضر آنچه باعث موفقیت نسبی کارکنان فضای سبز باغ رضوان شده است وجود شبکه تحت فشار است که بیش از ۹۵ درصد فضای سبز این منطقه را آبیاری می‌کند و صرفاً نقاط خاصی از باغ رضوان مانند دامنه کوه و مناطق حفاظتی از طریق تانکر آبیاری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری نسبت به برگزاری رویدادهای مرتبط با درختکاری و فضای سبز در باغ رضوان عزم ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته همزمان با هفته درختکاری «پویش درخت یاری» توسط مدیریت باغ رضوان برگزار و به مطالبه چندین ساله شهروندان به منظور کاشت درخت در باغ رضوان پاسخ داده شد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان بر نقش حمایت‌گرانه معاونت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در حفظ و توسعه فضای سبز آرامستان باغ رضوان تاکید کرد و یادآور شد: سال گذشته نیز در هفته درختکاری طرح احداث بهستان در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع اجرا شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

کد خبر 662658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.