اعتبارات درمان ناباروری افزایش می‌یابد

سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان از قانون جوانی جمعیت هزینه شده و تصور این است که نیاز اعتبارات درمان ناباروری در سال جاری بیشتر و اعتبار این قانون حداقل دو برابر بیشتر از سال گذشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به لزوم افزایش دو برابری اعتبارات درمان ناباروری در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در این زمینه ۲,۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ از قانون جوانی جمعیت هزینه شده است، البته این رقم در اعتباری که به سازمان اختصاص دادند نزدیک ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و ما از سایر منابع این رقم را به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان رساندیم.

وی افزود: تصور این است که به طور قطع نیاز اعتبارات درمان ناباروری در سال جاری بیشتر و باید اعتبار قانون حداقل دو برابر شود که به رقم ۱,۷۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری رسیده است و امیدواریم بتوان این امر مهم را مدیریت کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون زوج نابارور در کشور داریم، گفت: با این حساب و در نظر گرفتن هزینه‌های بخش خصوصی حداقل باید ۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) بودجه در این زمینه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در واقع قیمت تمام شده بخش خصوصی بالاتر است و ما نیز در حد تعرفه خصوصی نمی‌توانیم پرداخت کنیم، طبق قانون در بخش دولتی ۹۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنیم اما در سایر بخش‌ها ما ۹۰ درصد هزینه تعرفه عمومی غیر دولتی را پرداخت می‌کنیم که بازهم اختلاف و پرداخت از جیب مردم اتفاق می‌افتد.

ناصحی در خصوص پرداخت‌های بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد، تصریح کرد: کل هزینه‌های بخش خصوصی سال قبل که اسناد آن را دریافت کردیم، پرداخت شده و بدهی به مراکز خصوصی در سال ۱۴۰۱ نداریم. در سال ۱۴۰۲ نیز سهم سازمان به داروخانه‌ها داده شد و در مراکز دولتی هم تا پایان سال قبل پرداخت بخش بستری انجام شده و سایر موارد نیز پرداخت کامل بوده و تا پایان هفته هم با تخصیص اخیر سازمان برنامه و بودجه حداقل دو ماه از بدهی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی - دانشگاهی انجام خواهد شد.

۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه

علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری لقاح خارج از رحم (IVF) و تلقیح درون رحمی (IUI) و ۷۰ درصد هزینه خدمات سرپایی مرکز درمان ناباروری ابن سینا تحت پوشش بیمه است؛ همچنین امیدواریم در آینده نزدیک سلول درمانی نیز جز درمان‌های کلاسیک و متداول پزشکی کشور ثبت شود.

وی افزود: بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دولت با حمایت از هزینه‌های ناباروری، فرصت خوبی را برای درمان زوجین نابارور فراهم کرده است، این فرصت امکان دارد همیشگی نباشد. چنین فرصتی به وضعیت اقتصادی کشور و اختصاص بودجه از سوی دولت و حمایت سازمان‌های بیمه بستگی دارد؛ امیدواریم این پوشش‌ها امسال نیز ادامه یابد و زوجین نابارور بتوانند با حمایت از این بودجه‌ها، اقدام به باروری کنند.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که آیا سلول درمانی نیز اکنون تحت پوشش بیمه قرار دارد؟ تصریح کرد: سلول درمانی هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، اما امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، این روش درمانی نیز جز درمان‌های کلاسیک و معمول پزشکی کشور ثبت شود و خدمات آن نیز تحت پوشش سازمان‌های بیمه نیز قرار بگیرد.

کد خبر 662622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.