روزی به‌نام «شهرکرد»؛ برگزاری ۳۳ عنوان برنامه در بام ایران

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: ایجاد همبستگی میان اقوام و توسعه شهری از اهداف نام‌گذاری یک روز به نام «شهرکرد» است و معرفی این شهر به‌عنوان مرکز استان، نیازمند همدلی و همکاری است تا کمبودهایی که شهرکرد در مقایسه با دیگر شهرها دارد، شناسایی و برای رفع آن‌ها تلاش شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت‌های علمی در مورد تاریخ شهر، دیدگاه‌های بسیاری را در ارتباط با تعریف و منشأ شهر از دیدگاه‌های بوم‌شناختی گرفته تا مذهبی و سیاسی و از دیدگاه‌های مبتنی بر ساختار صرف شکلی تا ساختار عملکردی پدید آورده است؛ گرچه این امر کمک ارزشمندی به بررسی‌های مربوط به شکل شهر می‌کند اما ابعاد اجتماعی _فرهنگی شهر را نادیده گرفته است، شهر محصول کالبدی فعالیت‌های اجتماعی _مذهبی و اقتصادی ساکنان آن است.

شناخت محیط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک مجتمع شهری، نقش کلیدی در تحقق شکل شهر پایدار و منسجم دارد، از این‌رو نه‌تنها شکل شهر، بلکه فرایندهایی که هنگام شکل‌گیری شهر نقش دارد، همواره باید مورد توجه قرار داد؛ تخریب میراث یک شهر تخریب هویت و اصالت آن شهر است، در واقع میراث تاریخی یک شهر نباشد دیگر چه چیزی برای فخر ساکنان باقی نمی‌ماند.

مسئولان ادوار قبل در شهرکرد، یکی از علل نام‌گذاری «روز شهرکرد» را سالروز هجرت امامزادگان دو معصوم حلیمه و حکیمه خاتون به شهرکرد عنوان کردند این در حالی است که شهرکرد در فصل بهار آب و هوای متنوعی داشته و به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه آب و هوای مطبوع آن مسافران بسیاری را راهی این شهر می‌کند و این نیز می‌تواند یکی از علل انتخاب این روز باشد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۳۳ عنوان برنامه در روز ۳۱ اردیبهشت به مناسبت روز شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مصطفی حیدری، رئیس شورای اسلامی شهرکرد درباره فلسفه نامگذاری روزی به نام شهرکرد و برنامه‌های تدارک دیده شده برای گرامیداشت این روز است.

روزی به‌نام «شهرکرد»؛ برگزاری ۳۳ عنوان برنامه در بام ایران

هجرت امامزادگان حکیمه و حلیمه خاتون به شهرکرد علت نامگذاری روزی به نام شهرکرد

ایمنا: علت نامگذاری سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه به نام «روز شهرکرد» چیست؟

حیدری: ششمین آئین نکوداشت روز شهرکرد پایتخت نمد ایران را به شهروندان مهربان این شهر تبریک می‌گویم، نام‌گذاری این روز به نام روز شهرکرد بیشتر به دلیل هجرت امامزادگان حکیمه و حلیمه خاتون به شهرکرد که در گذشته «دهکرد» نام داشت، بوده است.

شهرکرد به «بام ایران» معروف است، این نام‌گذاری نه تنها به دلیل ارتفاع شهر، بلکه به علت دید بلند مردم این دیار است و هر کسی در شهرکرد زندگی می‌کند، فارغ از قومیت و گویش و سلیقه‌های اجتماعی، شهروند شهرکرد محسوب می‌شود و باید این روز را روز شهر خود بداند.

جلوگیری از مهاجرت سرمایه‌گذاران، جوانان و فعالان

ایمنا: آیا هنگام نامگذاری روز شهرکرد، توسعه شهری آن مدنظر بوده است؟

حیدری: ایجاد همبستگی میان اقوام و توسعه شهری از اهداف نام‌گذاری این روز است و شهرکرد باید به عنوان مرکز استان به‌طور واقعی معرفی شود، این امر نیازمند همدلی و همکاری است تا کمبودهایی که شهرکرد در مقایسه با دیگر شهرها دارد شناسایی و برای رفع آن‌ها تلاش شود.

اکنون که شهرکرد به دلیل مرکزیت استان میزبان اقوام متفاوت است، باید مردم این شهر نیز با همدلی و وفاق فردای روشنی برای فرزندان خود رقم بزنند؛ جلوگیری از مهاجرت سرمایه گذاران، جوانان و فعالان و نیز کاهش نرخ بیکاری را دو هدف برنامه‌ریزی شده برای توسعه شهرکرد می‌دانیم و لازمه تحقق این اهداف امیدآفرینی، فراهم کردن زیرساخت‌ها، حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا و جذب سرمایه‌های فکری و اقتصادی است.

شهرکرد نمودی از آداب و رسوم چهارمحال‌وبختیاری است

ایمنا: شهرکرد به‌عنوان پیشانی استان چهارمحال‌و بختیاری چگونه می‌تواند معرف این استان باشد؟

حیدری: رونق شهرکرد موجب تحول در همه استان خواهد شد، شهرکرد ویترین زیبا و کاملی از همه استان است و نماد و نمودی از فرهنگ و آداب و رسوم و سنن چهارمحال‌وبختیاری در آن خلاصه شده است و در حقیقت عصاره چهارمحال‌وبختیاری است.

به‌مناسبت ششمین سالروز نکوداشت روز شهرکرد ۳۳ عنوان برنامه در حوزه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری با همکاری دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است، نخستین برنامه روز شهرکرد با برگزاری همایش ورزش پهلوانی روز بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه با حضور ۳۰۰ ورزشکار و رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی کشور با محوریت آغاز برنامه‌های هفته فرهنگی شهرکرد توسط اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرکرد برگزار شد.

پوستر و تندیس این روز و فضاسازی فرهنگی و تبلیغی با بهره‌گیری از ظرفیت ۳۰ بیلبورد شهری و چهار تابلو پازلی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و آذین‌بندی شهر با پرچم‌های اهتزاز رنگی مزین به نام «شهرکرد، شهر مهربانی» توسط مدیریت ارتباطات شهرداری و کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های مهم عمرانی سال نیز انجام می‌شود.

روزی به‌نام «شهرکرد»؛ برگزاری ۳۳ عنوان برنامه در بام ایران

شهرکرد نورافشانی شد

ایمنا: دیگر برنامه‌هایی برای روز شهرکرد چیست؟

حیدری: مراسم نورافشانی در تپه نورالشهدا در شامگاه سی‌ام اردیبهشت‌ماه توسط ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شهرکرد و فرماندهی انتظامی شهرستان شهرکرد انجام شد، راه‌اندازی کارناوال شادپیمایی با عروسک‌های خیابانی توسط کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان، مسابقه آشپزی و غذاهای محلی توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرستان شهرکرد برگزار خواهد شد.

برنامه‌های فرهنگی هنری در چند مسجد محوری شهر با محوریت مفاخر روحانی شهرکرد توسط کانون فرهنگی هنری مساجد استان و جشنواره بادبادک‌ها در دشت شهرکرد توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

ساخت دو قطعه موسیقی و نماهنگ صوتی و تصویری ویژه روز شهرکرد توسط هنرمندان استان نیز توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد صورت گرفت، فراخوان عکس شهرکرد با موضوعات مختلف و برپایی نمایشگاه و تجلیل از برترین‌ها و فراخوان شعر، داستان کوتاه و نقاشی ویژه دانش‌آموزان و تجلیل از برگزیدگان نیز با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد، انجمن سینمای جوان استان و آموزش‌وپرورش استان برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه خیابانی صنایع دستی با حضور هنرمندان استان به مدت یک هفته توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یکی دیگر از برنامه‌ها و برگزاری جشن بزرگ مردمی نکوداشت روز شهرکرد توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد، دیدار و تجلیل از فعالان حوزه فرهنگ و هنر توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رونمایی از تمبر ششمین نکوداشت روز شهرکرد توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد و با مشارکت اداره پست استان انجام می‌شود.

به مناسبت روز شهرکرد پنج نمایش خیابانی با محتوای فرهنگ شهروندی در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت‌ماه در پنج نقطه شهر توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد و با همکاری انجمن سینمای جوان استان برگزار می‌شود.

افتتاح مرکز شهرکردشناسی و دبیرخانه شهر ملی نمد

ایمنا: شهرکرد به شهر ملی نمد معروف است، آیا در این زمینه اقدامی انجام شده است؟

حیدری: سرود پاتوقی در شش نقطه شهر توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد، دو میزگرد با عناوین مدیریت شهری و شهرکردشناسی با حضور شهرداری، نخبگان و هنرمندان ملی و استانی با همکاری صدا و سیمای استان و مدیریت ارتباطات شهرداری شهرکرد نیز برگزار می‌شود.

ناوگان حمل‌ونقل شهری با همکاری سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد و بازدید از موزه‌ها و اماکن گردشگری امروز با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان رایگان است، تجهیز کامل و افتتاح سالن ورزشی امیرکبیر با حضور مسئولان استان و شهرستان و افتتاح پیست دوچرخه‌سواری بانوان در محل پارک بانوان و استقرار ایستگاه ویژه و ۲۰ دستگاه دوچرخه توسط مدیریت‌شهری اجرا می‌شود.

افتتاح مرکز شهرکردشناسی و دبیرخانه شهر ملی نمد در محل مجتمع تجاری لاله، افتتاح ساختمان نشاط به عنوان ساختمان جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، رونمایی از کتاب داستان‌های شهروندی، غبارروبی مرقد مطهر امامزادگان دو خاتون شهرکرد، دیدار مسئولان و مدیران مجموعه مدیریت شهری با خانواده معظم شهدا و برگزاری پیاده‌روی عمومی نیز از دیگر برنامه‌های این روز است.

کد خبر 662444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.