۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
اراک در مسیر توسعه

مدیریت شهری اراک تلاش دارد سال جاری در راستای پاسخگویی به مهم‌ترین مطالبات شهروندان، طرح‌هایی را به منظور افزایش سرانه‌های تفریحی و کاهش معضل ترافیک اجرا و در این مسیر از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شناسایی نیازهای شهروندان و انجام مطالعات امکان‌سنجی برای اجرای پروژه‌های شهری حیاتی است، در غیر این صورت ممکن است طرح‌های شهری هیچ سنخیتی با نیازهای شهر و شهروندان نداشته باشد. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های شهری در شهرهای مختلف کشور به دلیل نبود زیرساخت‌های اساسی از جمله منابع مالی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، با این وجود مدیریت شهری در تلاش است با اولویت‌بندی، جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ظرفیت‌های آن طرح‌های مورد نیاز شهروندان را اجرایی کند و بهره‌برداری برساند.

تمام شهرها و کلان‌شهرهای کشور کم و بیش با مسئله کمبود منابع و طرح‌های بر زمین مانده روبه‌رو هستند؛ لذا مدیران شهری باید به نحوی برای پروژه‌های خود برنامه‌ریزی کنند تا هم مصوبات قانونی و نظارتی مورد نیاز در کمترین زمان ممکن انجام شود و هم بتوان از تنگناهای مختلف عبور کرد، در این فرآیند پیش‌بینی منابع درآمدی و جذب سرمایه‌گذار از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

محدودیت‌ها، چالش‌ها و مسائل خاصی که با رشد جمعیت شهری و افزایش نرخ شهرنشینی و شهرگرایی به ویژه در کلان‌شهرهایی همچون اراک به وجود آمده از گستردگی و فراوانی بالایی برخوردار است، از جمله مهم‌ترین این مشکلات در اراک کمبود مراکز تفریحی و رفاهی و مشکلات ترافیکی شهر است که بار زیادی را به شهر و مدیریت شهری تحمیل می‌کند و آسایش شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیریت شهری جدید اراک طی دو سال گذشته در راستای حل این معضلات گام برداشته و تلاش دارد سال جدید چندین پروژه تفریحی و ترافیکی را با مشارکت سرمایه‌گذار اجرا کند تا سرانه فضاهای تفریحی و گردشگری شهر افزایش پیدا کند و از معضلات ترافیکی شهر تا حدی کاسته شود.

اراک در مسیر توسعه

بازگشایی معابر (طرح ۲۴ متری) از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری در سال جدید است

علیرضا کریمی، شهردار اراک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: امسال براساس نیازهای شهروندی امکان اجرای بعضی پروژه‌های جدید مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و قصد داریم پس از اینکه طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، پروژه‌های نیمه‌تمام شهر را کامل کردیم به اجرای این طرح‌های جدید بپردازیم.

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به هوشمندسازی ماشین‌آلات عمرانی، ایجاد یا بهبود ترمینال‌های شهری، تداوم پروژه پیاده‌راه‌سازی و خط ویژه دوچرخه‌سواری، بازطراحی میدان اصلی شهر، پیگیری پروژه دره گردو، احداث پارکینگ‌های سطح شهر و روان‌سازی ترافیک در حوزه عمرانی و شهرسازی اشاره کرد.

شهردار اراک تصریح می‌کند: احداث زیرساخت‌های ورزش همگانی در سطح شهر، اجرای پروژه‌های نشاط اجتماعی، توسعه سرانه‌های فرهنگی و هنری از دیگر پروژه‌هایی است که امسال در حوزه فرهنگی اجرا خواهد شد، در این راستا می‌توان به پیش‌بینی احداث پارک‌های موضوعی و مجتمع‌های چندعملکردی در محلات مختلف شهر اشاره کرد.

کریمی ادامه می‌دهد: بازگشایی معابر (طرح ۲۴ متری) از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری در سال جدید است که پس از سال‌ها بلاتکلیفی آغاز شده و در حال انجام است؛ تاکنون بعضی پلاک‌ها در تملک شهرداری قرار گرفته است و تلاش داریم این طرح را سال جاری به سرانجام برسانیم.

اراک در مسیر توسعه

جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های تفریحی و گردشگری شهر

سیدفرامرز مهاجرانی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک می‌گوید: سال جدید چندین پروژه سرمایه‌گذاری کلید خواهد خورد که تأثیر خوبی در بهبود فضای گردشگری شهر خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: سازمان اجرای پروژه ۱۴۵ واحدی شهر صنعتی که یک مجموعه تجاری و مسکونی به شمار می‌رود را در دست اقدام دارد که در هفت طبقه و یک پیلوت با ۱۶۰۰ مترمربع بخش تجاری اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: دو پروژه مسکونی و تجاری دیگر در خیابان جنت با پنج طبقه روی پیلوت، ۵۲۰۰ مترمربع زیربنا و ۴۲۵ مترمربع بخش تجاری و میدان، ۴۵ واحد مسکونی و ۳۰۰ مترمربع بخش تجاری در قالب مشارکت با سرمایه‌گذار اجرا خواهد شد و در حال اخذ پروانه برای تغییر کاربری به منظور اجرای این پروژه‌ها هستیم.

مهاجرانی تصریح می‌کند: اقدامات خوبی برای اجرای پروژه در اراضی مستوفی انجام و در این زمینه تعامل خوبی با اداره کل راه و شهرسازی انجام شده است، چنانکه این اراضی به شهرداری تحویل داده شود پروژه آغاز خواهد شد؛ سرمایه‌گذار طرح در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری به امضا رسانده است و در حال تعریف یک پروژه گردشگری در این منطقه هستیم.

وی اظهار می‌کند: رایزنی‌هایی برای ایجاد پارک آبی در اراک انجام شده است، اما از آنجا که هزینه‌های اجرای این پروژه بالا است تا کنون نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده و تنها جانمایی پروژه انجام شده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک تاکید می‌کند: پروژه فود استریت شهر اراک نیز در محله انعقاد قرارداد است، سرمایه‌گذار آن تعیین شده است و به زودی عملیات عمرانی آن در انتهای هپکو آغاز خواهد شد.

کد خبر 662413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.