معرفی انواع سبک های موسیقی | آشنایی با ۶ سبک پر طرفدار

در طول تاریخ موسیقی دچار تغییرات زیادی بوده است و بوجود آمدن انواع سبک های موسیقی از تغییراتی بوده است که دامنه‌ی علم موسیقی را برای علاقمندان به این حوزه وسیع تر کرده است.

سبک های مختلف موسیقی بر اساس نوع اجرا، آلات موسیقی و نوازندگان، تاریخ و جغرافیای مناطق بوجود آمده یا دچار تغییراتی شده اند.

همه‌ی ما ذاتا به یک سری از موسیقی‌ها علاقه بیشتری داریم و بدون آن که اطلاعاتی در مورد سبک موسیقی داشته باشیم هر روز زمانی را به گوش کردن آنها اختصاص میدهیم. در ادامه چند نمونه از متداول‌ترین انواع موسیقی را بررسی کرده‌ایم.

انواع سبک های موسیقی

اگر بخواهیم نگاهی کلی به سبک های موسیقی داشته باشیم میتوانیم آن را به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم بندی کنیم. همه‌ی ما کم و بیش با سبک های مورد استفاده در ایران آشنا هستیم که آن را به اسم سبک سنتی میشناسیم.

سبک سنتی در شهر های مختلف به شکل های متفاوت و با سازهای مختلفی ظاهر شده اند. البته در همه جای دنیا سبک های متفرقه نیز بسیار وجود دارد که کمتر به محبوبیت رسیده و اکثریت شناختی از آن ندارند که آن را با عنوان موسیقی ملل ثبت کرده اند.

اگر بخواهیم لیستی از مهمترین سبک ها که سراسر دنیا به محبوبیت خاصی رسیده اند را نام ببریم میتوانیم این سبک ها را معرفی کنیم:

  • کلاسیک (Classical music)
  • پاپ (Pop music)
  • راک (Rock music)
  • بلوز (Blues music)
  • هیپ هاپ (Hip Hop music)
  • سنتی ایرانی

۱) سبک کلاسیک

سبک کلاسیک که میتوان گفت شروع آن سال 500 میلادی است نمونه یک سبک هنری و هنرمندانه غربی است که دارای قواعد سخت گیرانه و پیشرفته ای است که قطعا از جایگاه بالایی در موسیقی برخوردار است.

در سبک کلاسیک معمولا قطعات با اجراهای گروهی و استفاده از سازها و نفرات، تحت عنوان ارکستر سمفونی مینوازند.

برای یک اجرای گروهی در سبک کلاسیک معمولا از سازهایی مانند: پیانو، ترومبون، ترومپت، ویولن، چنگ، فلوت، کلارینت، گیتار، ساکسفون و ساز ملودیکا استفاده میشود.

هنرمندان و نوازندگان بسیار مشهوری در این سبک کار کرده اند که شهرت جهانی کسب کرده اند. برخی از این موسیقیدانان بزرگ نظیر یوهان سباستین باخ، فردریک شوپن، لودویگ وان بتهوون میباشند.

در سبک موسیقی کلاسیک معمولا قطعات همراه با تعداد زیادی از نفرات، تحت عنوان ارکستر سمفونی نواخته، ضبط و اجرا می‌شوند. همچنین عمل پارتیتور نویسی (Partitur) در موسیقی از همین سبک کلاسیک شروع شد و به دیگر سبک‌ها و گروه‌های موسیقی راه پیدا کرد. با پارتیتور نویسی توسط تنظیم کنندۀ قطعه، نوازندگان در برگه‌ای که مقابل خود دارند متوجه می‌شوند که هر کدام در هر قسمت چه وظیفه‌ای بر عهده دارند.

۲) سبک پاپ

یکی دیگر از محبوب ترین و پر طرفدار ترین سبک های موسیقی دنیا سبک پاپ است. ظهور این سبک از سال 1950 در آمریکا و بریتانیا بود و در حقیقت نام این سبک از محبوبیت بسیار زیاد و استقبال بسیاری از مردم گرفته شد.

نام گذاری سبک پاپ از کلمه Popular music به معنای موسیقی مردمی یا محبوب گرفته شده است. این سبک موسیقی از انعطاف پذیری بسیار زیادی برخوردار است و داخل ایران نیز به نام پاپ ایرانی به محبوبیت رسیده است.

سازهایی که در سبک پاپ مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: گیتار آکوستیک، گیتار الکترونیک، پیانو، درامز، ویولن، ساکسیفون و...

۳) سبک راک

شروع جنجالی سبک پاپ دهه 50 میلادی در آمریکا بود که نام آن از راک اند رول نشات گرفت. سازهایی که در این سبک مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: گیتار الکترونیک، هارمونیکا، درامز، پیانو، گیتار آکوستیک و...

از سبک های مرتبط با سبک راک میتوان سبک هایی را نظیر بلوز، کانتری، هیپ هاپ و جز نام برد. سبک راک یکی از پر طرفدار ترین سبک های موسیقی است که در دهه 60 میلادی نام آن از راک اند رول به راک تغییر کرد.

با ورود این سبک به دهه 60 با گسترده شدن این سبک در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا رواج بسیار یافت. تشخیص سبک موسیقی راک بسیار مشکل است.

از نشانه های آن میتوان به یک ملودی ریتمیک با ریتم 4/4 اشاره کرد که روی ضرب هایی که قوی اجرا میشوند بسیار تاکید دارد. بلند بودن صدای قطعات راک نیز یکی دیگر از ویژگی های این سبک است.

۴) موسیقی بلوز

بلوز نیز یکی دیگر از سبک‌های مهم دنیای موسیقی است که پیدایش آن ریشه در تاریخ آمریکایی‌های آفریقا تبار، ترانه‌های کارگران آمریکایی و آفریقایی و اروپایی و موسیقی فلک آمریکایی دارد.

سازهایی که در این سبک مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: گیتار، پیانو، هارمونیکا، درامز، ساکسیفون.

از مشخصه‌های اصلی این سبک میتوان اجرا با حالت ندا و پاسخ اشاره کرد که یکی از خاص ترین روش‌های اجرا میباشد. از سبک های مرتبط با سبک بلوز میتوان به سبک راک، کانتری و آر اند بی اشاره کرد.

۵) موسیقی هیپ هاپ

سبک هیپ‌هاپ که آن را به اسم رپ هم میشناسند یکی دیگر سبک‌های محبوب موسیقی است که آن را در قدیم به اسم دیسکو رپ نیز میشناسند.

ظهور این سبک در دهه 70 میلادی بود که به سرعت سراسر جهان طرفداران بسیاری پیدا کرد. تمرکز اصلی این سبک بر روی ریتم و بیت های آهنگ در کنار تکست‌هایی است که بر روی این ریتم‌ها خوانده میشود و خواننده این سبک‌ها را رپر مینامند.

نکته اصلی در این سبک این است که خواننده یا رپر باید لغات نوشته شده را با ضرب و ریتم هماهنگ کند که معمولا لازم است با سرعت بالایی اجرا شوند.

از ویژگی‌های سبک رپ میتوان به این موضوع اشاره کرد که اکثر متن هایی که خوانده میشود شعارهای مرسوم، عقاید و حرف دل خواننده یا یک نقل قول میباشد.

از برجسته ترین چهره‌های سبک هیپ هاپ میتوان به خوانندگانی نظیر امینم، اسنوپ داگ و فیفتی سنت اشاره کرد.

۶) موسیقی سنتی

آخرین سبکی که میخواهیم آن را معرفی کنیم سبک سنتی است که در ایران به نحوی همه آن را میشناسند و طرفداران خاص خود را دارد. آثار سبک سنتی ایرانی را میتوان در کشور های اطراف ایران که زمانی جزئی از ایران بوده اند را مشاهده کرد.

سبک سنتی ایرانی بر پایه بداهه نوازی و تصنیف ها شکل گرفته است که در هر شهر و استانی با سازهای بومی آن نقطه مورد نواخته میشود. سبک سنتی ایرانی را میتون به نحوی ایرانی شده ی سبک کلاسیک دانست که به همان اندازه میتواند دقیق و پیچیده باشد.

سازهایی که در سبک سنتی ایرانی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: سنتور، قانون، سه تار، دوتار، تار، کمانچه، دهل، سرنا، دف، تنبک، نقاره و تنبور اشاره کرد.

معرفی انواع سبک های موسیقی | آشنایی با ۶ سبک پر طرفدار

چگونه سبک موسیقی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟

بسیاری از علاقمندان به موسیقی قصد شروع و یادگیری نوازندگی با یک ساز موسیقی را دارند اما نمیدانند باید در چه سبکی کار کنند یا اطلاعی ندارند که به چه سبک‌هایی علاقه دارند. در بالا انواع سبک های موسیقی را بررسی کردیم اما برای انتخاب سبک موسیقی خودتان پیشنهاد میکنیم مواردی که در ادامه گفته شده را نیز بررسی کنید.

ابتدا انواع سبک‌های موسیقی را میتوان از زوایای مختلفی نظیر سازهای مورد استفاده در آن سبک، ریتم‌ها و گام‌های آن، انواع تنظیم ها و ژانر ها بررسی کرد تا بتوان شناخت کامل تری پیدا کرد. همچنین گوش دادن به انواع موسیقی میتواند بسیار موثر باشد.

با کسب اطلاعات کافی در این زمینه میتوانیم مسیر و سبک مورد علاقه خود را برای شنیدن آهنگ ها و حتی شروع یادگیری موسیقی، پیدا کنیم.

کد خبر 662402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.