توسعه هنرستان‌ها نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی کارآمد دارد

تربیت نیروی انسانی ماهر بر اساس نیاز جامعه علاوه‌بر اینکه از بیکار شدن دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف تحصیلی و هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری می‌کند، موجب سپرده شدن امور شغلی به افراد متخصص، متبحر و افزایش میزان بهره‌وری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود نیمی از دانش‌آموزان متوسطه در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند. فلسفه وجودی هنرستان‌ها، آموزش دانش‌آموزان برای بازار کار در رده‌های نیروی فنی ماهر و تکنسین بوده است، بنابراین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دوره متوسطه، به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزشی کشور، این توانمندی را خواهد داشت که همچون ابزاری قابل اعتماد، پل مستحکمی بین کلاس درس، اجتماع و بازار کار بنا کند.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه نمونه برگ‌های شش و هفت هدایت تحصیلی در هفته اول تیرماه صادر می‌شود، اظهار کرد: امسال به دنبال افزایش ظرفیت هنرستان‌ها هستیم و اقداماتی جهت ارتقای آگاهی دانش‌آموزان نسبت به رشته‌ها و مشاغل مختلف در حال انجام است.

وی درباره سیاست‌های امسال توزیع دانش‌آموزان پایه نهم در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی افزود: سیاست‌ها توسط کارگروه یا ستاد اصلی هدایت تحصیلی تعیین شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال به دنبال افزایش ظرفیت هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای هستیم و از ما خواسته شده است آگاهی و اطلاعات لازم را درباره رشته‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این باور غلط در خانواده‌ها که دانش آموزان ضعیف‌تر به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌روند، باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: دنیای امروز به افراد ماهر نیاز بیشتری دارد. آمایش حرفه‌ای هم نشان می‌دهد در آینده نیاز بازار کار بیشتر به نیروی تکنیسین و فنی و حرفه‌ای است. از همین رو در حال افزایش ظرفیت هنرستان‌ها هستیم.

باقرزاده ادامه داد: از حیث آمادگی روحی و روانی دانش‌آموزان در این راستا برنامه‌ریزی کردیم و باید کار ویژه‌ای انجام دهیم. ما بسته‌های صوتی و تصویری معرفی مشاغل را آماده و توزیع خواهیم کرد.

وی افزود: مدیریت هدایت تحصیلی برعهده معاونت پرورشی است و پایه هدایت تحصیلی، مشاوره و سنجش‌های روانی اجتماعی است. یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز مشمول هدایت تحصیلی هستند و تقریباً همه آنها مراحل اولیه را طی کرده و به سوالات مربوط به آزمون رغبت و توانایی پاسخ داده‌اند. اکنون در مرحله ثبت نظرات اولیا و معلمان قرار داریم و به‌زودی بارگذاری ظرفیت رشته‌ها توسط مدیران مدارس انجام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از آن فرم‌های شش و هفت که باید از سوی معاونت پرورشی صادر شود، صادر و در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت. ما خردادماه نظرات را جمع‌آوری و هفته اول تیرماه، نمونه برگ‌های هدایت تحصیلی را در اختیار اولیا و دانش‌آموزان قرار خواهیم داد تا بتوانند به مراکز آموزشگاهی مراجعه و بر اساس مشاوره‌هایی که دریافت می‌کنند در پایه دهم ثبت‌نام کنند.

بیش از ۴۵ درصد دانش‌آموزان اصفهانی در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند

سیداحمد بنی‌لوحی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، گفت: میزان هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای هنرستان‌های اصفهان به ۴۵.۳۱ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵۰ هنرستان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در استان وجود دارد، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید، حدود دو درصد به تعداد دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در استان اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان درباره تأمین اعتبار برای تجهیزات هنرستان‌های اصفهان طی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که نزدیک به ۲۳ میلیارد تومان بوده است، افزود: منابع دولتی این تجهیزات در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان در اختیار آموزش و پرورش استان اصفهان قرار داده شد و هنرستان‌های استان نیز با مشارکت‌های مردمی و اولیا در راستای تأمین و تجهیز، همکاری مطلوبی داشته‌اند. تجهیز هنرستان‌ها در مناطق محروم بیشتر مورد توجه بوده تا به دانش‌آموزان این مناطق نیز آموزش‌های لازم و در حد استاندارد ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید، دو درصد به تعداد دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در استان اضافه شده است، گفت: سال گذشته ۴۳.۳۸ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در هنرستان‌ها تحصیل می‌کردند و با کمک تمام همکاران و رسانه‌ها که اهمیت ویژه‌ای به مباحث آموزشی و مهارت‌آموزی داشته‌اند، توانسته‌ایم امسال در استان اصفهان این میزان را به ۴۵.۳۱ درصد برسانیم، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و تعداد دانش‌آموزان حدود ۱.۹۳ درصد رشد داشته است.

جذب هنرآموزان متخصص در هنرستان‌های اصفهان با کمبود نیروی ماهر

بنی‌لوحی موضوع کیفیت‌بخشی به هنرستان‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اگر تنها دانش‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها ترغیب و هدایت کنیم، رسالت آموزش و پرورش در این راستا اجرایی شده، کار اصلی، کیفیت‌بخشی به دانش‌آموختگان این مقاطع است که برای تحقق این امر مهم، امسال تعدادی از هنرآموزان متخصص را در رشته‌هایی که نیرو و کارکنان قابل توجهی نداشته‌اند، جذب کرده‌ایم.

وی درباره کیفیت آموزشی در هنرستان‌های استان اصفهان، خاطرنشان کرد: بدون شک نمی‌توانیم نگاه یکسانی به این موضوع مهم داشته باشیم، چرا که از لحاظ جنسیت تا حدودی هنرستان دخترانه و پسرانه متفاوت است و کیفیت آموزشی در هنرستان‌های ناطق شهری با شهرستان‌ها و روستا به‌طور کامل تفاوت دارد، اما در قرارگاه «عدالت تربیتی و بسیج آموزشی برابر» که از تابستان در تمام استان‌ها به‌ویژه اصفهان تشکیل شده، لزوم پیگیری دغدغه‌های مدارس مناطق و شهرستان‌های محروم در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 662305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.