۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
جزئیات تورم فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد

مرکز آمار جزئیات جدیدی از تورم در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز آمار ایران در گزارشی به تشریح جزئیات تورم در فروردین‌ماه پرداخت، بر اساس این گزارش در فروردین ١۴٠٢، بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ۱۵.۳ درصد، «حمل‌ونقل» با ۸.۶ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. هم‌چنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» با ۰.۵ درصد بوده است.

شاخص قیمت

در فروردین ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۰.۵ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۵ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۷.۶ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در فروردین ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۵۵.۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل ۱.۵ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

جزئیات تورم فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در فروردین ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۳.۷ درصد بوده است، این مقدار در اسفندماه سال گذشته ۴.۷ درصد بوده است که کاهش یک واحد درصدی را نشان می‌دهد.تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات »۴.۰ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۳.۵ درصد بوده است. تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری به‌صورت زیر است.

جزئیات تورم فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در فروردین ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۷.۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ،۱.۸ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

جزئیات تورم فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد

همانطور که مشخص است، در فروردین ماه ۱۴۰۲ بیشترین استان لرستان با ۵۶.۹ درصد بیشترین تورم سالانه و استان تهران با ۴۳.۷ درصد کمترین تورم سالانه را ثبت کرده‌اند.

جزئیات تورم فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌های کل کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲

نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر ۴۷.۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌های از ۴۶.۰ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۷.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۷.۵ واحد درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌های به صورت زیر است:

جزئیات تورم فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد

کد خبر 662267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.